Writing the Self, Drawing the Self: Identity and Self-Reflexivity in Craig Thompson’s Graphic Memoir Blankets
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/141825
REVISTESMetadatos
Título
Writing the Self, Drawing the Self: Identity and Self-Reflexivity in Craig Thompson’s Graphic Memoir BlanketsAutoría
Fecha de publicación
2015Editor
Universitat Jaume I. Departament d’Estudis Anglesos i Departament de Llengues i Cultures EuropeesISSN
1697-7750; 2340-4981Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1792/1521Palabras clave / Materias
Resumen
The aim of this article is to identify some of the key conventions and
narrative patterns that graphic memoirists may use in order to articulate their own
sense of identity, and deal with issues of truth, ethics, ... [+]
The aim of this article is to identify some of the key conventions and
narrative patterns that graphic memoirists may use in order to articulate their own
sense of identity, and deal with issues of truth, ethics, and representation through
visual and verbal combinations. Craig Thompson’s Blankets (2003) serves as a
poignant example of the semiotic resources that are relevant to an analysis of
the autobiographical comics genre: the inscription of subjectivity and the spatial
dimension of temporality. Drawing on Charles Hatfield’s critical model (2005),
this article examines the various ways graphic narratives mediate identity, enter
into (and out of) autobiographical pacts, and «perform» authenticity. [-]
Este artículo plantea, como eje argumentativo, la identificación de
algunas convenciones genéricas del cómic autobiográfico mediante las cuales
se articula la construcción de la identidad y se abordan aspectos ... [+]
Este artículo plantea, como eje argumentativo, la identificación de
algunas convenciones genéricas del cómic autobiográfico mediante las cuales
se articula la construcción de la identidad y se abordan aspectos relativos a la
veracidad, la ética y la representación del «yo» en un medio verbo-visual. La memoria
gráfica de Craig Thompson Blankets (2003) servirá de base para el análisis
de algunos recursos semióticos del género autobiográfico: la representación de
la subjetividad y la dimensión espacial de la temporalidad. A partir del modelo
crítico postulado por Charles Hatfield (2005), se examina la identidad fragmentada
del sujeto autobiográfico, la doble naturaleza del pacto narrativo –verbal y
visual– y la noción de autenticidad. [-]
Publicado en
Cultura, Lenguaje y Representación, Vol. 14 (2015)Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- CLR_2015_núm.14 [13]