Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive Affect
View/ Open
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Sánchez-Cardona, Israel; Salanova, Marisa; Llorens Gumbau, Susana
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive AffectDate
2018Publisher
Pontificia Universidad JaverianaISSN
1657-9267; 2011-2777Bibliographic citation
SÁNCHEZ-CARDONA, Israel; SALANOVA SORIA, Marisa; LLORENS-GUMBAU, Susana. Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive Affect. Universitas Psychologica, 2018, vol. 17, núm. 1Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/16596Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
This study investigates how leadership intellectual stimulation relates to team positive affect and team learning. We explore the role of positive affect as mediator between leadership intellectual stimulation and ... [+]
This study investigates how leadership intellectual stimulation relates to team positive affect and team learning. We explore the role of positive affect as mediator between leadership intellectual stimulation and team learning. Using a cross-sectional sample of 562 employees, nested within 130 teams from 44 small and medium size organizations, we implemented Structural Equation Model analysis at the team level. Results provides evidence of the strong influence that intellectual stimulation have on team learning and team positive affect, as well as the potential of positive affect for stimulate team learning. Team positive affect serves as partial mediator between intellectual stimulation and team learning, contributing to explain significant additional variance. Leadership intellectual stimulation is a relevant team social resource that provides support for team learning. As well, positive affect contributes significantly to improve learning among teams. This suggests the importance of developing leadership behaviors that encourage learning and team positive affect, which contributes to team learning and hence to performance. [-]
Este estudio examina cómo la estimulación intelectual de los líderes
se relaciona con el afecto positivo y el aprendizaje de los equipos. En
específico, explorarnos el rol mediador del afecto positivo entre la ... [+]
Este estudio examina cómo la estimulación intelectual de los líderes
se relaciona con el afecto positivo y el aprendizaje de los equipos. En
específico, explorarnos el rol mediador del afecto positivo entre la relación
de la estimulación intelectual de los líderes y al aprendizaje a nivel de
los equipos. Realizamos análisis de modelos de ecuaciones estructurales
a nivel grupal utilizando una muestra transversal de 562 empleados,
anidados en 130 equipos de 40 pequeñas y medianas organizaciones. Los
resultados proveen evidencia de la fuerte relación entre la estimulación
intelectual y el afecto positivo, así como del potencial del afecto positivo
para estimular el aprendizaje del equipo. El afecto positivo sirve como un mediador parcial contribuyendo a explicar varianza
adicional significativa. La estimulación intelectual de
los líderes es un recurso social relevante que provee
apoyo al aprendizaje en los equipos. Del mismo
modo, el afecto positivo contribuye significativamente a
mejorar el aprendizaje. Esto sugiere la importancia de
desarrollar comportamientos de los líderes que fomenten
el aprendizaje y el afecto positivo, los cuales contribuyen al
aprendizaje y al desempeño a nivel grupal. [-]
Is part of
Universitas Psychologica, 2018, vol. 17, núm. 1Investigation project
This research was supported by a grant from the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (#PSI2011-22400) and Generalitat Valenciana (Santiago Grisolía Scholarship Program)Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- PSI_Articles [600]
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Copyright (c) 2018 Israel Sánchez-Cardona, Marisa Salanova, Susana Llorens
Licencia de Creative Commons: Esta obra está registrada bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Creado a partir de http://revistas.javeriana.edu.co/.