Writing the Self, Drawing the Self: Identity and Self-Reflexivity in Craig Thompson’s Graphic Memoir Blankets
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/617
comunitat-uji-handle4:10234/141825
REVISTESMetadades
Títol
Writing the Self, Drawing the Self: Identity and Self-Reflexivity in Craig Thompson’s Graphic Memoir BlanketsAutoria
Data de publicació
2015Editor
Universitat Jaume I. Departament d’Estudis Anglesos i Departament de Llengues i Cultures EuropeesISSN
1697-7750; 2340-4981Tipus de document
info:eu-repo/semantics/articleVersió de l'editorial
http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1792/1521Paraules clau / Matèries
Resum
The aim of this article is to identify some of the key conventions and
narrative patterns that graphic memoirists may use in order to articulate their own
sense of identity, and deal with issues of truth, ethics, ... [+]
The aim of this article is to identify some of the key conventions and
narrative patterns that graphic memoirists may use in order to articulate their own
sense of identity, and deal with issues of truth, ethics, and representation through
visual and verbal combinations. Craig Thompson’s Blankets (2003) serves as a
poignant example of the semiotic resources that are relevant to an analysis of
the autobiographical comics genre: the inscription of subjectivity and the spatial
dimension of temporality. Drawing on Charles Hatfield’s critical model (2005),
this article examines the various ways graphic narratives mediate identity, enter
into (and out of) autobiographical pacts, and «perform» authenticity. [-]
Este artículo plantea, como eje argumentativo, la identificación de
algunas convenciones genéricas del cómic autobiográfico mediante las cuales
se articula la construcción de la identidad y se abordan aspectos ... [+]
Este artículo plantea, como eje argumentativo, la identificación de
algunas convenciones genéricas del cómic autobiográfico mediante las cuales
se articula la construcción de la identidad y se abordan aspectos relativos a la
veracidad, la ética y la representación del «yo» en un medio verbo-visual. La memoria
gráfica de Craig Thompson Blankets (2003) servirá de base para el análisis
de algunos recursos semióticos del género autobiográfico: la representación de
la subjetividad y la dimensión espacial de la temporalidad. A partir del modelo
crítico postulado por Charles Hatfield (2005), se examina la identidad fragmentada
del sujeto autobiográfico, la doble naturaleza del pacto narrativo –verbal y
visual– y la noción de autenticidad. [-]
Publicat a
Cultura, Lenguaje y Representación, Vol. 14 (2015)Drets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- CLR_2015_núm.14 [13]