Show simple item record

dc.contributor.authorLimorti, Paül
dc.date.accessioned2015-12-02T10:09:42Z
dc.date.available2015-12-02T10:09:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1697-7750
dc.identifier.issn2340-4981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/142136
dc.description.abstractThis paper analyses the pedagogical concept of didactic transposition by applying it to the case of the body of knowledge «Industrial Revolution» as textualized in a sample of five History textbooks for the 4th grade of the Spanish secondary education (ages 15-16). We pay special attention to the way notions of transformation and cause are discursively expressed. All of this in order to establish the foundations of a discursive analysis that would help to better know the grammatical structures (of a l1, l2 or le) through whom students have access to the academic knowledge and the control of which is essential for the comprehension and production of academic texts in the field of the Social Sciences.ca_CA
dc.description.abstractEste artículo estudia el concepto pedagógico de transposición didáctica aplicándolo al caso del saber histórico «Revolución Industrial» tal y como aparece textualizado en una muestra de cinco manuales de ciencias sociales para 4.º de Educación Secundaria. Se analiza especialmente la manera como se expresan discursivamente las nociones de transformación y de causa. Todo ello con el objetivo de sentar las bases de un análisis discursivo que permita conocer las estructuras gramaticales (de una L1, L2 o LE) a través de las cuales el alumno accede al contenido académico y cuyo dominio es vital para la comprensión y la producción de textos académicos del ámbito de las ciencias sociales.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume I. Departament d’Estudis Anglesos i Departament de Llengues i Cultures Europeesca_CA
dc.relation.isPartOfCultura, Lenguaje y Representación, Vol. 13 (2014)ca_CA
dc.subjectdidactic transpositionca_CA
dc.subjectdiscourse analysisca_CA
dc.subjecttextbooksca_CA
dc.subjectHistory textbooksca_CA
dc.subjectclilca_CA
dc.subjectdidactics of Social Sciencesca_CA
dc.subjectcurriculum analysisca_CA
dc.subjecttransposición didácticaca_CA
dc.subjectanálisis del discursoca_CA
dc.subjectmanualísticaca_CA
dc.subjectlibros de texto de historiaca_CA
dc.subjectaicleca_CA
dc.subjectclilca_CA
dc.subjectdidáctica de las ciencias socialesca_CA
dc.subjectanálisis del currículumca_CA
dc.titleLa transposición didáctica interna de la Revolución Industrial en manuales de enseñanza media: textualización de las nociones de cambio y causalidadca_CA
dc.title.alternativeInternal didactic transposition of the Industrial Revolution in textbooks for 4th degree of secondary education: textualizing the concepts of change and causalityca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.6035/CLR.2014.13.6
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttp://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1549/1285ca_CA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record