Mostrar el registro sencillo del ítem
La comprensió de les intencions comunicatives en adults amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectual
dc.contributor.author | Soria-Izquierdo, Eloy | |
dc.contributor.author | Andrés-Roqueta, Clara | |
dc.date.accessioned | 2018-02-05T08:19:33Z | |
dc.date.available | 2018-02-05T08:19:33Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | SORIA IZQUIERDO, Eloy; ANDRÉS-ROQUETA, Clara. La comprensió de les intencions comunicatives en adults amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectual. Fòrum de recerca, 2015, núm. 20, p. 445-462. | ca_CA |
dc.identifier.issn | 1139-5486 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10234/172619 | |
dc.description | XX Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials (Any 2015) | ca_CA |
dc.description.abstract | Antecedents: entre les habilitats de teoria de la ment (TM), la comprensió de les intencions comunicatives resulta essencial per a desenvolupar relacions socials i comprendre les accions d’altres persones. Entre altres poblacions, les persones amb síndrome de Down (SD) i altres discapacitats intel·lectuals (DI) presenten dificultats en aquest camp. Tanmateix, la competència sembla variable dins dels trastorns. Objectius: aquest estudi pretén oferir una comparació de les intencions comunicatives en persones adultes amb SD i altres DI, ampliant la informació prèvia sobre aquest tema, així com observar la relació d’aquestes amb l’adquisició del llenguatge. Mètodes i procediments: trenta-sis adults (divuit d’ells amb SD i divuit amb altres DI) es van avaluar amb una tasca de comprensió d’intencions comunicatives (les «Històries Estranyes», de Happé, 1994; tasca que és resolta entre els 4 i 10 anys d’edat en xiquets amb desenvolupament típic), juntament amb dues tasques receptives de llenguatge (gramàtica i vocabulari). Resultats: tota la població amb DI (SD i DI amb altres dificultats) van demostrar un nivell baix en totes les tasques de les «Històries Estranyes». El grup amb DI obtingué, en general, més bons resultats que el grup amb SD. A més, el nivell de llenguatge va resultar clau en la resolució de la tasca. Conclusions: les persones adultes amb SD presenten dificultats en la comprensió de les intencions comunicatives, encara que siguen més hàbils que altres adults en altres trastorns (ex. autisme) a l’hora de relacionar-se amb els iguals. Aquestes dificultats es relacionen, sobretot, amb el seu nivell de llenguatge. Implicació: aquests resultats destaquen la importància de dur a terme una intervenció en la comprensió de les intencions comunicatives per a persones adultes amb SD en particular i DI en general, i així poder millorar la qualitat i percepció de les relacions socials amb els iguals. | ca_CA |
dc.format.extent | 18 p. | ca_CA |
dc.format.mimetype | application/pdf | ca_CA |
dc.language.iso | cat | ca_CA |
dc.publisher | Universitat Jaume I | ca_CA |
dc.relation.isPartOf | Fòrum de recerca, 2015, núm. 20 | ca_CA |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | * |
dc.subject | síndrome de Down (SD) | ca_CA |
dc.subject | intencions comunicatives | ca_CA |
dc.subject | discapacitat intel·lectual (DI) | ca_CA |
dc.subject | llenguatge | ca_CA |
dc.subject | teoria de la ment (TM) | ca_CA |
dc.subject | adults | ca_CA |
dc.title | La comprensió de les intencions comunicatives en adults amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectual | ca_CA |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | ca_CA |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.6035/ForumRecerca.2015.20.31 | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_CA |