Listar por tema "theory of mind"
-
Autism and Faux Pas. Influences of Presentation Modality and Working Memory
Cambridge University Press (2019-04-01)People diagnosed with an autism spectrum disorder (ASD) often have difficulties on Theory of Mind (ToM) tasks involving social situations, such as ‘faux pas’. The objective of this study was to find the modality of ... -
Children with autism spectrum disorder and comorbid attention deficit hyperactivity disorder. Relationships between symptoms and executive function, social cognition, and behavioral problems
Elsevier (2018)Numerous studies have mentioned the importance of discovering the mechanisms underlying the association between autism spectrum disorder (ASD) and comorbid attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), with executive ... -
La comprensión de las meteduras de pata en escolares con autismo. Su relación convariables cognitivas y de teoría de la mente
Pontificia Universidad Javeriana (Colombia) (2020)El presente estudio tiene una doble finalidad. La primera es analizar dosde las variables implicadas en la comprensión de las meteduras de pata(MP) en el autismo (Cociente Intelectual; CI, y la Falsa Creencia; FC).La ... -
Contribution of Theory of Mind, Executive Functioning, and Pragmatics to Socialization Behaviors of Children with High-Functioning Autism
Springer (2017-10)Social difficulties are a key aspect of autism, but the intervening factors are still poorly understood. This study had two objectives: to compare the profile of ToM skills, executive functioning (EF), and pragmatic ... -
Detailing the understanding of moral judgements in autism. A study with Spanish-speaking children
Elsevier (2019)This study compared the theory of mind features of moral judgements in 60 children with and without Autism Spectrum Disorder (ASD), using a novel verbal moral judgement task. The task focused on three different scenarios ... -
¿Es capaz de juzgar moralmente el alumnado de infantil? Intervención en falsa creencia y juicios morales. Intervención en falsa creencia y juicios morales
Universitat Jaume I (2018)El presente trabajo de investigación tiene como objetivo proporcionar una herramienta novedosa en Teoría de la Mente (ToM) - centrada en la falsa creencia y en los juicios morales - destinada al alumnado de infantil. ... -
Guía para trabajar el razonamiento moral en situaciones de acoso escolar
Universitat Jaume I (2020-07-15)El presente trabajo tiene como objetivo proporcionar una guía para maestros y maestras de Primaria en Teoría de la Mente (ToM), centrada en los juicios morales y el acoso escolar, destinada al alumnado de primaria con ... -
Habilidades de Mindfulness y Cognición Social en la predicción de la sintomatología afectiva en Esquizofrenia, Trastorno Obsesivo-Compulsivo y controles sanos
Asociación Española de Psicología Clínica y Psicopatología (2019)Mindfulness and social cognition skills in the prediction of affective symptomatology in schizophrenia, obsessive-compulsive disorder and nonclinical participants. The aim of the study was to investigate significant ... -
Intervenció en Teoria de la Ment d’Alt Nivell. Més enllà de “Sally i Anne” Anàlisi d’un cas
Universitat Jaume I (2014)Les habilitats mentalistes s’adquireixen de forma progressiva; així doncs, existeixen diferents nivells dintre de la Teoria de la Ment (ToM), diferents esglaons per a assolir l’adequada lectura de la ment aliena. Però, no ... -
Investigating moral judgements in autistic children: integrating the observer’s and the speaker’s mind
Routledge (2020-12-07)This study investigates the moral judgements that autistic children make in everyday situations. Moral Transgressions (MT) and Faux Pas (FP) stories were compared, in which stories the agent’s morality and intention varied ... -
Irony and autism: a preliminary study of the impact of visual stimulus
Fundación Infancia y Aprendizaje (2021-01-21)This study investigates whether autistic participants are able to respond in a similar way to neurotypical (NT) participants in a novel visual irony task presented in an app format, and whether their verbal abilities can ... -
Mejora de la teoría de la mente en niños y niñas con Síndrome de Asperger a través de la gamificación
Universitat Jaume I (2020-06-15)Es importante destacar que las dificultades de la cognición social constituyen uno de los déficits presentes en personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA) nivel 1. Asimismo, la gamificación ha demostrado tener ... -
Monitoring the neural activity associated with praying in Sahaja Yoga meditation
BMC (2023)Background: Sahaja Yoga Meditation draws on many religious traditions and uses a variety of techniques including Christian prayer to reach a state known as thoughtless awareness, or mental silence. While there are many ... -
Moral judgements among neurotypical children, autistic children and adults with intellectual disability
Taylor & Francis (2022-12-19)Background: The present study investigates the possible differences between neurotypical children (NT), autistic children, and adults with intellectual disability (ID) related to (i) morality of the agent, (ii) morality ... -
PROPUESTA DE INTERVENCIÓN PARA TRABAJAR DE MANERA INCLUSIVA LA TEORÍA DE LA MENTE EN UN CASO DE TRASTORNO DE LA COMUNICACIÓN SOCIAL
Universitat Jaume I (2020-07-20)Los niños y niñas con Trastorno de la Comunicación Social (TCS) presentan dificultades primarias en sus habilidades lingüísticas que pueden afectar al desarrollo de su teoría de la mente (ToM), comportamiento, personalidad ... -
Rechazo y teoría de la mente. Estudio longitudinal de tres casos con trastorno del espectro autista
Universitat Jaume I (2017-10-26)El presente trabajo plantea la descripción de las características del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA), entendiéndolo dentro de los parámetros de una educación inclusiva. Se describe, asimismo, ... -
Relación entre Teoría de la Mente y relaciones entre iguales en alumnado de Primaria
Universitat Jaume I (2014)La investigación acerca de la Teoría de la mente (TM) relacionada con los problemas sociales de los niños/as es escasa (a excepción de aquellos con autismo). Sin embargo, hay niños/as en riesgo de padecer dificultades en ... -
Una revisión de programas para la mejora de las habilidades sociales en niños y niñas con Síndrome de Asperger
Universitat Jaume I (2015-06-15)El objetivo de este estudio es realizar una revisión bibliográfica de los programas de mejora de habilidades sociales en niños/as con el Síndrome de Asperger. Se hace énfasis en las intervenciones o características que ... -
Teoría de la mente, estatus sociométrico y la percepción social en Educación Infantil
Universitat Jaume I (2019-06-21)La teoría de la mente (TM) consiste en atribuir estados mentales a los demás y a uno mismo. Las habilidades de TM han sido relacionadas con el estatus sociométrico de los alumnos, es decir, con la aceptación y el rechazo ... -
Theory of Mind and Peer Rejection at School
WILEY (2000-08)Little research into children’s theory of mind has focused on links with social deficits, with exception of research into the rare condition of autism. However, other studies have analysed theory of mind ability in less ...