• openAccess   Adolescentes en riesgo: trayectorias delictivas 

      Cuervo, Keren; Górriz Plumed, Ana Belén; Villanueva, Lidón Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2011)
      Crimes committed by minors, usually tend to create big social alarm. One possible explanation is the perception society has about minors with a file in the juvenile court. They are perceived as youth with very high risk ...
    • openAccess   Análisis de la evitación de responsabilidad en preadolescentes implicados en acoso escolar 

      Górriz Plumed, Ana Belén; Cuervo, Keren; Villanueva, Lidón Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2011)
      The study of cognitive processes associated with bullying has been important (mental skills, self efficacy. etc.). Whereas emotional and socio-moral issues such as responsibility for one's conduct have been much less studied ...
    • openAccess   Características descriptivas de los participantes en acoso escolar: agresores, seguidores, víctimas, defensores y público 

      Villanueva, Lidón; Górriz Plumed, Ana Belén; Andrés-Roqueta, Clara; Cuervo, Keren; Adrián Serrano, Juan Emilio Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (2009)
      El acoso escolar tradicionalmente se ha analizado desde la perspectiva de la víctima y del agresor/es: su posición sociométrica dentro del grupo (Ortega y Mora-Merchán, 2008), su percepción de sí mismos (Andreou, 2006), ...
    • openAccess   La comprensión de emociones secundarias y las relaciones entre iguales en contextos escolares 

      Clemente Estevan, Rosa Ana; Andrés-Roqueta, Clara; Górriz Plumed, Ana Belén Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2009)
      Others’ emotion understanding seems critical to social child development (Harris, 1992). Some of these emotions refer to situations with moral (guilt) and social transgressions (shame). The aim of this study is to relate ...
    • closedAccess   Cross-cultural validation of the Mood Questionnaire in three Spanish-speaking countries Argentina, Ecuador, and Spain 

      Górriz Plumed, Ana Belén; Etchezahar, Edgardo; Pinilla-Rodríguez, Diego E.; Giménez-Espert, María del Carmen; PRADO-GASCO, VICENTE Routledge (2020-07-11)
      This study validates the Mood Questionnaire for adults in three Spanish-speaking countries: Argentina, Ecuador, and Spain. It then analyzes the influence of gender and cultural differences on mood, and whether there is a ...
    • openAccess   Un enfoque sociogrupal del acoso escolar: roles participantes y estatus sociométrico 

      Górriz Plumed, Ana Belén; Villanueva, Lidón; Cuervo, Keren; Adrián Serrano, Juan Emilio Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (2010)
      In this study, bullying at school is analysed from a sociogrupal perspective, whose main interest is to know the roles adopted by peers in bullying situations (Salmivalli, Lagerspetz, Björkqvist, Österman y Kaukiainen, ...
    • openAccess   Exploring different aspects of emotion understanding in adults with Down Syndrome 

      Andrés-Roqueta, Clara; Soria-Izquierdo, Eloy; Górriz Plumed, Ana Belén Elsevier (2021-07-01)
      Background: Adults with Down Syndrome (DS) present difficulties in emotion understanding, although research has mainly focused on emotion recognition (external aspects), and little is known about their performance in other ...
    • openAccess   Interacción social entre iguales: comprensión de normas socioconvencionales y morales 

      Clemente Estevan, Rosa Ana; Regal, Raquel; Górriz Plumed, Ana Belén; Villanueva, Lidón Universitat Jaume I (2002)
      Los niños interactúan con otros niños desde una edad muy temprana, actuando esta interacción entre iguales como un importante contexto de desarrollo para la adquisición de habilidades, actitudes y experiencias que, sin ...
    • openAccess   ¿Necesita superman alas para volar? Comprensión del humor gráfico en niños y niñas con trastorno específico del lenguaje 

      Andrés-Roqueta, Clara; Clemente Estevan, Rosa Ana; Cuervo, Keren; Górriz Plumed, Ana Belén Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2009)
      In language impairments field, it has been demonstrated how children with language impairment show clear problems to understand metaphors, ironic expressions or jokes (Frazier-Norbury, 2005). However, even though there ...
    • openAccess   Predicción de la reincidencia delictiva en menores infractores 

      Cuervo, Keren; Andrés-Roqueta, Clara; Górriz Plumed, Ana Belén; Villanueva, Lidón; Carrión, Cruz; Busquets, María del Pilar Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores (INFAD) (2009)
      The criminal recidivism is one of the main worries of our society and its prediction is an important need in the research field, mainly in minors (Andrews & Bonta, 2006). This study tries to analyse the internal consistency ...
    • openAccess   Protocolo de actuación ante casos de acoso escolar: una propuesta de intervención integral 

      Monzó Hervás, Remei; Calero Valencia, Silvia; Górriz Plumed, Ana Belén Publicacions de la Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions (2018)
      A pesar de la preocupación en los colegios en torno al acoso escolar, aún existen casosque necesitan atención. De hecho, según un estudio presentado por Save The Children,el 9,3 % de los niños en edad escolar en España ...
    • openAccess   Psychometric properties of the Somatic Complaints Scale in Spanish children and adults 

      Górriz Plumed, Ana Belén; PRADO-GASCO, VICENTE; Villanueva, Lidón; González Barrón, Remedios Universidad de Oviedo (2015)
      The aim of this study was to analyse the psychometric properties of the Somatic Complaints List (SCL) in Spanish child and adult populations. This instrument assesses the frequency with which people experience and feel ...
    • openAccess   Quejas somáticas, estados de ánimo y conciencia emocional en adolescentes 

      Rieffe, Carolien; Villanueva, Lidón; Adrián Serrano, Juan Emilio; Górriz Plumed, Ana Belén Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias (2009)
      Las quejas somáticas constituyen un problema frecuente en adolescentes, aunque sólo en algunos casos es posible encontrar una causa médica clara. Por ello, existe una atención creciente hacia los factores psicológicos que ...
    • openAccess   Subjective Well-Being in Spanish Adolescents:Psychometric Properties of the Scale of Positive andNegative Experiences 

      PRADO-GASCO, VICENTE; Romero-Reignier, Virginia; Mesa-Gresa, Patricia; Górriz Plumed, Ana Belén MDPI (2020)
      The scale of positive and negative experiences (SPANE) assesses emotional responses andtheir frequency of manifestation in recent weeks. This scale has been validated in different countriesand populations but not in Spanish ...
    • openAccess   The MOOD questionnaire: adaptation and validation of the spanish version 

      Villanueva, Lidón; Górriz Plumed, Ana Belén; PRADO-GASCO, VICENTE; Ordóñez López, Ana; González Barrón, Remedios Universidad de Oviedo (2013)
      Background: The aim of this study was to analyze the psychometric properties of the Spanish version of the MOOD Questionnaire in child population. This instrument was developed to cover the existing gap in the evaluation ...
    • openAccess   Trait emotional intelligence and subjective well-being in adolescents: The moderating role of feelings 

      PRADO-GASCO, VICENTE; Villanueva, Lidón; Górriz Plumed, Ana Belén Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias (2018)
      Background: Trait emotional intelligence (EI) is a key concept related to different well-being indicators. These relationships, mediated by affective variables, have mainly been found in adults. However, little is known ...
    • openAccess   Validation of TMMS-24 in Three Spanish-Speaking Countries: Argentina, Ecuador, and Spain 

      Górriz Plumed, Ana Belén; Etchezahar, Edgardo; Pinilla-Rodríguez, Diego E.; Giménez-Espert, María del Carmen; Soto-Rubio, Ana MDPI (2021-09-16)
      Emotional intelligence (EI) is a fundamental skill related to different aspects of human life, such as psychological well-being or mood states. The present study has a triple objective: first, to explore the psychometric ...