This website uses its own as well as third-party cookies to enhance your browsing experience and provide you with a better service. By continuing to browse this website, we understand that you agree to the Universitat Jaume I cookie policy.  More information
Close

Repositori Universitat Jaume I

    • valencià
    • español
    • english
  • english 
    • valencià
    • español
    • english
  • Login
View Item 
  •   Repositori UJI
  • UJI: Investigación
  • Departament: Filosofia i Sociologia
  • FIS_Articles
  • View Item
  •   Repositori UJI
  • UJI: Investigación
  • Departament: Filosofia i Sociologia
  • FIS_Articles
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La diferencia sexual en las neurociencias y la neuroeducación

Thumbnail
View/Open
Versió editorial (178.1Kb)
Impact
Google Scholar Scholar | Other documents of the author: Reverter-Bañón, Sonia; Medina-Vicent, MariaMicrosoft Academico
Share
Show METS | MarcXML
Export to
Export to Mendeley
Metadata
Show full item record

comunitat-uji-handle:10234/9

comunitat-uji-handle2:10234/8019

comunitat-uji-handle3:10234/8633

INVESTIGACION

Metadata

Title
La diferencia sexual en las neurociencias y la neuroeducación
Author (s)
 Reverter-Bañón, Sonia;
 Medina-Vicent, MariaOrcidResearcherID
Date
2018-12
URI
http://hdl.handle.net/10234/183395
Publisher version
http://critica.filosoficas.unam.mx/pg/es/descarga.php?id_volumen=185&id_articulo=1152
DOI
10.22201/iifs.18704905e.2018.13
ISSN
0011-1503
Publisher
Universidad Nacional Autónoma de México: Instituto de Investigaciones Filosóficas
Abstract
Neuro-scientific arguments focused on demonstrating sexual differences in the brain are very popular. Some of the conclusions of these experiments have derived in neuro-educational proposals aimed at fostering single-sex ... [+]
Neuro-scientific arguments focused on demonstrating sexual differences in the brain are very popular. Some of the conclusions of these experiments have derived in neuro-educational proposals aimed at fostering single-sex education projects. Such proposals are insufficiently rigorous for their application to be justified, not only because neuro-scientific studies are far from being able to identify significant sexual differences in the brain, but because the necessary critical dialogue between sciences that might sustain appropriate educational strategies is lacking. We conclude that there is a need to establish such a dialogue between the different areas involved in the neuro-education field. Only through a dialogue of this kind would we be able to base democratic educational models where gender equality is an inalienable value [-]
 
Los argumentos neurocientíficos focalizados en demostrar diferencias sexuales en el cerebro gozan de una gran popularidad. Algunas de las conclusiones de dichos experimentos han derivado en propuestas neuroeducativas ... [+]
Los argumentos neurocientíficos focalizados en demostrar diferencias sexuales en el cerebro gozan de una gran popularidad. Algunas de las conclusiones de dichos experimentos han derivado en propuestas neuroeducativas que promueven la educación segregada por sexos. Estas propuestas carecen del rigor necesario para poder ser aplicadas. No sólo porque los estudios neurocientíficos están lejos de poder aseverar diferencias sexuales significativas en el cerebro, sino porque falta un diálogo crítico entre las ciencias que fundamente estrategias educativas adecuadas en el ámbito de las diferencias sexuales del cerebro. Concluimos que es necesario establecer un diálogo entre los diferentes ámbitos que conforman la neuroeducación, porque solamente de este modo se pueden fundamentar modelos educativos democráticos donde la igualdad de género sea un valor irrenunciable [-]
 
Subject
genero | sexo | educación | neuroplasticidad | discurso neurocientífico | gender | sex | education | neuro-plasticity | neuro-scientific discourse
Bibliographic citation
REVERTER-BAÑÓN, Sonia; MEDINA-VICENT, María. La diferencia sexual en las neurociencias y la neuroeducación. Crítica: revista hispanoamericana de filosofía, 2018, vol. 50, no 150, p. 3-26
Type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
© Instituto de Investigaciones Filosóficas. Universidad Nacional Autónoma de México
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
  • FIS_Articles [289]

entitlement


Our content is published in:

HispanaEuropeanaRePEc: Research Papers in EconomicsTesis Doctorals en XarxaGoogle ScholarRecolectaOpenDOARRevistes Catalanes d'Accés ObertOpenAIREMaterials Docents en Xarxa

Ministerio This project has received a grant from the Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas of the Spanish Ministry of Culture.
DSpace
Metadata subject to:Public Domain | Information and queries:biblioteca@uji.es | Security and privacy center | Legal Advice
Universitat Jaume I - Av. de Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Spain - Phone: +34 964 72 87 61 Fax: +34 964 72 87 78
 

 

Repositori UJIAbout Repositori UJIHelpContact us

NewsFacebookBlogTwitterSlideSharePinterest

Browse

All of Repositori UJICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesKeywordsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesKeywords

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Tweets por BibliotecaUJI

Our content is published in:

HispanaEuropeanaRePEc: Research Papers in EconomicsTesis Doctorals en XarxaGoogle ScholarRecolectaOpenDOARRevistes Catalanes d'Accés ObertOpenAIREMaterials Docents en Xarxa

Ministerio This project has received a grant from the Dirección General del Libro, Archivos y Bibliotecas of the Spanish Ministry of Culture.
DSpace
Metadata subject to:Public Domain | Information and queries:biblioteca@uji.es | Security and privacy center | Legal Advice
Universitat Jaume I - Av. de Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Spain - Phone: +34 964 72 87 61 Fax: +34 964 72 87 78