The influence of using socrative for learning – a literature review
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8645
comunitat-uji-handle3:10234/146066
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
The influence of using socrative for learning – a literature reviewDate
2021Publisher
IATED - International Academy of Technology, Education and DevelopmentISBN
9788409276660ISSN
2340-1079Bibliographic citation
BEL-OMS, I.; SEGARRA-MOLINER, J. R. The influence of using socrative for learning – a literature review. INTED2021 Proceedings, 2021, p. 2650-2658Type
info:eu-repo/semantics/conferenceObjectPublisher version
https://library.iated.org/view/BELOMS2021INFVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
Technological advances and changes in teaching methods have forced learning institutions to adapt
quickly. These changes have reached teachers, especially in universities. Methodologies used in the
classroom, like ... [+]
Technological advances and changes in teaching methods have forced learning institutions to adapt
quickly. These changes have reached teachers, especially in universities. Methodologies used in the
classroom, like essential tools in the teaching-learning process, have been modified and adapted to this
new area. This has led to the use of online platforms, such as Socrative, as complementary tools in
master classes. Socrative is a technological tool that generates activities to encourage active
participation in the classroom, increasing students’ motivation and participation in the teaching-learning
process. Since the platform was released in 2011, many studies have been published on the effect of
using Socrative in primary and secondary schools, and higher education, but so far, there has been no
systematic analysis of the results. This research paper presents the outcomes of a literature review on
the effect of using Socrative for learning. In particular, it investigates how Socrative affects teachers'
and students' perceptions and attitudes, attendance, learning performance, classroom dynamics, and
students' anxiety. The literature review, which includes the main academic journals, concluded that
Socrative has a positive influence on several aspects of the teaching-learning process. However, there
are also studies where Socrative has scant or no influence. This review provides researchers with a
structure to identify the benefits and disadvantages of including Socrative in master classes. The general
findings indicate that students responded favourably to using this tool in the classroom as a method to
support the teaching-learning process. [-]
Los avances tecnológicos y los cambios en los métodos de enseñanza han obligado a las instituciones de aprendizaje a adaptarse rápidamente. Estos cambios han llegado a los profesores, especialmente en las universidades. ... [+]
Los avances tecnológicos y los cambios en los métodos de enseñanza han obligado a las instituciones de aprendizaje a adaptarse rápidamente. Estos cambios han llegado a los profesores, especialmente en las universidades. Las metodologías utilizadas en el aula, como las herramientas esenciales en el proceso de enseñanza-aprendizaje, se han modificado y adaptado a esta nueva área. Esto ha llevado al uso de plataformas en línea, como Socrative, como herramientas complementarias en clases magistrales. Socrative es una herramienta tecnológica que genera actividades para fomentar la participación activa en el aula, aumentando la motivación y participación de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
Desde que se publicó la plataforma en 2011, se han publicado muchos estudios sobre el efecto del uso de Socrative en las escuelas primarias y secundarias, y la educación superior, pero hasta ahora, no ha habido un análisis sistemático de los resultados. Este trabajo de investigación presenta los resultados de una revisión de la literatura sobre el efecto de usar Socrative para el aprendizaje. En particular, investiga cómo Socrative afecta las percepciones y actitudes de los profesores y estudiantes, asistencia, rendimiento de aprendizaje, dinámicas de aula y ansiedad de los estudiantes.
La revisión de la literatura, que incluye las principales revistas académicas, concluyó que Socrative tiene una influencia positiva en varios aspectos del proceso de enseñanza-aprendizaje. Sin embargo, también hay estudios en los que Socrative tiene escasa o ninguna influencia. Esta revisión proporciona a los investigadores una estructura para identificar los beneficios y desventajas de incluir a Socrative en las clases magistrales. Los hallazgos generales indican que los estudiantes respondieron favorablemente a utilizar esta herramienta en el aula como método para apoyar el proceso de enseñanza-aprendizaje. [-]
Is part of
INTED2021 Proceedings, 2021, p. 2650-2658Rights
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess