Conceptual metaphors and emotion expressions in the English for Specific Purposes classroom
comunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/185402
REVISTESMetadatos
Título
Conceptual metaphors and emotion expressions in the English for Specific Purposes classroomFecha de publicación
2019-11-06Editor
Publicacions de la Universitat Jaume ICita bibliográfica
SILVESTRE-LÓPEZ, Antonio-José; BELTRÁN-PALANQUES, Vicent (2019). Conceptual metaphors and emotion expressions in the English for Specific Purposes classroom. Cultura, Lenguaje y Representación, 2019, vol. 22, p. 135-152Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/3940Palabras clave / Materias
Resumen
The bulk of studies dealing with conceptual metaphors in the language classroom describe conceptual metaphor-based pedagogical proposals to teach vocabulary (e.g., Boers, 2000, 2013; Littlemore, 2009; Cortés de los ... [+]
The bulk of studies dealing with conceptual metaphors in the language classroom describe conceptual metaphor-based pedagogical proposals to teach vocabulary (e.g., Boers, 2000, 2013; Littlemore, 2009; Cortés de los Ríos and Sánchez, 2017). All these are substantial contributions to the field of English language teaching and learning. Despite the growing interest in the field, the effects of conceptual metaphor-based vocabulary instruction on learners still require further attention (Boers, 2013). This paper is an attempt to advance this line of research by exploring the effects of instruction of a pedagogical proposal to teach metaphorical vocabulary belonging to two basic emotions (happiness and sadness). The study is set in a Spanish higher education context, particularly in an English for Specific Purposes subject offered in the Bachelor’s Degree in Psychology. A pre-experimental design consisting of pre-test and post-test measures was adopted to gauge participants’ previous knowledge and progress after instruction. In order to analyse participants’ performance, a paired-sample T-test was used, and effect size was calculated by applying Cohen’s <em>d</em>. Results show statistically significant effects of the pedagogical approach as well as a large size effect, which reveals the efficacy of the instruction. This exploratory study suggests that this area deserves further investigation and its findings set the ground for future research involving experimental designs. [-]
Buena parte de los estudios que abordan la metáfora conceptual en el
ámbito docente describen propuestas pedagógicas centradas en la enseñanza de
vocabulario (por ejemplo, Boers, 2000, 2013; Littlemore, 2009; Cortés ... [+]
Buena parte de los estudios que abordan la metáfora conceptual en el
ámbito docente describen propuestas pedagógicas centradas en la enseñanza de
vocabulario (por ejemplo, Boers, 2000, 2013; Littlemore, 2009; Cortés de los
Ríos and Sánchez, 2017). Estas propuestas aportan contribuciones significativas
al campo de la enseñanza y aprendizaje del inglés. A pesar de interés que suscitan
en el campo, no se ha prestado suficiente atención a los efectos de la instrucción
de vocabulario basada en metáforas conceptuales (Boers, 2013). Este estudio trata
de contribuir a esta línea de investigación explorando los efectos de una propuesta
pedagógica centrada en la enseñanza de vocabulario metafórico relativo a dos
emociones básicas (alegría y tristeza). El estudio se enmarca en el contexto de la
educación superior en España, concretamente en una asignatura de inglés para
fines específicos impartida en un grado universitario de psicología. Para evaluar
el conocimiento previo de los participantes y su progreso tras la instrucción
recibida se adoptó un diseño pre-experimental basado en medidas pre y post-test.
Para analizar el rendimiento de los estudiantes se utilizó una prueba de T y se
calculó la magnitud del efecto con la d de Cohen. Los resultados muestran efectos
significativos del enfoque pedagógico empleado y una gran magnitud del efecto,
indicando de este modo eficacia de la instrucción. Los resultados de este estudio
desvelan el potencial de esta área, así como la necesidad de llevar a cabo futuras
investigaciones con diseños experimentales. [-]
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [319]
- CLR_2019_núm.22 [11]