The digital competence of university students: a systematic literature review
Ver/ Abrir
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Sánchez-Caballé, Anna; Gisbert Cervera, Mercè; Esteve-Mon, Francesc M.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174801
comunitat-uji-handle3:10234/174813
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
The digital competence of university students: a systematic literature reviewFecha de publicación
2020-05-19Editor
Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport BlanquernaISSN
1138-3194Cita bibliográfica
SÁNCHEZ-CABALLÉ, Anna; GISBERT-CERVERA, Mercè; ESTEVE-MON, Francesc. The digital competence of university students: a systematic literature review. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 2020, vol. 38, no 1, p. 63-74Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
http://www.revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/388Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Digital competence is a pressing need for students in the 21st century. The present study is a systematic review of the literature on university students’ digital abilities. The methodology consisted of selecting ... [+]
Digital competence is a pressing need for students in the 21st century. The present study is a systematic review of the literature on university students’ digital abilities. The methodology consisted of selecting documents (n=126) from three different databases (Scopus, Web of Science and ERIC) via peer review. The documents were selected for inclusion following predefined criteria and then analysed using a qualitative analysis software (ATLAS.ti). Digital competence is made up of several elements (information skills, content creation, communication, ethical skills, problem solving, technical skills/use and strategic skills). We identified that the most frequently-used terms in the literature are digital literacy and digital competence. However, the terminology used varies among authors. We also found that most authors do not believe that young people actually have the digital abilities that they are assumed to have. In other words, students do not have a high level of digital competence. Educational institutions therefore need to help them to develop this competence, which is so necessary in the context of 21st century education. [-]
La competència digital és imprescindible pels estudiants del segle XXI. L’estudi que es presenta a continuació és una revisió sistemàtica de la literatura sobre les habilitats digitals dels estudiants universitaris. ... [+]
La competència digital és imprescindible pels estudiants del segle XXI. L’estudi que es presenta a continuació és una revisió sistemàtica de la literatura sobre les habilitats digitals dels estudiants universitaris. La metodologia va consistir en la selecció de documents (n = 126) procedents de tres bases de dades diferents (Scopus, Web of Science i ERIC) mitjançant un procés de revisió per parells. Els documents van ser seleccionats per a la seva inclusió en el procés de recerca seguint criteris predefinits i després es van analitzar mitjançant programari d’anàlisi qualitatiu (ATLAS.ti). Amb l’anàlisi realitzat es va observar que els autors consideren que la competència digital està integrada de diversos elements (habilitats informacionals, creació de contingut, comunicació, habilitats ètiques, resolució de problemes, habilitats /ús tècnic i habilitats estratègiques). Pel que fa a la terminologia que aquest empren per referir-se a aquesta competència s’observa que els termes més utilitzats en la literatura són alfabetització digital i competència digital. Finalment, en referència la CD dels joves la majoria d’autors no consideren que els joves tinguin realment les capacitats digitals que ells consideren que tenen. És a dir, els estudiants no tenen molt desenvolupada la competència digital. Per tant, les institucions educatives els han d’ajudar a desenvolupar-la. [-]
Publicado en
Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 2020, vol. 38, no 1Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- PDCSLL_Articles [326]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia:
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autoría o Palabra clave.
-
El impacto de la tecnología en la exhibición cinematográfica: el lento camino a la sala digital
Izquierdo-Castillo, Jessica Universidad de la Laguna. Laboratorio de Tecnologías de la Información y Nuevos Análisis de Comunicación Social (2009)Digital Cinema is a demonstrable reality that has been in use for almost a decade. The process of digitalisation in the film industry has been mainly conditioned by technological and economic factors. In the case of the ... -
Certificado digital: firma digital de un documento en Adobe Acrobat [Vídeo]
Tomás, Vicente R.; Catalán, Sandra (2023-12) -
Certificado digital: exportación en Mozilla Firefox [Vídeo]
Tomás, Vicente R.; Catalán, Sandra (2023-12)