Listar PDCSLL_Articles por fecha de publicación
-
Promoción de la inclusión educativa en la formación docente a través de la aplicación de Aprendizaje-Servicio Universitario en el ámbito de la diversidad funcional
Federación Española de Docentes de Educación Física (2022-04-18)La educación inclusiva es un reto compartido y una necesidad si se pretende avanzar hacia una sociedad más justa. Si bien se ha mejorado sobre la atención a la diversidad funcional en el aula, existe mucho margen de mejora; ... -
Digital teaching competence of university teachers: A comparative study at two European universities
Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (2022-04-23)This study analysed the level of digital competence of 910 university teachers at one Spanish and one Polish university, using a self-perception questionnaire based on the DigCompEdu framework. For this purpose, a quantitative ... -
Relatos de vida de profesorado LGTBIQ+ en la formación docente
ASOCIACION THE CONVERSATION ESPAÑA (2022-06)La falta de formación del profesorado en temas relacionados con la diversidad sexo-genérica y familiar es una realidad. La mitad de las universidades españolas no contemplan formación sobre esta temática en los planes de ... -
Desarrollo de las habilidades y actitudes cívicas en el futuro profesorado a través del Aprendizaje-Servicio: una aproximación metodológica mixta
Universidad de Oviedo (2022-06-27)La formación universitaria no debe limitarse a una mera instrucción de habilidades profesionales, sino que debe fomentar el desarrollo integral del alumnado. Este planteamiento se hace especialmente necesario en la formación ... -
Aula invertida gamificada como estrategia pedagógica en la educación superior: una revisión sistemática
Universitat de les Illes Balears (2022-06-28)La estrategia metodológica aula invertida gamificada es un enfoque pedagógico que actualmente está ganando terreno en la educación superior. Dicha estrategia está compuesta por el aula invertida y la gamificación. Ambas ... -
Digital Teaching Competence of University Teachers: Levels and Teaching Typologies
Kassel University Press (2022-07-11)Today, university teachers need to have not only basic digital skills, but to be able to use technologies in teaching-learning processes, in their professional development and that of their students. This article focuses ... -
Aprendizaje cooperativo en tiempos de pandemia. implementación de la técnica compleja «grupos de investigación» a través de un proceso de investigación-acción
Universidad de Jaén (2022-07-15)La pandemia ocasionada por la COVID-19 ha generado nuevos desafíos en el ámbito educativo. Uno de ellos se centra en la implementación de prácticas que requieren de interacción entre los iguales, como el aprendizaje ... -
Peer tutoring in middle school mathematics: academic and psychological effects and moderators
Taylor & Francis (2022-07-22)In this study reciprocal peer tutoring was implemented in middle school mathematics classes for a six-month period. The effects of this methodology on students’ mathematics achievements, mathematics anxiety levels, attitudes ... -
L'escola de 1917 i el descobriment de les pintures rupestres de Morella la Vella
Centre d'Estudis dels Ports (2022-08)Un deIs principals esdevenimentsde la capital deIs Ports a principis del passat segle XX, l'any 1917, va ser el descobriment de les pintures rupestres de Morella la Vella. Un descobriment fet per l'Inspector d'Educació de ... -
¿Nuevo Keynesianismo o Austeridad Inteligente? Tecnologías Digitales y Privatización Educativa pos-COVID-19
Arizona State University (2022-08-09)The neoliberal hegemony has found its last expression in a technoeducational agenda that, organized in policy networks with concrete ramifications in each country (technological corporations, philanthropic foundations, ... -
The Nature of Integration in Physical Education Through CLIL: An Analysis of Cognitive Discourse Functions
Taylor and Francis Group (2022-08-12)Language in CLIL is dependent on the subject that embraces it, as it is the case of Physical Education. The present descriptive exploratory case study examines how content and language are integrated into Physical Education ... -
Shared knowledge construction in participatory action research: perceptions of researchers and educational community
Taylor & Francis (2022-08-24)This study explores Participatory Action Research (PAR) as a practice that promotes collaborative knowledge construction between researchers and participants. Within this framework, a PAR experience carried out for the ... -
Knowledge mobilisation strategies for responsible and inclusive academic research
Taylor & Francis (2022-08-25)The present article introduces the concept of knowledge mobilisation (KMb) strategies in university research by linking university social responsibility with the concept of inclusive and responsible research, which implies ... -
La importancia de las relaciones interpersonales en la investigación inclusiva
Universidad Autónoma de Madrid (2022-10)El siguiente trabajo pretende analizar las percepciones que tienen los integrantes de un grupo de investigación sobre la relación que existe entre los tres ejes centrales que se plantean desde el estudio: la responsabil ... -
Validación de un cuestionario de competencias docentes para el profesorado de Educación Secundaria
Universidad Autónoma de Madrid (2022-10)El objetivo de este trabajo es presentar y validar un cuestionario de competencias docentes del profesorado de Educación Secundaria desde las voces de los propios implicados (docentes en activo, estudiantes y profesorado del ... -
Dynamic balance improvement in children with Autism Spectrum Disorder after an extracurricular Service-Learning Physical Education program
Taylor & Francis (2022-10-03)This study aimed to examine the acute changes in dynamic balance Postural Control experienced by children with Autism Spectrum Disorder (ASD) who undertook a 6-month extracurricular Service-Learning Physical Education (PE) ... -
A strategic approach of the crucial elements for the implementation of digital tools and processes in higher education
Wiley (2022-10-11)Implementation of digital tools and processes in Higher Education Institutions (HEIs) as an emergent activity depends on the sociomaterial relationships between institutional factors that dynamically interact with each ... -
Construction of a Participatory Model of School Accompaniment to Improve School Inclusion
MDPI (2022-10-14)This article presents research that examines how the processes of school change and improvement are promoted in those Spanish schools that are developing educational projects based on an inclusive, participatory and ... -
University teaching induction programmes. A systematic literature review
Taylor & Francis (2022-11-23)In recent decades, there has been growing concern about teacher preparation at university and the link to educational quality. As a result, higher education institutions have designed programmes to help faculty teachers ...