Show simple item record

dc.contributor.authorCaballer Miedes, Antonio
dc.contributor.authorFlores Buils, Raquel
dc.date.accessioned2013-03-08T07:48:22Z
dc.date.available2013-03-08T07:48:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationInternational Journal of Development Educational Psychology INFAD Revista de Psicología (2011), nº 1, vol. 2, p. 161-70ca_CA
dc.identifier.issn0214-9877
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/59824
dc.description.abstractExploratory behaviour is considered to refer to people's cognitive and conceptual actions that help them increase their knowledge about thernselves and about their occupational. educational and social context, thus allowing them to improve the waythey handle theircareer and life plan (Donoso, Figuera & Torrado. 2000) . Sturnpt, Colarelli and Hartman (1983) developed a career exploration model consisting of three dimensions: beliefs. behaviours and reactions. In order to assess exploratory behaviour among young people who are in the process of entering the labour rnarket. they developed the Career Exploratory Survey (CES). Based on Blustein's adaptation ot this survey to the adolescent period, the Grup d'Orientació Diferencial (GOD) of the University of Barcelona developed the Exploratory BehaviourScale(ESCE) forthe Spanishyouthcontext. In our study, we present the University Students Exploratory Behaviour Scale, an adaptation of the ESCE to the university population. After applying it to a sample of 492 students from various degree courses at the Universitat Jaume I in Castelló (Spain), several psychometric analyses of the seale are presented. The results obtained call tor further confirmatory studies on the scale's facto- rial structure.ca_CA
dc.description.abstractLa conducta exploratoria es considerada como aquellas acciones cognitivas y conceptuales de la persona que le ayudan a incrementar el conocimiento de sí misma y de su contexto laboral, edu- cativoysocial,permitiéndolemejorarlagestióndesuproyecto profesional-vital(Donoso,Figueray Torrado, 2000). Stumpf,ColarelliyHartman (1983)desarrollanunmodelodeexploraciónvocacionalcompues- to por tres dimensiones: creencias, comportamientos y reacciones frente a la exploración vocacio- nal. Con la finalidad de diagnosticar la conducta exploratoria en los jóvenes que se encuentran en procesos de transición al mercado laboral, desarrollan el cuestionario CES (Career Exploratory Survey). Tras la adaptación de la escala por parte de Blustein (1 988) a la etapa adolescente, el Grup d'Orientació Diferencial (GOD) de la Universitat de Barcelona, desarrolla la Escala de Conducta Exploratoria (ESCE) en el contexto juvenil español. Enestetrabajose presenta una adaptacióndelaESCE dirigida apoblación universitaria, se trata delaEscalade ConductaExploratoriaenUniversitarios(ESCEU).Sepresentandiversosanálisispsi- cométricos de la escala tras su aplicación a una muestra 492 de estudiantes universitarios de dife- rentestitulacionesde laUniversitatJaumeIdeCastelló.Losresultados evidencian lanecesidad de futuros estudios confirmatorios de su estructura factorial.ca_CA
dc.format.extent10 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isospaca_CA
dc.publisherAsociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD)ca_CA
dc.rights© Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia, Mayores y Discapacidadca_CA
dc.subjectexploratory behaviourca_CA
dc.subjectvocational explorationca_CA
dc.subjecttransition to the labour marketca_CA
dc.subjectpsychometric analysisca_CA
dc.subjectuniversity populationca_CA
dc.subjectconducta exploratoriaca_CA
dc.subjectexploración vocacionalca_CA
dc.subjecttransición mundo laboralca_CA
dc.subjectanálisis psicométricoca_CA
dc.subjectpoblación universitariaca_CA
dc.titleAnálisis de una escala para medir la conducta exploratoria en estudiantes universitariosca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record