Our Boss is a Good Boss! Cross-level Effects of Transformational Leadership on Work Engagement in Service Jobs
comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8034
comunitat-uji-handle3:10234/8637
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadades
Títol
Our Boss is a Good Boss! Cross-level Effects of Transformational Leadership on Work Engagement in Service JobsData de publicació
2020-04-20Editor
Colegio Oficial de la Psicología de MadridISSN
1576-5962Cita bibliogràfica
Martinez, I. M., Salanova, M., & Cruz-Ortiz, V. (2020). Our boss is a good boss! Cross-level effects of transformational leadership on work engagement in service jobs. Journal of Work and Organizational Psychology, 36(2), 87-94. https://doi.org/10.5093/jwop2020a10Tipus de document
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https://journals.copmadrid.org/jwop/files/articulo20200715095640.pdfVersió
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Resum
In service work, emotional demands are important due to their effects on social interactions with customers, patients,
pupils, etc. The purpose of this study is to examine how emotional demands and leadership are ... [+]
In service work, emotional demands are important due to their effects on social interactions with customers, patients,
pupils, etc. The purpose of this study is to examine how emotional demands and leadership are related to engagement
of the team members. The sample consists of 1,079 employees nested in 124 work teams from four Spanish public
organizations. Multilevel analyses showed: 1) a positive effect of emotional demands on work engagement, 2) a crosslevel effect of leadership on work engagement, and 3) a cross-level moderation effect of leadership on the relationship
between emotional demands and work engagement. Results suggest that shared perceptions of leadership by teams
affect their work engagement levels directly and through an interaction effect on the emotional demands-engagement
relationship. When employees feel emotionally overloaded, their leaders can relieve this negative impact on their levels
of work engagement. Practical and theoretical implications are presented. [-]
En el trabajo de servicio, las demandas emocionales son importantes debido a sus efectos sobre las interacciones sociales con
clientes, pacientes, alumnos, etc. El propósito de este estudio es examinar cómo se ... [+]
En el trabajo de servicio, las demandas emocionales son importantes debido a sus efectos sobre las interacciones sociales con
clientes, pacientes, alumnos, etc. El propósito de este estudio es examinar cómo se relacionan las demandas emocionales y el
liderazgo con el engagement en el trabajo de los miembros del equipo. La muestra consiste en 1,079 empleados anidados en
124 equipos de trabajo de cuatro organizaciones públicas españolas. Los análisis multinivel mostraron: 1) un efecto positivo
de las demandas emocionales sobre el engagement en el trabajo, 2) un efecto, a través de los niveles, del liderazgo sobre
el engagement en el trabajo y 3) un efecto de moderación, a través de los niveles, del liderazgo sobre la relación entre
las demandas emocionales y el engagement en el trabajo. Los resultados sugieren que las percepciones compartidas sobre
el liderazgo que tiene el equipo afectan a sus niveles de engagement en el trabajo directamente y a través de un efecto
de interacción sobre la relación demandas emocionales-engagement. Cuando los empleados se sienten emocionalmente
sobrecargados, sus líderes pueden aliviar este impacto negativo en sus niveles de engagement en el trabajo. Se presentan
implicaciones teóricas y prácticas. [-]
Publicat a
Journal of Work and Organizational Psychology (2020) 36(2) 87-94Drets d'accés
© 2020 Colegio Oficial de la Psicología de Madrid.
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