Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorGarcía Bacete, Francisco Juan
dc.contributor.authorMarande Perrin, Ghislaine
dc.contributor.authorSchneider, Barry H.
dc.contributor.authorCillessen, Antonius H. N.
dc.date.accessioned2019-01-08T15:47:12Z
dc.date.available2019-01-08T15:47:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGarcía-Bacete, F. J., Marande-Perrin, G., Schneider, B. H., & Cillessen, A. H. N. (2018). Children’s awareness of peer rejection and teacher reports of aggressive behavior. Psychosocial Intervention. Ahead of print. https://doi.org/10.5093/pi2018a25ca_CA
dc.identifier.issn1132-0559
dc.identifier.issn2173-4712
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/179539
dc.description.abstractLack of awareness of one’s negative social reputation is linked to aggressive behavior among older school-age children. The present study extends this research to the first year of elementary school. The first goal was to compare generalized and dyadic perspectives in studying discrepancies between children’s actual and perceived rejection. The second goal was to determine whether discrepancies between actual and perceived rejection are related to sociometric status. The third goal was to examine whether discrepancies between actual and perceived rejection are related to aggressive behaviors at school. Actual peer rejection was measured with peer negative nominations, perceived peer rejection with students’ self-ratings and meta-perceptions, and aggressive behavior with teacher ratings. The discrepancies between actual and self-perceived rejection were substantial in the total sample. Furthermore, non-rejected children had higher scores than rejected children in dyadic overestimation (identifying peers who they believed disliked them but did not), while it was the reverse for dyadic underestimation (not identifying peers who in fact disliked them). High levels of dyadic underestimation were negatively associated with the concurrent aggressive behavior. Rejected children’s underestimation of their peer rejection appeared to have protective effects on antisocial and aggressive problems. Findings are discussed in terms of theories of symbolic interactionism and social information processing.ca_CA
dc.description.abstractNo ser consciente de la mala reputación propia está relacionado con el comportamiento agresivo de niños y niñas. El presente trabajo amplia la investigación al inicio de la escuela primaria. El primer objetivo fue comparar la percepción generalizada y diádica en la discrepancia entre el rechazo real y el percibido. El segundo objetivo fue determinar si la discrepancia entre rechazo real y percibido está relacionada con el tipo sociométrico. El tercer objetivo fue examinar si la discrepancia entre rechazo real y percibido está relacionada con conductas agresivas. El rechazo real se midió con nominaciones negativas, el rechazo percibido con autoinformes y el comportamiento agresivo con calificaciones de los docentes. La discrepancia entre rechazo real y autopercibido fue sustancial en la muestra total. Además, los niños y niñas no rechazados obtuvieron puntajes más altos que los rechazados en la sobreestimación diádica (identificar como rechazadores a compañeros que de hecho no les rechazaron), mientras se dio la pauta inversa en la subestimación diádica (no identificar como rechazadores a compañeros que sí rechazaron al niño o a la niña). Los niveles elevados de subestimación diádica se asociaron negativamente con el comportamiento agresivo. La subestimación de los niños o niñas rechazados parece tener efectos protectores sobre los problemas antisociales/agresivos. Se comentan los hallazgos en relación con la teoría del interaccionismo simbólico y el procesamiento de la información social.ca_CA
dc.format.extent11 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherElsevierca_CA
dc.relation.isPartOfPsychosocial Intervention, 2018.ca_CA
dc.rightsISSN:1132-0559/© 2018 Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).ca_CA
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPeer rejectionca_CA
dc.subjectSociometric statusca_CA
dc.subjectSelf-perceptionca_CA
dc.subjectMeta-perceptionca_CA
dc.subjectAggressive behaviorca_CA
dc.subjectRechazo en compañerosca_CA
dc.subjectTipo sociométricoca_CA
dc.subjectAutopercepciónca_CA
dc.subjectMetapercepciónca_CA
dc.subjectComportamiento agresivoca_CA
dc.titleChildren’s Awareness of Peer Rejection and Teacher Reports of Aggressive Behaviorca_CA
dc.title.alternativeLa percepción del niño del rechazo de sus compañeros y el comportamiento agresivo según los docentesca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5093/pi2018a25
dc.relation.projectIDEDU2012-35930 ; P1-1A2012-04ca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://journals.copmadrid.org/pi/article.php?id=453fadbd8a1a3af50a9df4df899537b5&title=children&rsquos-awareness-of-peer-rejection-and-teacher-reports-of-aggressive-behaviorca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

ISSN:1132-0559/© 2018 Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: ISSN:1132-0559/© 2018 Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).