Browsing PSI_Articles by Author "93485b9d-dcbe-4989-8169-cb28e0d56dfa"
Now showing items 1-15 of 15
-
Altas Capacidades Intelectuales: ¿cómo las perciben los profesionales de la educación?
Nieto Garoz, Raquel; Villanova Landete, José Luis; Benet-Gil, Alicia; Sanahuja Ribés, Aida; Garcia-Molina, Irene Publicaciones Didácticas (2018)La finalidad del trabajo es indagar sobre la información que tienen los colectivos que se ocupan de la educación con respecto a los alumnos/as de alta capacidad. La muestra fue de 241 informantes, concretamente 201 (83,40%) ... -
Association between CCC-2 and Structural Language, Pragmatics, Social Cognition, and Executive Functions in Children with Developmental Language Disorder
Andrés-Roqueta, Clara; Garcia-Molina, Irene; Flores Buils, Raquel MDPI (2021-02-09)Background: Developmental Language Disorder (DLD) is diagnosed when the child experiences problems in language with no known underlying biomedical condition and the information required for its correct evaluation must be ... -
Autism and Faux Pas. Influences of Presentation Modality and Working Memory
Garcia-Molina, Irene; Clemente Estevan, Rosa Ana Cambridge University Press (2019-04-01)People diagnosed with an autism spectrum disorder (ASD) often have difficulties on Theory of Mind (ToM) tasks involving social situations, such as ‘faux pas’. The objective of this study was to find the modality of ... -
La comprensión de las meteduras de pata en escolares con autismo. Su relación convariables cognitivas y de teoría de la mente
Garcia-Molina, Irene; Clemente Estevan, Rosa Ana Pontificia Universidad Javeriana (Colombia) (2020)El presente estudio tiene una doble finalidad. La primera es analizar dosde las variables implicadas en la comprensión de las meteduras de pata(MP) en el autismo (Cociente Intelectual; CI, y la Falsa Creencia; FC).La ... -
Detailing the understanding of moral judgements in autism. A study with Spanish-speaking children
Garcia-Molina, Irene; Clemente Estevan, Rosa Ana; Andrés-Roqueta, Clara Elsevier (2019)This study compared the theory of mind features of moral judgements in 60 children with and without Autism Spectrum Disorder (ASD), using a novel verbal moral judgement task. The task focused on three different scenarios ... -
Herramientas para trabajar escenarios cotidianos de conflicto con escolares y adolescentes con autismo
Garcia-Molina, Irene Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Editorial Universo Sur (2020-12-10)El presente estudio tiene como objetivo proporcionar herramientas para que el profesorado pueda construir escenarios adecuados para escolares y adolescentes con autismo en los que se pueda trabajar la moralidad o aspectos ... -
Investigating moral judgements in autistic children: integrating the observer’s and the speaker’s mind
Garcia-Molina, Irene; Clemente Estevan, Rosa Ana; Andrés-Roqueta, Clara Routledge (2020-12-07)This study investigates the moral judgements that autistic children make in everyday situations. Moral Transgressions (MT) and Faux Pas (FP) stories were compared, in which stories the agent’s morality and intention varied ... -
Irony and autism: a preliminary study of the impact of visual stimulus
Garcia-Molina, Irene Fundación Infancia y Aprendizaje (2021-01-21)This study investigates whether autistic participants are able to respond in a similar way to neurotypical (NT) participants in a novel visual irony task presented in an app format, and whether their verbal abilities can ... -
L’impacte familiar que suposa tenir un fill o una filla amb el trastorn d’Asperger
Garcia-Molina, Irene; Andrés-Roqueta, Clara; Clemente Estevan, Rosa Ana Universitat Jaume I (2015)L’objecte d’estudi que es presenta a continuació és l’impacte familiar, a través de les respostes de 10 famílies amb fills amb el trastorn d’Asperger; tots ells de l’Associació Asperger de Castelló. Es tracta d’un estudi ... -
L’opinió dels pares a través del ccc-2 (Children’s Communication Checklist-2) en la seva part pragmàtica, com a eina diferencial en el diagnòstic de nens i nenes amb TEL (Trastorn Específic de Llenguatge)
Garcia-Molina, Irene; Clemente Estevan, Rosa Ana; Andrés-Roqueta, Clara; Jara Jiménez, Pilar Universitat Jaume I (2015)La recerca d’una mesura acurada per al llenguatge funcional és avui en dia una tasca difícil de dur a terme. Des de la literatura psicològica s’utilitza freqüentment l’opinió dels més propers per tal d’ampliar i completar ... -
Moral judgements among neurotypical children, autistic children and adults with intellectual disability
Garcia-Molina, Irene; Rodríguez Clavell, Paula Taylor & Francis (2022-12-19)Background: The present study investigates the possible differences between neurotypical children (NT), autistic children, and adults with intellectual disability (ID) related to (i) morality of the agent, (ii) morality ... -
Nuevos horizontes formativos: una experiencia del MOOC como recurso en la formación continua
Benet-Gil, Alicia; Sanahuja Ribés, Aida; Garcia-Molina, Irene; Nieto Garoz, Raquel (2018-04)Debido a la actual incorporación de la educación virtual en el mundo educativo, este trabajo presenta el diseño y la evaluación del massive online open course (MOOC) denominado “El aula inclusiva hoy en día. Cómo afrontar ... -
Preferencias terminológicas acerca del autismo según participantes de un MOOC sobre inclusión educativa
Garcia-Molina, Irene Facultad de Psicología de la Universidad de la República, Uruguay (2019)El presente trabajo busca detallar la visión y preferencias acerca del autismo de profesionales y estudiantes hispano-hablantes vinculados con dicha condición. Para este estudio, el método utilizado fue el ... -
“Until I Had My Son, I Did Not Realise That These Characteristics Could Be Due to Autism”: Motherhood and Family Experiences of Spanish Autistic Mothers
Garcia-Molina, Irene; Cortés-Calvo, Mónica Mary Ann Liebert (2024)Background: Knowledge is sparse regarding the motherhood experiences and family relationships of autistic women. Few studies use a qualitative approach to afford autistic mothers (and want-to-be-mothers) a voice. This is ... -
“When I need help, I ask my friends”: experiences of Spanish autistic women when disclosing their late diagnosis to family and friends
Garcia-Molina, Irene Frontiers Media (2024-04-23)Family and friends may play an important role both in the identification and diagnosis of any condition, as well as in the provision of support afterwards. However, when the diagnosis is autism and it arrives late, as is ...