Listar por autoría "1a0ac779-95f9-4d10-b0bd-9710ae41ede9"
Mostrando ítems 1-17 de 17
-
ADHD Symptoms and peer problems: Mediation of executive function and theory of mind
Berenguer Forner, Carmen; Roselló Miranda, Belén; Baixauli Fortea, Inmaculada; Garcia-Castellar, Rosa; Colomer, Carla; Miranda Casas, Ana Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias (2017)Background: The social maladjustment suffered by many children with attention defi cit hyperactivity disorder (ADHD) is maintained over time, increasing the risk of subsequent adverse outcomes. The objectives of the ... -
Assessment of social self-perceptions in ADHD
Garcia-Castellar, Rosa; Sánchez-Chiva, Desirée; Jara Jiménez, Pilar; Fernández-Ramos, Cristina (2019) -
Assessment of Social Self-perceptions of Acceptance and Enmity in Children with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder
Garcia-Castellar, Rosa; Sánchez-Chiva, Desirée; Jara Jiménez, Pilar; Fernández Ramos, Cristina SAGE Publications Ltd (2021)This study analyzes the self-perceptions of social competence in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). It compares two groups of participants, children with ADHD (N=20) and children without ADHD ... -
La autopercepción social de aceptación y de rechazo del alumnado de primaria con y sin trastorno por déficit de atención con hiperactividad rechazado por sus iguales
Garcia-Castellar, Rosa; Sánchez-Chiva, Desirée; Marín Pérez, Benjamín Sociedad Mexicana de Psicologia (2021)El rechazo en las aulas es común, especialmente hacia los estudiantes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Este estudio analizó la autopercepción social de estudiantes rechazados con TDAH-subtipo ... -
Características, dificultades y necesidades formativas de los profesores tutores de educación infantil y primaria en los centros escolares de la provincia de Castellón
García Bacete, Francisco Juan; Garcia-Castellar, Rosa; Doménech Betoret, Fernando Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) (2005)Hemos utilizado una muestra representativa de 100 profesores de 38 centros escolares públicos de infantil y primaria de la provincia de Castellón. Para categorizar las respuestas hemos adaptado el procedimiento basado en ... -
Comprensión de textos de estudiantes con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: ¿qué papel desempeñan las funciones ejecutivas?
Miranda Casas, Ana; Fernández Andrés, María Inmaculada; Robledo Ramón, Patricia; Garcia-Castellar, Rosa Viguera (2010)Introduction. Deficits in reading comprehension of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) have received scarce attention. However, to establish the underlying cognitive processes of ADHD and deficits ... -
El compromiso con la tarea en el alumnado con TDAH: análisis del tiempo de escritura digital
Sánchez-Chiva, Desirée; Garcia-Castellar, Rosa Corporación Universitaria Iberoamericana (2021)La evolución de las nuevas tecnologías y la reciente situación de la Pandemia por COVID-19, han modificado las condiciones de la docencia educativa pasando mayoritariamente a una docencia digital. La utilización del ordenador ... -
Diferencias entre sujetos con TDAH con y sin dificultades en comprensión lectora: los procesos de la comprensión lectora
Fernández Andrés, María Inmaculada; Miranda Casas, Ana; Garcia-Castellar, Rosa; Colomer, Carla Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2011)Introduction. Reading comprehension is avery complex activity due to the large amount of processes involved in il. In the last decade has been analyzed the role of higher level processes, among which are executive ... -
Efectos del metilfenidato en el rendimiento lector de niños con TDAH
Garcia-Castellar, Rosa; Miranda Casas, Ana; Soriano, Manuel; Fernández Andrés, María Inmaculada Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2009)Stimulant medication is the most widely used treatment for the attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Its effectiveness on behavior and performance on cognitive tasks has been demonstrated, but the evidence of ... -
Estabilidad diagnóstica de niños con trastorno del espectro autista en la adolescencia (TEA). Funcionamiento ejecutivo, socio-adaptativo y conductual
Roselló, Belén; Gadea, Alvaro Mira; Garcia-Castellar, Rosa; Miranda, Ana Buenos Aires: Fundación Revista Medicina (2022)Las características de individuos con trastornos del espectro Autista (TEA) persistente (TEA-P) o con TEA remitente (TEA-R) en el tiempo son poco conocidas. Este estudio longitudinal se planteó con tres objetivos: 1) ... -
Funciones y actividades que realizan los profesores-tutores en los centros escolares de infantil y primaria de la provincia de Castellón
García Bacete, Francisco Juan; Garcia-Castellar, Rosa; Villanueva, Lidón; Doménech Betoret, Fernando Universidade da Coruña: Servicio de Publicaciones. Universidade do Minho (2003)Hemos utilizado una muestra representativa de 100 profesores de 38 centros escolares públicos de infantil y primaria de la provincia de Castellón. El profesorado identifica 20 funciones del tutor y 24 tipo de ... -
Habilidades lingüísticas y ejecutivas en el Trastorno por Déficit de Atención (TDAH) y en las Dificultades de Comprensión Lectora (DCL)
Miranda Casas, Ana; Fernández Andrés, María Inmaculada; Garcia-Castellar, Rosa; Roselló Miranda, Belén; Colomer, Carla Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias (2011)El objetivo de este trabajo fue estudiar la posible especificidad de déficits en el funcionamiento lingüístico y ejecutivo de estudiantes con TDAH y con DCL y conocer el perfil de déficits del grupo comórbido (TDAH+DCL). ... -
Implementation of a program based on mindfulness for the reduction of aggressiveness in the classroom
Pinazo, Daniel; García-Prieto, Laura T.; Garcia-Castellar, Rosa Elsevier (2020)Classroom aggressiveness is emerging at an ever earlier stage and is more common in Secondary Education. The objective of the present work is to evaluate the effectiveness of a mindfulness-based intervention on variables ... -
El Plan de acción tutorial y la familia en los centros escolares de infantil y primaria
García Bacete, Francisco Juan; Garcia-Castellar, Rosa; Doménech Betoret, Fernando; Sorribes Membrado, Susana PSICOEX (2002)Diversos estudios han demostrado que los efectos conjuntos de los centros escolares y la familia en la educación tienen un efecto positivo sobre la educación del alumno. En el preámbulo de la LOGSE se vincula el éxito ... -
School context: Family satisfaction and social competence of children with attention deficit hyperactivity disorder "ADHD"
Garcia-Castellar, Rosa; Jara Jiménez, Pilar; Sánchez, D. Elsevier (2011)The aim of this study is, on the one hand, to analyze the perception and relationship of families of 21 children with ADHD and 28 without ADHD (8 to 12 years) with professional services and educators. One the other hand, ... -
Social skills deficits in a virtual environment among spanish children with ADHD
Garcia-Castellar, Rosa; Jara Jiménez, Pilar; Sánchez-Chiva, Desirée; Mikami, Amori Y. Copyright © 2016 by SAGE Publications (2015-07)Research assessing the social skills of children with ADHD has predominantly relied upon North American samples. In addition, most existing work has been conducted using methodology that fails to use a controlled peer ... -
Theory of Mind Profiles in Children With Autism Spectrum Disorder: Adaptive/Social Skills and Pragmatic Competence
Roselló, Belén; Berenguer Forner, Carmen; Baixauli Fortea, Inmaculada; Garcia-Castellar, Rosa; Miranda Casas, Ana Frontiers Media (2020-09-17)Theory of Mind (ToM) is one of the most relevant concepts in the field of social cognition, particularly in the case of Autism Spectrum Disorders (ASD). Literature showing that individuals with ASD display deficits in ...