La comprensió de les intencions comunicatives en adults amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectual
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/76326
comunitat-uji-handle4:10234/172562
REVISTESMetadatos
Título
La comprensió de les intencions comunicatives en adults amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectualFecha de publicación
2015Editor
Universitat Jaume IISSN
1139-5486Cita bibliográfica
SORIA IZQUIERDO, Eloy; ANDRÉS-ROQUETA, Clara. La comprensió de les intencions comunicatives en adults amb síndrome de Down i altres tipus de discapacitat intel·lectual. Fòrum de recerca, 2015, núm. 20, p. 445-462.Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articlePalabras clave / Materias
Resumen
Antecedents: entre les habilitats de teoria de la ment (TM), la
comprensió de les intencions comunicatives resulta essencial per a
desenvolupar relacions socials i comprendre les accions d’altres
persones. Entre ... [+]
Antecedents: entre les habilitats de teoria de la ment (TM), la
comprensió de les intencions comunicatives resulta essencial per a
desenvolupar relacions socials i comprendre les accions d’altres
persones. Entre altres poblacions, les persones amb síndrome de Down
(SD) i altres discapacitats intel·lectuals (DI) presenten dificultats en
aquest camp. Tanmateix, la competència sembla variable dins dels
trastorns.
Objectius: aquest estudi pretén oferir una comparació de les
intencions comunicatives en persones adultes amb SD i altres DI,
ampliant la informació prèvia sobre aquest tema, així com observar la
relació d’aquestes amb l’adquisició del llenguatge.
Mètodes i procediments: trenta-sis adults (divuit d’ells amb SD i
divuit amb altres DI) es van avaluar amb una tasca de comprensió
d’intencions comunicatives (les «Històries Estranyes», de Happé, 1994;
tasca que és resolta entre els 4 i 10 anys d’edat en xiquets amb
desenvolupament típic), juntament amb dues tasques receptives de
llenguatge (gramàtica i vocabulari).
Resultats: tota la població amb DI (SD i DI amb altres dificultats) van
demostrar un nivell baix en totes les tasques de les «Històries
Estranyes». El grup amb DI obtingué, en general, més bons resultats que
el grup amb SD. A més, el nivell de llenguatge va resultar clau en la
resolució de la tasca.
Conclusions: les persones adultes amb SD presenten dificultats en la
comprensió de les intencions comunicatives, encara que siguen més
hàbils que altres adults en altres trastorns (ex. autisme) a l’hora de
relacionar-se amb els iguals. Aquestes dificultats es relacionen,
sobretot, amb el seu nivell de llenguatge.
Implicació: aquests resultats destaquen la importància de dur a
terme una intervenció en la comprensió de les intencions comunicatives
per a persones adultes amb SD en particular i DI en general, i així poder
millorar la qualitat i percepció de les relacions socials amb els iguals. [-]
Descripción
XX Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials (Any 2015)
Publicado en
Fòrum de recerca, 2015, núm. 20Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess