Show simple item record

dc.contributor.authorSánchez-Cardona, Israel
dc.contributor.authorSalanova, Marisa
dc.contributor.authorLlorens, Susana
dc.date.accessioned2018-05-22T17:35:11Z
dc.date.available2018-05-22T17:35:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSÁNCHEZ-CARDONA, Israel; SALANOVA SORIA, Marisa; LLORENS-GUMBAU, Susana. Leadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive Affect. Universitas Psychologica, 2018, vol. 17, núm. 1ca_CA
dc.identifier.issn1657-9267
dc.identifier.issn2011-2777
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/174782
dc.description.abstractThis study investigates how leadership intellectual stimulation relates to team positive affect and team learning. We explore the role of positive affect as mediator between leadership intellectual stimulation and team learning. Using a cross-sectional sample of 562 employees, nested within 130 teams from 44 small and medium size organizations, we implemented Structural Equation Model analysis at the team level. Results provides evidence of the strong influence that intellectual stimulation have on team learning and team positive affect, as well as the potential of positive affect for stimulate team learning. Team positive affect serves as partial mediator between intellectual stimulation and team learning, contributing to explain significant additional variance. Leadership intellectual stimulation is a relevant team social resource that provides support for team learning. As well, positive affect contributes significantly to improve learning among teams. This suggests the importance of developing leadership behaviors that encourage learning and team positive affect, which contributes to team learning and hence to performance.ca_CA
dc.description.abstractEste estudio examina cómo la estimulación intelectual de los líderes se relaciona con el afecto positivo y el aprendizaje de los equipos. En específico, explorarnos el rol mediador del afecto positivo entre la relación de la estimulación intelectual de los líderes y al aprendizaje a nivel de los equipos. Realizamos análisis de modelos de ecuaciones estructurales a nivel grupal utilizando una muestra transversal de 562 empleados, anidados en 130 equipos de 40 pequeñas y medianas organizaciones. Los resultados proveen evidencia de la fuerte relación entre la estimulación intelectual y el afecto positivo, así como del potencial del afecto positivo para estimular el aprendizaje del equipo. El afecto positivo sirve como un mediador parcial contribuyendo a explicar varianza adicional significativa. La estimulación intelectual de los líderes es un recurso social relevante que provee apoyo al aprendizaje en los equipos. Del mismo modo, el afecto positivo contribuye significativamente a mejorar el aprendizaje. Esto sugiere la importancia de desarrollar comportamientos de los líderes que fomenten el aprendizaje y el afecto positivo, los cuales contribuyen al aprendizaje y al desempeño a nivel grupal.ca_CA
dc.format.extent16 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherPontificia Universidad Javerianaca_CA
dc.relation.isPartOfUniversitas Psychologica, 2018, vol. 17, núm. 1ca_CA
dc.rightsCopyright (c) 2018 Israel Sánchez-Cardona, Marisa Salanova, Susana Llorens Licencia de Creative Commons: Esta obra está registrada bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Creado a partir de http://revistas.javeriana.edu.co/.ca_CA
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectleadership intellectual stimulationca_CA
dc.subjecttransformational leadershipca_CA
dc.subjectteam positive affectca_CA
dc.subjectteam learningca_CA
dc.subjectestimulación intelectualca_CA
dc.subjectliderazgo transformacionalca_CA
dc.subjectafecto positivoca_CA
dc.subjectaprendizaje de equiposca_CA
dc.titleLeadership Intellectual Stimulation and Team Learning: the Mediating Role of Team Positive Affectca_CA
dc.title.alternativeEstimulación intelectual del líder y aprendizaje del equipo: El rol mediador del afecto positivo del equipoca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17 -1.list
dc.relation.projectIDThis research was supported by a grant from the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (#PSI2011-22400) and Generalitat Valenciana (Santiago Grisolía Scholarship Program)ca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/16596ca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Copyright (c) 2018 Israel Sánchez-Cardona, Marisa Salanova, Susana Llorens

Licencia de Creative Commons: Esta obra está registrada bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Creado a partir de http://revistas.javeriana.edu.co/.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Copyright (c) 2018 Israel Sánchez-Cardona, Marisa Salanova, Susana Llorens Licencia de Creative Commons: Esta obra está registrada bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional. Creado a partir de http://revistas.javeriana.edu.co/.