Relación entre variables lingüísticas y el estatus sociométrico dentro del trastorno específico del lenguaje (TEL)
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Andrés-Roqueta, Clara; Clemente Estevan, Rosa Ana; Teruel Tomás, Patricia
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Relación entre variables lingüísticas y el estatus sociométrico dentro del trastorno específico del lenguaje (TEL)Date
2010Publisher
Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y MayoresISSN
0214-9877Bibliographic citation
INFAD: Revista de Psicología (2010) Vol. 1, núm. 3, p. 611-620Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/submittedVersionSubject
Language | Social competence | SLI | Sociometric status | Pragmatic skills | Lenguaje | Competencia social | TEL | Estatus sociométrico | Habilidades pragmáticas | Language disorders in children | Social interaction in children | Trastorns del llenguatge en els infants | Interacció social en els infants
Abstract
Social competence includes linguistic as well as social interaction skills. Consequently, are the older children with language difficulties, like those diagnosed with Specific Language Impairment (SLI), who often have ... [+]
Social competence includes linguistic as well as social interaction skills. Consequently, are the older children with language difficulties, like those diagnosed with Specific Language Impairment (SLI), who often have more problems building relationships (Marton et al., 2005) and also appearing as subjects usually ignored or rejected by their peers ( Knox and Conti- Ramsden, 2007). Specifically, teenagers with poor pragmatic competence are at higher risk of suffering social difficulties (Botting and Conti-Ramsden, 2000). Therefore, the aim of this paper is to describe the social acceptance of two subgroups of children with SLI at school age (differentiated by their pragmatic skills) to find out which aspects of language are stronger related to social acceptance in each group. To achieve that goal, in this study three groups of children were recruted: 19 children with conventional-SLI, 16 children with pragmatic- SLI, and a respective age-matched control group (between 4-8 years). Each participant was evaluated to establish his sociometric status with a sociometric scale. Results of correlations
showed that within the SLI group (taken together), the subjects chosen were those with fewer children receptive skills related to pragmatics and vocabulary [-]
La competencia social incluye tanto aspectos lingüísticos como de interacción social. Consecuentemente, los niños con mayores dificultades lingüísticas, como aquellos diagnosticados con Trastorno Específico del Lenguaje ... [+]
La competencia social incluye tanto aspectos lingüísticos como de interacción social. Consecuentemente, los niños con mayores dificultades lingüísticas, como aquellos diagnosticados con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL), suelen presentar más problemas para formar relaciones interpersonales (Marton et al., 2005), apareciendo habitualmente como sujetos rechazados o bien ignorados por sus compañeros (Knox y Conti-Ramsden, 2007). Concretamente, se ha demostrado que son los adolescentes con dificultades en el componente pragmático los que están en mayor riesgo de padecer dificultades sociales (Botting y Conti- Ramsden, 2000). Por ello, el objetivo de este trabajo es describir la aceptación social de dos subgrupos de niños con TEL en edad escolar, diferenciados por sus habilidades pragmáticas, para comprobar qué aspectos del lenguaje están más relacionados con la aceptación social de cada uno de los grupos. Para ello, en este estudio participaron 19 niños con TEL-convencional y 16 niños con TEL- pragmático, y sus respectivos controles (entre 4-8 años). A todos ellos se los evaluó mediante una sociometría para determinar su estatus sociométrico. Los resultados de las correlaciones demostraron que dentro del grupo TEL (tomado en conjunto), los sujetos menos elegidos fueron aquellos con menores habilidades receptivas de tipo pragmático y de vocabulario [-]
Rights
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
© Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores
info:eu-repo/semantics/openAccess
© Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSI_Articles [594]