Listar Departament: Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura por título
-
Aproximación a los estilos y estrategias de enseñanza del profesorado de la ESO y Bachillerato de ciencias experimentales y tecnología: un estudio de caso
Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) (2021-09-09)Los conceptos, los estilos y las estrategias de enseñanza se encuentran íntimamente ligados, quedando supeditados a la experiencia del propio docente. De esta forma, no sólo quedará configurado el aprendizaje del alumnado ... -
El artesanado del cuero en Castelló de la Plana (1385-1527)
Universidad Nacional de La Plata (2024)La villa de Castelló de la Plana tuvo una población que osciló entre un máximo de 1.110 hogares fiscales o fuegos en 1350 y un mínimo de 470 en 1511. El archivo municipal conserva actas municipales, libros del impuesto de ... -
Asesoramiento sobre el DUA: una experiencia entre estudiantado de máster y grado
Adaya Press (2023-10)En esta comunicación se presenta una experiencia docente llevada a cabo en el curso académico 2022/2023 en la Universitat Jaume I (Castellón, España). El propósito de la experiencia consistía en que el alumnado de la ... -
Attitudes, beliefs and knowledge of mathematics teachers regarding peer tutoring
Taylor & Francis (2020-07-08)The benefits of peer tutoring in mathematics have repeatedly been proven at different educational levels. Nevertheless, mathematics teachers’ perceptions towards this methodology and whether they are adequately trained to ... -
Audio description and plurilingual competence: new allies in language learning?
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (2022)The CEFR (Council of Europe, 2001) and its companion volumes (Council of Europe, 2018, 2020) highlight the development of plurilingual and pluricultural competence (PPC) as one of the main objectives of language ... -
Aula invertida gamificada como estrategia pedagógica en la educación superior: una revisión sistemática
Universitat de les Illes Balears (2022-06-28)La estrategia metodológica aula invertida gamificada es un enfoque pedagógico que actualmente está ganando terreno en la educación superior. Dicha estrategia está compuesta por el aula invertida y la gamificación. Ambas ... -
Aula invertida gamificada en estudiantes de magisterio de educación primaria
Editorial Universitaria de Buenos Aires (EUDEBA) (2021)La presente comunicación se centra en dos conceptos clave. Por un lado, la gamificación, una estrategia didáctica que traslada elementos y estructuras del juego al ámbito educativo con la intención de motivar a los ... -
Aulas y territorio. Una investigación sobre educación patrimonial
GKA Ediciones (2022-12)El proyecto de investigación se inscribe en el marco conceptual de la educación patrimonial. Los objetivos del estudio pretenden acercarnos al conocimiento de las percepciones teóricas y conceptuales, pero ... -
Autonomous participation. An activist ethnography in Maranya Youth Club
Taylor & Francis (2019-03-19)In this article there is a discussion about the results of an activist Ethnography carried out in Benicasim (Spain). The study is focused on the culture of youth participation in leisure spaces that contribute significantly ... -
Álbum de LIJ y DLIJ crítica
Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata (2022)El artículo incluye las voces protagonistas de 27 estudiantes de la Titulación de Maestro-a de la Universidad Jaume I (España), que han realizado su Trabajo de Fin de Grado sobre el álbum en los últimos siete años, desde ... -
Barriers to knowledge mobilisation: implications for responsible and inclusive research in higher education
Taylor and Francis Group (2023-08-30)From an understanding of knowledge mobilisation as a set of strategies that favour responsible and inclusive research, the aim of this paper is to identify the obstacles or barriers to carrying out such research in higher ... -
Benefits of the Use of Participatory Tools to Support Students’ Curricular Learning: 4 Case Studies
Universidad Autónoma de Madrid (2023)This work is part of a project financed by the Spanish Ministry for Economy and competitiveness and the European Regional Development Fund (FEDER) in which researchers from four Spanish ... -
Between invisibility and homonormativity: LGBT+ referents for spanish adolescents
Routledge (2020-08-18)Studies show the importance of non-cis-heteronormative referents for LGBT+. The object of this paper is to explore LGBT+ referents for teenagers on the basis of the results of the “Survey on Adolescence and Sexual Diversity,” ... -
Biomedical and Ontological Transformation of Death Into Sickness
Universidad del Zulia (2020-12-28)This piece seeks to present some origins of the biomedical transformation and ontological of death -as an ontological determinant- into sickness, a step that will be possible thanks to the advancements in medicine and ... -
Bolonia y la COVID-19. Evidencias sobre la autonomía del estudiantado
Universitat Politècnica de València (2022)En los últimos años, surgen en España serias dudas acerca de si realmente se está potenciando la autonomía del alumnado en las aulas universitarias, tal y como promueve el Espacio Europeo de Educación Superior. La situación ... -
Building a mosque. Reification and situated learning at the core of an immigrant community of practice
Taylor & Francis (2023-07-05)This paper presents partial results of a broader investigation and focuses on describing a process of reification that took place at the heart of an immigrant community in Sant Mateu (Castelló, Spain), and that crystallised ... -
Building inclusive and democratic schools in Spain: strategies for mobilising knowledge on inclusive education through participatory action research
Routledge (2021-07-22)This article presents the results of a research on transformation processes for creating more democratic and inclusive schools. Through a multiple case study of four Spanish schools, the authors analyse how the actors ... -
Camino a la cumbre. El castellonense Nicolau Casalduch a finales de la Edad Media. De mercader a señor de vasallos
Universidad de Alicante (2020)Nicolau Casalduch puede verse como un paradigma interpretativo de emprendedor con éxito. Mercader y noble, pero con una considerable iniciativa, conseguirá destacar como propietario de bienes inmuebles e infraestructuras ... -
"Can Anybody Help Me?” High School Teachers' Experiences on LGBTphobia Perception, Teaching Intervention and Training on Affective and Sexual Diversity
Routledge (2020-09-01)This article analyzes the perceptions of sexual affective diversity among teachers in Spanish high schools. Specifically, we address LGBTphobia, and teacher intervention and training through a survey study of 119 teachers. ...