Engaging audiences in the digital age : A proposal for students’ training in multimodal literacies using YouTube research dissemination videos
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Engaging audiences in the digital age : A proposal for students’ training in multimodal literacies using YouTube research dissemination videosFecha de publicación
2024-01-31Editor
Universidad de GranadaISSN
2695-8244Cita bibliográfica
Girón-García, C., & Bernad-Mechó, E. (2024). La participación del público en la era digital: una propuesta para la formación de los estudiantes en alfabetizaciones multimodales a partir de vídeos de difusión de la investigación en YouTube. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (41), 297–312.Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Science dissemination with online videos has become an essential skill for both researchers and students. Learning the language of science dissemination videos entails more than just understanding their linguistic ... [+]
Science dissemination with online videos has become an essential skill for both researchers and students. Learning the language of science dissemination videos entails more than just understanding their linguistic nature. These videos are made up of complex multimodal interactions that contribute to the engagement of their viewers. Authentic materials (YouTube videos) may be introduced in the English for Specific Purposes (ESP) classroom to reflect on the multimodal use of science dissemination and its role to enhance engagement. The study aims at: (1) reflecting on the multimodal characteristics of these videos to better define the genre and the use of engagement strategies; and (2) discussing on the possible implications that these engagement strategies may have for multimodal literacy training. We multimodally analysed three YouTube research dissemination videos. First, a number of rich points were selected. Second, these fragments were further examined using Multimodal Analysis – Video. Results contribute to multimodally defining this genre as a novel genre and are meaningful to comprehend its multimodal affordances. A discussion on educational implications is provided to teach multimodal engagement strategies for science dissemination and broaden students’ awareness of multimodal literacy skills. [-]
La difusión de la ciencia a través de vídeos en línea se ha convertido en una habilidad esencial tanto para los investigadores como para los estudiantes. Aprender el lenguaje de los vídeos de divulgación científica ... [+]
La difusión de la ciencia a través de vídeos en línea se ha convertido en una habilidad esencial tanto para los investigadores como para los estudiantes. Aprender el lenguaje de los vídeos de divulgación científica implica algo más que comprender su naturaleza lingüística. Estos vídeos están compuestos por complejas interacciones multimodales que contribuyen a la participación de sus espectadores. Se pueden introducir materiales auténticos (vídeos de YouTube) en el aula de inglés con fines específicos (ESP) para reflexionar sobre el uso multimodal de la divulgación científica y su papel para mejorar el compromiso. El estudio pretende: (1) reflexionar sobre las características multimodales de estos vídeos para definir mejor el género y el uso de las estrategias de implicación; y (2) debatir sobre las posibles implicaciones que estas estrategias de participación pueden tener para la formación en alfabetización multimodal. Para ello, analizamos multimodalmente tres vídeos de difusión de la investigación en YouTube. En primer lugar, se seleccionó una serie de fragmentos ricos. En segundo lugar, se examinaron estos fragmentos mediante el Multimodal Analysis – Video. Los resultados contribuyen a definir multimodalmente este género como un género novedoso y son significativos para comprender sus posibilidades multimodales. [-]
Publicado en
Porta Linguarum, Núm. 41 (2024)Entidad financiadora
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Spain | Generalitat Valenciana – Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital | Universitat Jaume I
Código del proyecto o subvención
PID2021-127827NB-I00 | CIAICO/2021/069 | UJI-2023-07
Título del proyecto o subvención
Cybergenres and English as a Medium of Instruction. Multimodal analysis of digital academic genres and their pedagogical implications in Higher Education EMI contexts | Análisis y descripción de la naturaleza multimodal y multimedial de los géneros académicos en la educación superior | Análisis multimodal de los géneros académicos digitales en contextos de inglés como lengua de especialidad: descripción y aplicación pedagógica en la docencia universitaria
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [305]
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autoría o Palabra clave.
-
Combining Multimodal Techniques to Approach the Study of Academic Lectures: A Methodological Reflection
Bernad-Mechó, Edgar Spanish Association of English Studies (AEDEAN) (2021-06-28)This article offers a methodological reflection on the use of multimodal techniques for the study of academic lectures. Three distinct multimodal approaches have been put forward to explore the use of language holistically, ... -
New genres and new approaches: teaching and assessing product pitches from a multimodal perspective in the ESP classroom
Fortanet-Gomez, Inmaculada; Edo-Marzá, Nuria Universidad de Granada (2022-06-01)One of the most innovative genres in today’s business communication is the product pitch (PP), mainly characterised by its multisemiotic nature (Daly & Davy, 2016), which makes it essential to take a multimodal approach ... -
Anti-Child Trafficking Messages in Music: A Multimodal Critical Discourse Analysis
Carda Viciedo, Paula Universitat Jaume I (2021-06-10)The huge social impact of technological networks has manifested how useful multimodality is in contemporary communication and in its meaning-making process. Over the last years, some multimodal studies have focused on ...