• openAccess   Evaluación online sostenible mediante vídeos interactivos. Una experiencia en el ámbito universitario 

      Garcia Pineda, Miguel; de Ves Cuenca, Esther; Benavent Garcia, Xaro; Arevalillo-Herráez, Miguel; Roger, Sandra; Montagud, Mario; Cobos, Máximo; Gutiérrez-Aguado, Juan; Claver, José M.; Marqués-Andrés, Mercedes JENUI Editores (2021)
      A lo largo de los últimos años, especialmente en 2020 y 2021, donde el COVID-19 nos ha obligado a pasar a una metodología docente semipresencial o en línea, hemos podido comprobar cómo los recursos multimedia han jugado ...
    • openAccess   Investigación-acción: ¿a qué estamos esperando? 

      Marqués-Andrés, Mercedes JENUI Editores (2021)
      Diez años después de presentar en las JENUI de 2011 el trabajo titulado «Investigación práctica en educación: investigación-acción», sigo viendo fundamental la formación del profesorado en esta metodología. Es un enfoque ...
    • openAccess   ¿Qué nos dicen los estudiantes sobre lo que hace que funcione la clase invertida? 

      Marqués-Andrés, Mercedes; Badía, José JENUI Editores (2021)
      La clase invertida es uno de las modelos docentes que más se ha popularizado en los últimos años. La mayoría de los estudios publicados indican que mejora el aprendizaje y la satisfacción del estudiantado. Sin embargo, ...
    • openAccess   Fomentando el contacto entre alumnado y empresas para las prácticas externas integradas con el Trabajo Final de Grado 

      Castaño Álvarez, Mª Asunción; Museros, Lledó; Lopez, Angeles; Grangel Seguer, Reyes JENUI Editores (2021)
      El Grado en Ingeniería Informática de la Universitat Jaume I integra la realización de prácticas externas y el Trabajo de Final de Grado (TFG) en una sola asignatura, en la que los estudiantes desarrollan un proyecto durante ...
    • closedAccess   An Underwater Simulation Server Oriented to Cooperative Robotic Interventions: The Educational Approach 

      Solis, Alejandro; Marin, Raul; Marina, Javier; Moreno, Francisco J.; Ávila, Mario; Cruz, Marcos de la; Delgado, Daniel; Martí Avilés, José Vicente; Sanz, Pedro J IEEE (2021)
      Experiments that require the use of Supervised Autonomous Underwater Vehicles for Intervention (I-AUV) are not easy to be performed, specially when deployed in the sea or in scenarios where the robot might face lack of ...
    • openAccess   Incorporación de la Maleabilidad en un Método Iterativo 

      Martín Álvarez, Iker; Castillo Catalán, María Isabel; Aliaga Estellés, José Ignacio; Andrade, Diego Universidad de Málaga (2021)
      Este artículo compara las prestaciones de dos implementaciones paralelas del Gradiente Conjugado con maleabilidad. La maleabilidad permite que una aplicación reconfigure en tiempo de ejecución sus recursos, pudiendo ...
    • closedAccess   An Autonomous Drone for Image-Based Inspection of Bookshelves 

      Martinez-Martin, Ester; Ferrer, Eric; Vasilev, Ilia; del Pobil, Angel P. IEEE (2021)
      This article introduces the UJI aerial library robot. It uses visual techniques to self-locate and navigate autonomously to find books and make automated inventories. A control strategy for navigating along library ...
    • openAccess   Balanced and Compressed Coordinate Layout for the Sparse Matrix-Vector Product on GPUs 

      Aliaga Estellés, José Ignacio; Anzt, Hartwig; Quintana-Orti, Enrique S.; Tomás Domínguez, Andrés Enrique; Tsai, Yuhsiang M. Springer (2021)
      We contribute to the optimization of the sparse matrix-vector product on graphics processing units by introducing a variant of the coordinate sparse matrix layout that compresses the integer representation of the matrix ...
    • openAccess   Characterising Players of a Cube Puzzle Game with a Two-level Bag of Words 

      Anadón, Xavier; Sanahuja, Pablo; Traver, V. Javier; Lopez, Angeles; Ribelles, Jose Association for Computing Machinery (ACM) (2021-06)
      This work explores an unsupervised approach for modelling players of a 2D cube puzzle game with the ultimate goal of customising the game for particular players based solely on their interaction data. To that end, user ...
    • closedAccess   Malleability Implementation in a MPI Iterative Method 

      Martín Álvarez, Iker; Aliaga Estellés, José Ignacio; Castillo Catalán, María Isabel; Mayo, Rafael; Iserte, Sergio IEEE (2021-09)
      In this poster is evaluated the data redistribution stage for two malleable versions of the Conjugate Gradient. One version is based on synchronous communications, while the other one uses asynchronous communications to ...
    • openAccess   Towards Semantic Digital Twins for Social Networks 

      Berlanga Llavori, Rafael; Museros, Lledó; Llidó Escrivá, Dolores María; Sanz, Ismael; Aramburu Cabo, María José CEUR Workshop Proceedings (2021-09-03)
      This position paper proposes a platform for the creation of digital twins for social networks as semantic digital twins for people. These are mainly aimed at simulating human behavior from a cognitive point of view. The ...
    • openAccess   A platform for the design and execution of clinical data transformation and reasoning workflows 

      Maldonado, Jose Alberto; Marcos, Mar; Fernández Breis, Jesualdo Tomás; Giménez Solano, Vicente Miguel; Legaz-García, María del Carmen; Martínez-Salvador, Begoña CAEPIA (2021-09-22)
      Effective sharing and reuse of Electronic Health Records (EHRs) requires a high level of semantic interoperability. We have developed a framework to support EHR interoperability based on workflows whose primary components ...
    • openAccess   Aprendizaje basado en proyectos y trabajo en equipo para mejorar las competencias básicas 

      Tomás, Vicente R.; Iserte, Sergio; Pérez-Francisco, Miguel; Boronat, Pablo; Castillo Catalán, María Isabel; García Fernández, Luis Amable Servicio de Publicaciones. Universidad de Zaragoza. (2021-10)
      El aprendizaje basado en proyectos es una técnica de enseñanza/aprendizaje que utiliza un proyecto como eje principal del proceso de aprendizaje. Este aprendizaje, combinado con el trabajo en equipo permite mejorar la ...
    • openAccess   Learning Cognitive-Affective Digital Twins from Social Networks 

      Navarro, Andrea; Berlanga Llavori, Rafael; Museros, Lledó IOS Press (2021-10)
      This paper presents an ongoing project about the implementation of digital twins (DT) for simulating cognitive-affective behaviours in social networks. Our approach relies on a pure data-driven solution, which takes ...
    • openAccess   A Meta-model for the Guideline Definition Language 

      Grangel Seguer, Reyes; Campos Sancho, Cristina; Martínez-Salvador, Begoña; Marcos, Mar SciTePress (2021-7-6)
      Computer-Interpretable Guidelines (CIGs) are a key issue to implement decision support systems that could help clinical practice. To represent these guidelines numerous modeling languages, such as PROforma, Asbru, or GLIF, ...
    • openAccess   Telerobotic radiation protection tasks in the Super Proton Synchrotron using mobile robots 

      Forkel, David; Cervera, Enric; Marin, Raul; Matheson, Eloise; Di Castro, Mario ICINCO International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotic (2022)
      In this paper a complete robotic solution is presented, which allows the teleoperation of the radiation survey in the Super Proton Synchrotron (SPS) accelerator at CERN. Firstly, an introduction to radiation protection is ...
    • openAccess   Convolution Operators for Deep Learning Inference on the Fujitsu A64FX Processor 

      Dolz, Manuel F.; Martínez, Héctor; Alonso, Pedro; Quintana-Orti, Enrique S. IEEE (2022)
      The convolution operator is a crucial kernel for many computer vision and signal processing applications that rely on deep learning (DL) technologies. As such, the efficient implementation of this operator has received ...
    • openAccess   Help Hamilton: un juego para mejorar el aprendizaje en Bases de datos 

      Marqués-Andrés, Mercedes JENUI Editores (2022)
      En este artículo se describe un juego llevado a cabo en una asignatura de Bases de datos. El juego requiere aplicar conocimientos del lenguaje SQL y también de diseño de bases de datos relacionales. La experiencia ha ...
    • closedAccess   Visual control through narrow passages for an omnidirectional wheeled robot 

      Morra, Damiano; Cervera, Enric; Buonocore, Luca Rosario; Cacace, Jonathan; Ruggiero, Fabio; Lippiello, Vincenzo; Di Castro, Mario IEEE (2022)
      Robotic systems are gradually replacing human intervention in dangerous facilities to improve human safety and prevent risky situations. In this domain, our work addresses the problem of autonomous crossing narrow ...
    • openAccess   Actividades de aprendizaje activo para una evaluación sostenible en el ámbito universitario 

      Benavent Garcia, Xaro; de Ves Cuenca, Esther; Marqués-Andrés, Mercedes; Cerverón, Vicente; Castaño Álvarez, Mª Asunción; Sanmartín, Isaías; Garcia Pineda, Miguel; Roger, Sandra; Lopez-Ballester, Jesus; Pérez, Carlos JENUI Editores (2022)
      Desde que se inició la pandemia del COVID19, la docencia de nuestras asignaturas ha pasado por diversos modelos (virtual, híbrido y de nuevo presencial) de manera muy abrupta. Esto nos ha llevado a realizar una tarea ...