Els mapes històrics interactius com a recurs didàctic en l'ensenyament d'història
Ver/ Abrir
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/92228
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
Els mapes històrics interactius com a recurs didàctic en l'ensenyament d'històriaAutoría
Tutor/Supervisor
Fernández-Nadal, Carmen-MaríaTutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Universitat Jaume I. Departament d'Història, Geografia i ArtFecha de publicación
2015-11-19Editor
Universitat Jaume IResumen
La irrupció de les tecnologies digitals a finals del segle XX i inicis del XXI ha suposat una revolució en la manera en què els éssers humans ens comuniquem i en la manera en què creem i consumim informació. El nou ... [+]
La irrupció de les tecnologies digitals a finals del segle XX i inicis del XXI ha suposat una revolució en la manera en què els éssers humans ens comuniquem i en la manera en què creem i consumim informació. El nou paradigma digital necessita d’una nova educació i ens proporciona ferramentes per a construir-la. Els Sistemes d’informació Geogràfica (SIG) han possibilitat noves maneres d’aproximar-nos al coneixement geogràfic. Encara que de manera incipient, comencen també a aparèixer en la xarxa mapes històrics interactius basats en SIG que poden suposar una millora substancial en el camp de la didàctica de la història.
En primer lloc, perquè els mapes històrics interactius encaixen perfectament en els esquemes teòrics de noves metodologies educatives que necessiten d’una actitud activa per part de l’alumnat i que garanteixen l’adquisició d’un coneixement significatiu, el desenvolupament de les múltiples intel·ligències humanes i d’una sèrie de competències bàsiques que tot alumne ha de fer seues al finalitzar l’educació obligatòria. Açò suposa deixar enrere, per fi, la metodologia expositiva que ha caracteritzat l’ensenyament d’història des de temps immemorials i que ve associada a un coneixement fràgil i memorístic. I, en segon lloc, perquè ens permet estudiar la història des de les seues dos dimensions: el temps i l’espai. A causa del seu llenguatge narratiu, la història ha trobat dificultats a l’hora d’expressar-se espacialment; el mapa, el recurs didàctic per excel·lència a l’hora d’estudiar l’espai, mai ha sigut l’instrument predilecte dels historiadors perquè no permetia expressar la dimensió temporal d’aquesta ciència. Ara, gràcies als mapes històrics interactius, és possible fer-ho i açò suposa un canvi revolucionari en la manera en què entenem el mapa com a ferramenta per a expressar i consumir informació històrica. Per suposat, açò té implicacions transcendentals no només en la investigació històrica, sinó també en la manera en què els docents d’història poden planificar i dur a terme les seues classes.
Encara que puga parèixer un treball sobre recursos didàctics, ens trobem davant d’un treball d’investigació educativa –ací no es pretén crear cap recurs didàctic- que s’emmarca dins la modalitat número 2 de les tipologies establertes en la normativa general dels treballs de fi de màster de la Universitat Jaume I i que aborda l’anàlisi dels mapes històrics interactius com a potencial recurs didàctic en l’ensenyament d’història. [-]
Palabras clave / Materias
Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | Master's Degree in Secondary Education, Vocational Training and Language Teaching
Descripción
Treball final de Màster Universitari en Professor/a d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes. Codi: SAP319. Curs acadèmic 2014-2015
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/masterThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: