Treballem el conte modern. Proposta d’unitat didàctica per a 4t d’ESO
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
Treballem el conte modern. Proposta d’unitat didàctica per a 4t d’ESOAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Piquer Vidal, Adolfo; Universitat Jaume I. Departament de Filologia i Cultures EuropeesFecha de publicación
2021-07-19Editor
Universitat Jaume IResumen
El present Treball de Fi de Màster pertany a la modalitat 6, materials didàctics, ja que és una
proposta didàctica per treballar la narrativa curta des de la postguerra a l’actualitat al curs de 4t
d’ESO, dins ... [+]
El present Treball de Fi de Màster pertany a la modalitat 6, materials didàctics, ja que és una
proposta didàctica per treballar la narrativa curta des de la postguerra a l’actualitat al curs de 4t
d’ESO, dins l’assignatura Valencià: Llengua i Literatura.
Els objectius són múltiples, però la motivació que ha guiat aquesta tria és la de donar a conéixer a
l’alumnat un gènere literari que, normalment, no es treballa de manera directa a les aules i que, per
contra, fou tan important per a la nostra llengua i cultura durant la recuperació del circuit després de
l’aturada en sec al llarg del Franquisme. Així, es tracta de fer un recorregut literari pel context i
oferir a l’alumnat una panoràmica del conte a l’època: corrents, autors, obres...
A més, mitjançant la caracterització del gènere i el treball amb les obres proposades, es pretén que
l’alumnat siga capaç de desglossar-ne tots els elements i analitzar-los per tal que siguen conscients
que, en el conte modern, tot el que es diu i tot el que no es diu té una intencionalitat. És a dir, es
prestarà especial atenció a la dosificació de la informació i a treballar els implícits en el text. A més,
i en darrera instància, també es vol introduir l’alumnat en la producció escrita de textos des de la
planificació acurada de tots els elements, cosa que queda reflectida al projecte final.
La metodologia emprada es basa en l’activació dels coneixements previs de l’alumnat i en la seua
participació en el propi aprenentatge. D’aquesta manera i sense perdre de vista la diversitat de
l’aula, s’han dissenyat diferents tasques cooperatives en què l’alumnat ha de dur a terme un procés
d’investigació previ per poder realitzar les activitats, sempre guiat pel docent; i aquestes es barregen
amb tasques individuals que les complementen i ajuden a desenvolupar l’autonomia personal. A
més, es proposa un ús de les TIC equilibrat amb la manera tradicional de treballar per tal de
fomentar que l’alumnat, en un futur, no es veja limitat pels recursos disponibles.
Comptat i debatut, es presenta una proposta didàctica al voltant de la narrativa curta catalana des de
la postguerra organitzada de manera que totes les activitats son peces d’un mateix trencaclosques i
s’han de fer servir per al projecte final: l’escriptura d’un conte. A més, la integració dels diferents
tipus de tasques ha donat com a resultat una unitat dinàmica i variada, que pretén resultar atractiva
per als estudiants. [-]
Palabras clave / Materias
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
Descripción
Treball Final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi SAP439. Curs: 2020/2021
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/masterThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess