Elaboración un instrumento para conocer las características de la banda sonora de la programación infantil de televisión
View/ Open
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8017
comunitat-uji-handle3:10234/8616
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadata
Title
Elaboración un instrumento para conocer las características de la banda sonora de la programación infantil de televisiónDate
2009Publisher
Universitat de ValènciaISSN
1134-4032Type
info:eu-repo/semantics/articlePublisher version
https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/4155Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
Television is one of the most important elements in the
construction of the musical and audible reality of children
and teenagers. It offers a selected and edited version of a
musical environment, with an indisputable ... [+]
Television is one of the most important elements in the
construction of the musical and audible reality of children
and teenagers. It offers a selected and edited version of a
musical environment, with an indisputable level of communicative
and patrimonial influence. This paper is part of
a research project that sets out to know what children are
listening to in children’s television programming, in a
sample of Latin American television coverage. The general
objective has been to establish the parameters of everyday
listening experiences and to create an instrument
which is able to determine the objective elements of listening
environments through their most notable medium: the
soundtrack of children’s television programmes. Here we
present the creation and validation process of such an instrument.
The more important elements are the consensus
process, since we attempt to validate the instrument within
the Latin-American context and decision-making because
of the inherent characteristics of the music as variable analysed,
since sound develops over time, and this makes an
accurate classification of it very difficult. [-]
La televisión es un elemento destacado en la construcción
de la realidad musical y sonora del niño y del adolescente
que ofrece, como totalidad, una versión seleccionada y
editada del entorno musical. El artículo ... [+]
La televisión es un elemento destacado en la construcción
de la realidad musical y sonora del niño y del adolescente
que ofrece, como totalidad, una versión seleccionada y
editada del entorno musical. El artículo que presentamos
forma parte de un proyecto de investigación que trata de
conocer qué escuchan los niños en la programación infantil
de televisión en una muestra latinoamericana. El objetivo
general ha sido establecer los parámetros de la escucha
televisiva y determinar sus elementos objetivos. Lo
que presentamos en este artículo es el proceso de elaboración
y validación de dicho instrumento. El proceso ha tenido
como elementos generadores el consenso por el ámbito
de aplicación con validez latinoamericana y la toma
de decisiones, por la naturaleza de la música como variable
de análisis y las características del sonido, cuyo desarrollo
en el tiempo requiere formas específicas de clasificación. [-]
Is part of
Relieve, 2009, vol. 15, núm. 2Rights
© Universitat de València
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the folowing collection(s)
- EDU_Articles [503]