Listar Departament: Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura por título
-
Teenage attitudes towards sexual diversity in Spain
Taylor & Francis (2018)We conducted a study of homophobia among Spanish school students as perceived and expressed in three different contexts: education, the family and social. A survey on adolescence and sexual diversity was administered to ... -
Temàtiques tractades en els treballs de final de grau del grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil de la Universitat Jaume I: una mirada des de l'educació inclusiva
Universitat de Barcelona (2024)INTRODUCCIÓ. Aquest estudi descriptiu tracta les temàtiques abordades per l’alumnat del grau en Mestre o Mestra d’Educació Infantil (GMEI) de la Universitat Jaume I (UJI), en l’assignatura Treball de Final de Grau. Se ... -
La Tertulia Literaria Dialógica como estrategia inclusiva: convivencia, participación democrática y aprendizajes en el aula de Educación Primaria
Grupo de Investigación EduSoC (2022)Este estudio aborda la educación inclusiva desde un enfoque curricular, a través de una estrategia metodológica enmarcada en el aprendizaje dialógico. Se describen dos prácticas centradas en las tertulias dialógicas. El ... -
La tertulia pedagógica dialógica: un cambio de mirada en el perfil del psicopedagogo/a
Universidad de Murcia (2017-11)This communication presents an experience about a Dialogic Literary Circle carried out in the optional subjects: Inclusive practice in the classroom for the research-action and Training for ... -
Técnicas evaluativas de la formación del profesorado universitario novel
Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) (2023)Es esencial estudiar la evaluación de la formación del docente universitario para la mejora de su preparación pedagógica y didáctica. La comunicación pretende identificar las técnicas para evaluar a los participantes y ... -
Técnicas para la participación democrática. La formación para la convivencia democrática en los procesos de mejora
Publicacions de la Universitat Jaume I (2018) -
The Development of Computational Thinking in Student Teachers through an Intervention with Educational Robotics
Informing Science Institute (2019-10)Aim/Purpose This research aims to describe and demonstrate the results of an intervention through educational robotics to improve the computational thinking of student teachers. Background Educational robotics has ... -
The digital competence of university students: a systematic literature review
Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (2020-05-19)Digital competence is a pressing need for students in the 21st century. The present study is a systematic review of the literature on university students’ digital abilities. The methodology consisted of selecting documents ... -
The effect of individual factors on L3 teachers’ beliefs about multilingual education
Routledge (2021-11-12)Empirical research on L3 teachers' beliefs has gained momentum in the last decade since teacher cognition is paramount for understanding teaching practices in multilingual settings. Yet, many of these works deal with ... -
The Influence of French Fundamentalist Nationalism on the Ideology of the Generation of 1948
Springer Nature (2021)The author analyses the legacy of Charles Maurras’s integral nationalism to the intellectuals of the Generation of 1948. Prades considers in detail their national discourse by which they gave an idealised image of the past ... -
The Nature of Integration in Physical Education Through CLIL: An Analysis of Cognitive Discourse Functions
Taylor and Francis Group (2022-08-12)Language in CLIL is dependent on the subject that embraces it, as it is the case of Physical Education. The present descriptive exploratory case study examines how content and language are integrated into Physical Education ... -
The predicting role of professional self-efficacy in teachers’ well-being : challenge and hindrance demands.
Publicacions de la Universitat Jaume I (2009)The objective of the present study is to analyse the role of professional self-efficacy as a predictor of psychosocial well-being (burnout and engagement), following the Dual Self-Efficacy Model (Salanova, Llorens, Cifre, ... -
The ups and downs of CLIL lessons: a qualitative study on 21st century skills promotion in physical education
Taylor & Francis (2024-02-15)The promotion of 21st century key skills is crucial to build 21st century citizenship. The purpose of this research was to examine teachers’ and students’ views on the use of Content and Language Integrated Learning (CLIL) ... -
Toquemos juntos! Motivación e interacción en el aula en iniciativas musicales comunitarias
Universidade Federal de Goiás (2022-03-24)Este estudio pretende establecer la relación existente entre la motivación del alumnado participante en un programa músico-social y las características del profesorado y su forma de relacionarse y facilitar las actividades ... -
¿Trabajamos en equipos cooperativos? Percepciones de estudiantes de bachillerato
Octaedro (2023)El aprendizaje cooperativo es una herramienta metodológica que aprovecha las potencialidades que ofrece la interacción social para facilitar el aprendizaje de todo el alumnado. La investigación educativa corrobora cómo ... -
Trabajando la coeducación a través del cuento de ‘La Cenicienta’ desde un proceso de investigación-acción
Universidad Autónoma de Madrid (2019)En este estudio partimos de lo que se entiende por coeducación y se hace un breve repaso sobre los principales hitos educativos acontecidos en referencia a dicho principio. En el marco teórico también se menciona el valor ... -
Trabajar en la ciudad medieval europea
CSIC (2019)Reseña de: Jesús Ángel SOLÓRZANO TELECHEA, Arnaldo SOUSA MELO (eds.), Trabajar en la ciudad medieval europea, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2018, 486 pp. (Ciencias Históricas; 37). ISBN 978-84-9960-115-1. -
Transformar la educación inclusiva: Elementos clave para la movilización del conocimiento desde la investigación educativa
Mary Lou Fulton Teachers College (2021-09-13)El estudio se centra en conocer qué elementos de la movilización del conocimiento condicionan la relación entre teoría y práctica en investigación y docencia sobre educación inclusiva. Se trata de un estudio descriptivo ... -
Transmedia learning and gender in the context of Italian Licei Classici
Taylor and Francis Group (2023)This paper analyses the digital profile of Italian Licei Classici students in terms of gender, focusing on the competences required by transmedia learning strategies. To this end, a quantitative methodology is applied ...