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dc.contributor.authorMartinez, Isabel M.
dc.contributor.authorSalanova, Marisa
dc.contributor.authorCruz Ortiz, Valeria
dc.date.accessioned2020-11-12T12:51:55Z
dc.date.available2020-11-12T12:51:55Z
dc.date.issued2020-04-20
dc.identifier.citationMartinez, I. M., Salanova, M., & Cruz-Ortiz, V. (2020). Our boss is a good boss! Cross-level effects of transformational leadership on work engagement in service jobs. Journal of Work and Organizational Psychology, 36(2), 87-94. https://doi.org/10.5093/jwop2020a10ca_CA
dc.identifier.issn1576-5962
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/190308
dc.description.abstractIn service work, emotional demands are important due to their effects on social interactions with customers, patients, pupils, etc. The purpose of this study is to examine how emotional demands and leadership are related to engagement of the team members. The sample consists of 1,079 employees nested in 124 work teams from four Spanish public organizations. Multilevel analyses showed: 1) a positive effect of emotional demands on work engagement, 2) a crosslevel effect of leadership on work engagement, and 3) a cross-level moderation effect of leadership on the relationship between emotional demands and work engagement. Results suggest that shared perceptions of leadership by teams affect their work engagement levels directly and through an interaction effect on the emotional demands-engagement relationship. When employees feel emotionally overloaded, their leaders can relieve this negative impact on their levels of work engagement. Practical and theoretical implications are presented.ca_CA
dc.description.abstractEn el trabajo de servicio, las demandas emocionales son importantes debido a sus efectos sobre las interacciones sociales con clientes, pacientes, alumnos, etc. El propósito de este estudio es examinar cómo se relacionan las demandas emocionales y el liderazgo con el engagement en el trabajo de los miembros del equipo. La muestra consiste en 1,079 empleados anidados en 124 equipos de trabajo de cuatro organizaciones públicas españolas. Los análisis multinivel mostraron: 1) un efecto positivo de las demandas emocionales sobre el engagement en el trabajo, 2) un efecto, a través de los niveles, del liderazgo sobre el engagement en el trabajo y 3) un efecto de moderación, a través de los niveles, del liderazgo sobre la relación entre las demandas emocionales y el engagement en el trabajo. Los resultados sugieren que las percepciones compartidas sobre el liderazgo que tiene el equipo afectan a sus niveles de engagement en el trabajo directamente y a través de un efecto de interacción sobre la relación demandas emocionales-engagement. Cuando los empleados se sienten emocionalmente sobrecargados, sus líderes pueden aliviar este impacto negativo en sus niveles de engagement en el trabajo. Se presentan implicaciones teóricas y prácticas.ca_CA
dc.format.extent8 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherColegio Oficial de la Psicología de Madridca_CA
dc.relation.isPartOfJournal of Work and Organizational Psychology (2020) 36(2) 87-94ca_CA
dc.rights© 2020 Colegio Oficial de la Psicología de Madrid.ca_CA
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectleadershipca_CA
dc.subjectemotional demandsca_CA
dc.subjectengagementca_CA
dc.subjectmultilevelca_CA
dc.subjectliderazgoca_CA
dc.subjectdemandas emocionalesca_CA
dc.subjectengagementca_CA
dc.subjectmultinivelca_CA
dc.titleOur Boss is a Good Boss! Cross-level Effects of Transformational Leadership on Work Engagement in Service Jobsca_CA
dc.title.alternative¡Nuestro jefe es un buen jefe! Los efectos transnivel del liderazgo transformacional sobre el engagement en el trabajo en puesto de servicioca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5093/jwop2020a10
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://journals.copmadrid.org/jwop/files/articulo20200715095640.pdfca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


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