Listar por tema "STEM"
Mostrando ítems 1-17 de 17
-
Brecha de género en la educación superior: reproduciendo estereotipos de género que apartan a las mujeres de los espacios de decisión a nivel global
Maite Fernández-Villa, Jorge Gutiérrez Goiria, Andrés Fernando Herrera, María José Martínez Herrero, Karlos Pérez de Armiño (2020-05)El ODS 4, Educación de calidad, de la Agenda 2030 fija, entre otras metas, eliminar las disparidades de género en la educación (meta 4.5) y asegurar, de aquí a 2030, el acceso igualitario de todos los hombres y las mujeres ... -
La cerámica como oportunidad de aproximación a la física y la química en la educación secundaria.
Universitat Jaume I (2016-11-21)Uno de los problemas más importantes en el actual sistema educativo es la pérdida de estudiantes universitarios en la rama de Ciencias. En los últimos diez años se ha reducido el 27,3%. (mecd, informe 2012-2013). Aunque ... -
La digitalización del patriarcado: retención del talento femenino en las empresas tecnológicas
Universitat Jaume I. Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere (2017)In an increasingly technological society, women remain underrepresented in the ICT sector and, especially, in decision-making positions. The research focuses on identifying the underlying barriers to female presence in ... -
Do Gender-Related Stereotypes Affect Spatial Performance? Exploring When, How and to Whom Using a Chronometric Two-Choice Mental Rotation Task
Frontiers Media (2018-07-24)It is a common belief that males have superior visuospatial abilities and that differences in this and other cognitive domains (e.g., math) contribute to the reduced interest and low representation of girls and women in ... -
Formación STEM en el grado de maestro: una experiencia docente
Universitat de València. Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (2018)El objetivo de este trabajo es evaluar el diseño de la asignatura TIC como recurso didáctico en ciencias y matemáticas impartida en el grado en Maestro/a en Educación Primaria de la Universitat de València, durante los ... -
Gamification and a low-cost laboratory equipment aimed to boost vapor compresion refrigeration learning
OmniaScience (2022)The nowadays European educational framework boosts applying the learned theoretical concepts to real situations. Hence, practice sessions are key resources to present students direct applications of the theoretical ... -
Gender Perspective in STEM Disciplines in Spain Universities
Springer (2022-05-25)In this paper we present different initiatives carried out by Spanish universities for the incorporation of the gender perspective in STEM disciplines. One of these initiatives is the collection of guides of the Vives ... -
Hacia la concreción de un modelo de perfil profesional básico del profesorado de Ciencias, Tecnología y Matemáticas (CTEM)
Universidad Politécnica de Valencia (2017)En este trabajo se fundamenta y se establece un marco de competencias espec´ıficas que pueden servir como gu´ıa de un proceso continuo de desarrollo profesional del docente de Ciencias, Tecnolog´ıa y Matem´aticas (CTEM). ... -
I am done with this! Women dropping out of engineering majors
Frontiers Media (2022)Women are still underrepresented in STEM careers (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). One of the possible drivers behind this gender gap in the labour market is the female dropout from STEM education. The ... -
Mainstreaming gender in mathematics university teaching and an assessment from students and teachers
IEEE (2021)Although Spanish law obligates the integration of a gender perspective in university teaching, this does not happen in reality and much less in math subjects. We provide guidelines for reviewing math courses from a gender ... -
El papel de la robótica en Educación Infantil: revisión sistemática para el desarrollo de habilidades
Universidad de Valladolid: Secretariado de Publicaciones (2023)Cada vez más, la robótica se consolida como un recurso indispensable en la vida cotidiana, y se prevé un empleo continuado en los próximos años. En este contexto, se hace necesario abordar cómo se integra el uso de los ... -
Proposta educativa per reduir la bretxa de gènere en l’àmbit CTEM amb els projectes Wikimedia
Universitat Jaume I (2020-10-27)En este Treball Final de Màster de la modalitat d’acció en temàtiques transversals es presenta una proposta educativa per reduir la bretxa de gènere en l’àmbit CTEM amb els projectes lliures Wikimedia per a ser implementada ... -
Psychosocial barriers for women in STEM professions: A systematic review
Universitat Jaume I (2022-06-15)Existing psychosocial barriers in society are capable of having an overly negative impact on women in science, technology, engineering and mathematics (STEM). And it can be limiting both in choosing a career path and in ... -
Sucre4Stem: Internet of things in classrooms
IEEE (2022)We demonstrate Sucre4Stem, a training and informative resource for promoting computational thinking aimed at pre-university students, including visual programming through blocks, assembly of sensors and actuators ... -
The Moon │Project │ STEM
AD&D 4D (2019-05-15) -
Towards Gender Equality in Education and Career in the Earth Observation and GI Sector
Copernicus GmbH (2021)Gender inequality is omnipresent in our society and in the field of education and training, the gender gap is especially evident in STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) disciplines. While different studies ...