Listar por tema "pragmatics"
-
A Distinction Between Linguistic and Social Pragmatics Helps the Precise Characterization of Pragmatic Challenges in Children With Autism Spectrum Disorders and Developmental Language Disorder
American Speech-Language-Hearing Association (2020-05-22)Children with Autistic Spectrum Disorders (ASD) and children with Developmental Language Disorder (DLD) face challenges with pragmatics, but the nature and sources of these difficulties are not fully understood yet. The ... -
Apologies in Fiction TV Series The Big Bang Theory
Universitat Jaume I (2017-06-13)Since Austin’s (1962) work How To Do Things With Words there have been numerous studies about the way in which utterances are used as a mean to perform actions. The branch of linguistics that deals with this phenomenon ... -
Communicative skills in Spanish children with Autism Spectrum Disorder and children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Analysis through parents’ perceptions and narrative production
Elsevier (2018)Background Communicative skills are one of the main deficits experienced by children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The differential diagnosis is a complex issue that clinicians often face. For this reason, this ... -
Conceptualizing, defining, and assessing pragmatic language impairment in clinical settings: A scoping review
Wiley (2022-08-27)There has been significant and extensive knowledge production in the last four decades regarding pragmatic language impairment (PLI) in children with neurodevelopmental disorders. The evidence contained in this literature, ... -
La deconstrucción de la imagen de mujeres políticas en Twitter
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2023)El presente trabajo consiste en un estudio lingüístico-pragmático de los mensajes de Twitter de políticos españoles, hombres y mujeres, para descubrir cómo se construye y deconstruye la imagen de un personaje ... -
(Des)cortesia, agressivitat i emocions. La resposta dels lectors a la sentència de la Manada
Publicacions de la Universitat Jaume I (2018)La digitalització dels mitjans de comunicació escrits ha permès l’aparició d’un nou gènere d’opinió que hauria de respondre al nom de comentaris dels lectors. El gènere neix com una variació de les cartes al director, però ... -
Developing Requests in EFL Instructional Contexts: The Role of Age
Universitat Jaume I (2020-06-02)Over the last five decades, the field of pragmatics has grown largely, so many researchers have attempted to provide useful approaches to teach pragmatics in English as a Foreign Language (EFL) educational contexts. As ... -
Development of discourse-pragmatic markers in a multilingual classroom: A mixed method research approach
Elsevier (2018)Research has shown that being multilingual is a valuable asset for learning pragmatics. By adopting a multilingual turn perspective, this study investigates patterns of pragmatic development in the multilingual classroom ... -
Final undergraduate dissertation teaching pragmatics: explicit instruction and task-based language teaching
Universitat Jaume I (2018-06-05)This paper explores the effects of learning pragmatics, specifically on the speech act of requesting in English in an EFL (English as a Foreign Language) context. Explicit instruction and Task-Based Language Teaching (TBLT) ... -
El género en correos electrónicos de petición con bajo nivel de imposición
UNED (2023-12-18)Desde hace ya unos años, la comunicación entre estudiantes universitarios y el profesorado se ha decantado por el correo electrónico frente a las tutorías presenciales. Estudios anteriores subrayan las dificultades que ... -
La identidad de género en las narraciones humorísticas de niños y niñas de 8 años
Universitat Jaume I (2019-10-23)Este TFM trata el humor en el lenguaje infantil desde una perspectiva de género. Específicamente, como parte de su competencia metapragmática, nos interesa detectar qué estrategias emplean niños y niñas para producir ... -
Una pausa i tornem! El discurs publicitari com a eina per a fomentar l’ús del català
Universitat Jaume I (2023-10-17)Aquest treball final de màster (TFM) planteja una seqüència didàctica per a l’assignatura de Valencià: Llengua i Literatura. La proposta té com a objectiu que l’alumnat de l’últim curs de secundària, a través de l’anàlisi ... -
Perspectivas (socio)lingüísticas complementarias en el estudio de la variación y el cambio lingüístico en español
Universidade de Vigo (2003)The purpose of this article is to show the form in which diverse theoretical approaches to the study of language with different (socio)linguistic interests –if they are classified this way or not in the specialized ... -
Pragmatic Development During Study Abroad: An Analysis of Spanish Teenagers’ Request Strategies in English Emails
Cambridge University Press (2017)Previous research has shown that adolescent second language learners benefit from pragmatic instruction during study abroad (Alcón-Soler, 2015). As a follow-up investigation, the present study looked at late adolescent ... -
Pragmatic variation in British and International English language users' e-mail communication: a focus on requests
Asociación Española de Lingüística Aplicada, AESLA (2013)The present study analyses the use of request strategies and mitigation devices during academic cyber-consultation. More specifically, it explores whether the degree of directness and mitigation in academic virtual ... -
Pragmática y semántica: cortesía y mapas conceptuales. Una propuesta de complementariedad
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions (2022)El presente trabajo tiene como principal objetivo reflexionar sobre la relación existente entre la semántica y la pragmática y cómo esta influye en la didáctica de lenguas extranjeras. Desde una perspectiva semántica, ... -
Presence and Relevance of Fillers in English. Teaching Language Textbooks
Universitat Jaume I (2013)One of the main problems that English language learners tend to present is that they do not communicate appropriately in the speaking mode after years of learning, although they have a consolidated knowledge of grammar and ... -
Primera persona del plural en los juicios orales. Valor representativo y estrategia atenuante
Universidad de Navarra (2018)El objetivo de este artículo es doble, pues nos proponemos estudiar los valores que puede desarrollar la primera persona del plural en los juicios orales y, en relación con ello, examinar si es posible identificar usos ... -
Proposta de seqüència didàctica: l’argumentació publicitària en 3r d’ESO
Universitat Jaume I (2021-10-20)En aquest Treball Final de Màster es presenten una sèrie de materials didàctics elaborats en format de seqüència didàctica per a l’assignatura de Valencià: Llengua i Literatura. L’estudi té com a finalitat que els alumnes ... -
Serials for Integrating Pragmatics in EFL Educational Contexts: A Research-based Proposal for Developing Refusals
Universitat Jaume I (2018-06-12)Over the span of the last few decades, pragmatics has risen to prominence amongst linguistics literature. Pragmatics, the study of meaning in interaction, happens to be pivotal when developing educational curricula from a ...