Listar PDCSLL_Articles por título
-
La democracia participada en procesos de transformación escolar. Estudio de caso
Ediciones Complutense (2023)Introducción. Este artículo presenta las transformaciones que el concepto de democracia ha experimentado en la cultura escolar de un centro a lo largo de cuatro procesos de Investigación Acción Participativa. Su objetivo ... -
Desarrollo académico del profesorado en formación a través de aprendizaje-servicio: inclusión educativa y social desde la Educación Física
Universidad Austral de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades (2022-01-26)Este estudio de casos múltiples analiza a través de diarios reflexivos los aprendizajes técnicos desarrollados por alumnado del Grado de Maestro/a de Educación Infantil que participaron en un programa de Aprendizaje- ... -
Desarrollo de la Competencia Digital Docente en Contextos Universitarios. Una Revisión Sistemática
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (2022)Ladigitalización en la educación superior ha supuesto la necesidad apremiante de contar con profesorado digitalmente competente, evidenciándose aún más frente a la Covid-19. Las universidades han implementado ... -
Desarrollo de las habilidades y actitudes cívicas en el futuro profesorado a través del Aprendizaje-Servicio: una aproximación metodológica mixta
Universidad de Oviedo (2022-06-27)La formación universitaria no debe limitarse a una mera instrucción de habilidades profesionales, sino que debe fomentar el desarrollo integral del alumnado. Este planteamiento se hace especialmente necesario en la formación ... -
Desarrollo de políticas inclusivas en la educación superior
Universidad Autónoma del Estado de México (2019-12)The diversity of university students and the emerging inclusive policies justify the intention to explore their applicability in the field of higher education. The aim of this study is to ... -
Desenvolupament de la competència multilingüe a partir de la reflexió sobre l’adjectiu en diferents llengües
Graó (2024-04)El nou marc curricular assenyala el tractament integrat de llengües i la reflexió metalingüística sobre els sistemes lingüístics i els seus usos com a vies per desenvolupar la competència en comunicació lingüística i la ... -
Design and piloting of a proposal for intervention with educational robotics for the development of lexical relationships in early childhood education
SpringerOpen (2023)An applied research proposal for integrated learning based on the use of educational robotics has been proposed. The design has been implemented with a sample of 21 four-year-old students applying twenty-first-century ... -
Deslindes y amojonamientos medievales en las serranías de Gúdar-Maestrazgo: un acercamiento al patrimonio rural y a la didáctica del territorio
UNED (2019)En este artículo se aborda la compleja problemática histórica que encierra el estudio de los deslindes y amojonamientos municipales en la zona fronteriza de Gúdar-Maestrazgo durante el periodo bajomedieval. La principal ... -
Developing intercultural competences through participatory strategies: a multiple case study
Taylor and Francis Group (2023-06-13)The training of professionals for a global world remains a challenge for Higher Education. From an intercultural educational approach, this study describes and analyses two educational proposals in Italy and Spain, which ... -
Development and Validation of a Scale to Assess Social Entrepreneurship Competency in Higher Education
Taylor & Francis (2019-01)This paper proposes an instrument to assess social entrepreneurship competency in higher education (SECS). 19 Features of social entrepreneurship competency were identified. The pilot test (n = 497) confirmed the validity ... -
Development and validation of pedagogical beliefs about teaching practices questionnaire: a cross-continental study
Vytautas Magnus University Education Academy (2021-11-18)The aims of this study were to create and validate a questionnaire designed to assess schoolteachers’ pedagogical beliefs according to 641 schoolteachers and 26 experts and analyse the results obtained therefrom. A ... -
Diagnostic and educational self-assessment of the digital competence of university teachers
Universitetsforlaget (2021-12-14)The importance of promoting digital transformation processes in higher education has been increasing over in the last decade. Recently, the impact of the health crisis experienced in 2020 due to the COVID-19 pandemic on ... -
Diálogo con el 'Manifiesto por una pedagogía post-crítica' desde la esperanza como acción social transformadora
Universidad de Salamanca: Departamento de Teoría e Historia de la Educación (2020)El objetivo de este artículo es el análisis del Manifiesto por una Pedagogía Post-crítica, publicado por Hodgson, Vlieghe y Zamojski en el año 2017. Este manifiesto anuncia cinco principios que impulsan a la pedagogía ... -
Digital Competence and Computational Thinking of Student Teachers
International Association of Online Engineering (2019-10-05)Digital competence is one of the most demanded skills, and includes, among other aspects, the use of technological, informational, multimedia or communication skills and knowledge. In recent years, different institutions ... -
Digital teaching competence of university teachers: A comparative study at two European universities
Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (2022-04-23)This study analysed the level of digital competence of 910 university teachers at one Spanish and one Polish university, using a self-perception questionnaire based on the DigCompEdu framework. For this purpose, a quantitative ... -
Digital teaching competence of university teachers: A systematic review of the literature
Institute of Electrical and Electronics Engineers (2020)The digital teaching competence is an emerging issue in scientific literature. However, despite existence of different frameworks that define it, most of them are focused on the pre-university level. This article presents ... -
Digital Teaching Competence of University Teachers: Levels and Teaching Typologies
Kassel University Press (2022-07-11)Today, university teachers need to have not only basic digital skills, but to be able to use technologies in teaching-learning processes, in their professional development and that of their students. This article focuses ... -
La dimensió personal del docent com a eix bàsic de la transformació educativa
Centre d´Estudis Vall de Segó (2021-06-23)The figure of the teacher is key to the educational transformation that requires an inclusive, democratic, humane and quality education. The development of teacher identity is approached from three dimensions: political, ... -
La dimensión personal en la formación inicial docente. Una experiencia de innovación educativa
Universidad de Jaén (2023-12-31)This article describes the experience carried out in the subject Education for Diversity in the Primary Education Degree, during the COVID-19 pandemic. The objective is to broaden the concept of inclusion, incorporating ... -
Diseño e implementación de una formación online para maestros de primaria sobre el aprendizaje cooperativo y las tecnologías digitales
Red Educativa DIM-EDU (2024)El presente artículo describe el diseño e implementación de una formación online relacionada con el aprendizaje cooperativo y la integración de las tecnologías digitales a través de Moodle para los docentes del primer ...