Buscar
Vidas precarias: la política del desplazamiento: The Magdalene Sisters y Rabbit Proof Fence
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
The aim of this article is to compare The Magdalene Sisters and Rabbit Proof Fence, two films released in 2002, which exemplify a multicultural world that will be explained through postcolonial theory. These films will ...
Entre dos Morenas claras: dominio y poder del estereotipo gitano en las versiones de Florián Rey (1936) y Luis Lucía (1954)
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
The stereotypical gypsy image in the Spanish folkloric musical promotes a particular characterization of its female protagonists as spirited nomads and thieves. A comparison of two significant films’ treatments of the gypsy ...
Alegorías de inmortalidad y género en Lucy de Luc Besson
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
Entre los estrenos de 2014 destaca la película Lucy del director francés Luc Besson, producción que nos sorprende desde el punto de vista narrativo e iconográfico al presentarnos una metáfora visual de la divinidad. El ...
Otras formas de lo masculino en el cine cubano de los 90: sujetos en emergencias, discurso, memoria, y representación
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
An analysis of Cuban male representation in fiction Cuban cinema during 1990´s allows understanding in how Cuban filmography narrates from a gender perspective. A deep economic crisis during that time serves as a starting ...
Angelina Beloff y Leonora Carrington bajo la mirada de Elena Poniatowska
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
This research focuses on the look that one of the great writers of our time, the Mexican Elena Poniatowska (Paris, 1932), gives to artists such as the Russian painter and engraver Angelina Petrovna Belova, commonly called ...
La adaptación cinematográfica desde una perspectiva de género: Bridget Jones´s Diary
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
La obra de Helen Fielding, Bridget Jones´s Diary, es una de las 10 novelas que mejor reflejan la sociedad de finales del siglo XX, según un estudio llevado a cabo por el periódico The Guardian. El gran éxito de esta obra, ...
La configuración del personaje galdosiano de Fortunata desde una instancia receptora femenina
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
From hermeneutics and reception theory and feminist studies, this article focuses on the reading of galdosian Fortunata character from a gendered and generic perspective. Beyond neutrality and objectivity of the receiver ...
Las mujeres inmigrantes vistas por el cine español en los albores del siglo XXI
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
Ever since its inception, Spanish cinema has been interested in the different, although you have to wait until the nineties to find films that address the problem of immigration as a central subject. However, many of these ...
Fantasias sobre feminidad, fatalidad y mutación: del cómic al imaginario de la cultura audiovisual
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
X-Men, one of the most popular superhero comic books, is a series based on characters whose powers are the consequence of a genetic mutation. The concepts and plots of the original comic books were successfully adapted to ...
El cuerpo como espacio de escritura de la subjetividad en Beatriz y Los Cuerpos Celestes (1998) de Lucía Etxebarría
(Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere, 2015)
The past decades have seen the growth of Hispanic fiction characterized by the adoption of a gynocentric vision focused on the body as a space to write subjectivity. This tendency opens the possibility to speculate that, ...