Listar Departament: Traducció i Comunicació por título
-
Escriptura i identitat nacional: la traducció de les «Guías de España» de Josep Pla i Joan Fuster
Publicacions de la Universitat Jaume I (2018)Josep Pla and Joan Fuster are considered to be two of the most important writers in Catalan in the twentieth century and are especially celebrated for their contributions to the highly varied genre of non-fiction. Both ... -
Estándares y formatos de intercambio en terminología
Universitat Autònoma de Barcelona (2015-12)Los estándares y formatos de intercambio en terminología constituyen cauces que permiten valorar la calidad de las terminologías y facilitar que sean útiles en diferentes entornos. En este artículo presentamos ... -
Estructura informativa y flexión verbal en wolof y en español
Síntesis (2016) -
Estudio descriptivo de la subtitulación para niños sordos y con discapacidad auditiva en las cadenas infantiles y juveniles en España
Departament de Traducció i d'Interpretació de la Universitat Autònoma de Barcelona (2015)Las cuotas de accesibilidad audiovisual que exige la ley para las personas con discapacidad auditiva en relativamente poco tiempo pueden acarrear una disminución de la calidad del subtitulado. El presente trabajo pretende ... -
Los estudios de corpus y la localización: Una propuesta de análisis para material interactivo
Universitat Jaume I (2021)This article aims to analyze the dubbing synchronies used in a multimodal corpus composed of three video games, dubbed into Castilian Spanish, belonging to the interactive genre of action-adventure. The methodology, adopting ... -
Estudis sobre la traducció
Publicacions de la Universitat Jaume I (1994)Fent-se ressó de l'envergadura adquirida pels estudis sobre la traducció com a disciplina específica, aquest volum recull les recerques sobre traducció i interpretació portades a cap per noms com Rosa Rabadán, J. César ... -
La evaluación a distancia en traducción: propuesta de examen síncrono
Universitat Autònoma de Barcelona (2022-12)El propósito de este artículo es presentar una propuesta metodológica para la realización de exámenes escritos, en línea y síncronos. El modelo se apoya en tres ejes: elementos facilitadores, elementos disuasorios y ... -
La evaluación de la investigación: criterios de evaluación en Humanidades y el caso de la Traducción e Interpretación
UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información (2014)En este artículo abordamos los criterios de evaluación que determinan la calidad de la productividad investigadora en el campo de las Humanidades con el objetivo de comprobar su aplicación al área de conocimiento de la ... -
Evaluation criteria and film narrative. A frame to teaching relevance in audio description
Taylor & Francis (2010)The filmic product undergoes a process of deconstruction and selection by the describer, who must decide which particular elements of the characters, costumes, set and action are to remain. Given its importance for ... -
La evolución de las tecnologías en la confluencia de la interacción y el cine. El doblaje en una aventura gráfica
Department of Interpreting and Translation (DIT) of the University of Bologna, Italy (2020)Nowadays, the development of new technologies and the different multimedia products that they have brought about evidence the intersection between the field of Audiovisual Translation (AVT) and the professional practice ... -
Explorando el continuum creativo en la audiodescripción de Netflix. Un análisis multimodal contrastivo en inglés y español
Tirant lo Blanch (2024-09-02)Creativity in Audio Description (AD) is a notion without clear consensus between the professional and academic worlds. On the one hand, there is a stance present in AD guidelines from platforms like Netflix or countries ... -
Exploring Social Sciences Students' Perceptions on Information Literacy and the Use of Mobile Technologies in Higher Education
Association of College and Research Libraries (2021)This study aims to examine information literacy (IL) and the use of mobile technologies in the educational sphere by a sample of social sciences undergraduate students (N = 1,390). The study used the MOBILE-APPS questionnaire, ... -
Exploring the impact of cumulative testing on academic performance of undergraduate students in Spain
Springer Netherlands (2015)Frequent testing provides opportunities for students to receive regular feedback and to increase their motivation. It also provides the instructor with valuable information on how course progresses, thus making it possible ... -
Feliu Formosa: traductor i home de lletres
Universitat Autònoma de Barcelona: Departament de Traducció i d'Interpretació (2017)Feliu Formosa ha tingut una activitat enorme en diversos camps de la cultura; aquest article tracta de determinar quins podrien considerar-se com a prioritaris i si s’hi poden observar influències recíproques, amb especial ... -
Fernando Bellver, sólo como de viaje
Collblanc (2009)En este artículo la autora hace un retrato personal del artista Fernando Bellver, que sabe hacer de la vida un arte, y del arte un modo de vida. Su estética es ciertamente postmoderna, Bellver disfruta con la mezcla de ... -
Five turns of the screw. A CADS analysis of the European Parliament
John Benjamin (2017-04)The present paper proposes a CADS-based analysis of European Parliament speeches, by merging (C)DA theoretical constructs (inspired by Laclau and Mouffe 1985 ) and CL tools. In this fashion, the European Comparable and ... -
El folleto médico: estudio contrastivo del género en España y Reino Unido [Reseña]
Tremédica. Asociación Internacional de Traductores y Redactores de Medicina y Ciencias Afines (2018) -
Formal description of conceptual relationship with a view to implementing them in the ontology editor Protége
John Benjamins (2009)In this article we present a catalogue of conceptual relationships in which each relationship is defined formally in terms of its properties and the nature of the conceptual classes involved. By making explicit the conceptual ...