Prosocial behaviors in play situation in children of 4th grade of primary education
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Título
Prosocial behaviors in play situation in children of 4th grade of primary educationAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Marande Perrin, Ghislaine; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaFecha de publicación
2020-07-07Editor
Universitat Jaume IResumen
The school context is an academic and social learning environment in which relationships are
established with peers that favor the development of social skills such as prosociality or empathy and
play is the ideal ... [+]
The school context is an academic and social learning environment in which relationships are
established with peers that favor the development of social skills such as prosociality or empathy and
play is the ideal context to acquire and practice these skills. In this study we try to verify if, as the
literature says (Bierman, 2004), the rejected are less empathetic or prosocial than the averages using a
game situation. The initial sample of this study is 205 students in 4th grade of 9 classrooms from four
schools in the province of Castellón, with whom an intervention in interpersonal skills and socioemotional
management has been carried out previously for four years. Taking into account the
sociometric type, a sample of 78 students was selected for the present study (41.6% girls): 17 rejected,
2 ignored, 52 averages, 5 preferred and 2 controversial. We have administered a social task
questionnaire of failure in the game (García Bacete, 2014), and carried out a categorization of the
responses obtained to one of the questions. We have classified into 3 categories and 7 subcategories:
Prosocial-Empathic (Sharing, Tiumph with perspective taking, Compassion and Learning), Ecpathy
(Triumph without perspective taking and Aggressive responses) and Passivity. We have divided the
analyzed sample into Rejected (rejected and ignored) and Not Rejected (preferred, average and
controversial) and we have compared them. We have verified that our hypothesis has not been fulfilled.
Rejected children show more empathic or prosocial behaviors (84.2%) than average children (61%). It
is possible that the rejected children have given more prosocial responses because they were also
given a more specific intervention called “Learning Friendship”, where they could practice their social
competence, and this could be reflected in the results. [-]
El contexto escolar es un entorno de aprendizaje académico y social en el que se establecen
relaciones con los iguales que favorecen el desarrollo de competencias sociales como la prosocialidad
o empatía y es el ... [+]
El contexto escolar es un entorno de aprendizaje académico y social en el que se establecen
relaciones con los iguales que favorecen el desarrollo de competencias sociales como la prosocialidad
o empatía y es el juego el contexto idóneo para adquirir y practicar estas habilidades. En este estudio
pretendemos comprobar si, tal como dice la literatura (Bierman, 2004), los rechazados son menos
empáticos o prosociales que los promedios utilizando una situación de juego. La muestra inicial de este
estudio es de 205 alumnos de 4º de Primaria de 9 aulas de cuatro colegios de la provincia de
Castellón, con la cual se ha realizado previamente una intervención en habilidades interpersonales y
gestión socioemocional durante cuatro años. Teniendo en cuenta el tipo sociométrico se ha
seleccionado una muestra de 78 alumnos para el presente estudio (41.6% niñas): 17 rechazados-as, 2
ignorados, 52 promedios-as, 5 preferidos y 2 controvertidos. Hemos administrado un cuestionario de
tarea social de fracaso en el juego (García Bacete, 2014), y llevado a cabo una categorización de las
respuestas obtenidas a una de las preguntas. Hemos clasificado en 3 categorías y 7 subcategorías:
Prosocial-Empática (Compartir, Triunfo con toma de perspectiva, Compasión y Aprendizaje), Ecpatía
(Triunfo sin toma de perspectiva y Respuestas agresivas) y Pasividad. Hemos dividido la muestra
analizada en Rechazados (rechazados e ignorados) y en No rechazados (preferidos, promedios y
controvertidos) y las hemos comparado. Hemos comprobado que nuestra hipótesis no se ha cumplido.
Los niños rechazados muestran conductas más empáticas o prosociales (84.2%) que los niños
promedios (61%). Es posible que los niños rechazados hayan dado respuestas más prosociales
porque se les hizo, además, una intervención más específica llamada “Aprendizaje de la amistad”,
donde podían practicar su competencia social, y esto podría verse reflejado en los resultados. [-]
Palabras clave / Materias
Grau en Psicologia | Grado en Psicología | Bachelor's Degree in Psychology | empathy | emotion | children | school | peer rejection | ecpathy | prosocial behavior | empatía | emociones | prosocialidad | rechazo | ecpatía | juego | colegio | niños
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2019/2020
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1080]