Influence of the modality of presentation of irony in autistic children
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadades
Títol
Influence of the modality of presentation of irony in autistic childrenTutor/Supervisor; Universitat.Departament
Garcia Molina, Irene; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaData de publicació
2024-07-05Editor
Universitat Jaume IResum
Autism spectrum disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition that
according to the DSM-5 (5th ed.; DSM-5; American Psychiatric Association [APA],
2013) presents difficulties in social skills, integration of ... [+]
Autism spectrum disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition that
according to the DSM-5 (5th ed.; DSM-5; American Psychiatric Association [APA],
2013) presents difficulties in social skills, integration of verbal and non-verbal
communication, and Theory of Mind (ToM).
ToM has 4 levels and it is in level 3 (7-9 years) where, according to Serrano
(2012), the understanding of ironies begins. Ironies are used to express the
opposite of the literal meaning or to say something indirectly. This can interfere
with the understanding of the message in autistic children, as they tend to be
quite literal. The purposes of their use include criticism, a more negative tone, or
humorous comments, a more positive/humorous tone (García, 2021).
A study by Pexman and his team (2011) suggested that the comprehension of
ironies in autistic people improves when the task includes fewer verbal demands
or has visual support. Another research by Garcia and Clemente (2019) on the
comprehension of autistic and faux pas according to the modality presented,
revealed that the best method is the mixed method (image, audio and text).
In this research we aim to find out which presentation modality is best for autistic
people to understand ironies. Different irony tasks (visual, verbal and mixed
modality) were administered to a Spanish sample of 60 children aged 7-12 years
(ASD = 30 and neurotypical/NT = 30).
Results indicated that NTs detect ironies better than ASD in all modalities. The
best type of presentation was found to be verbal, followed by mixed and finally
visual.
The purpose of the study is that its practical implications can be used to improve
the presentation of ToM tasks, more specifically, ironies. [-]
El trastorno del espectro autista (TEA) es una condición del neurodesarrollo que
según el DSM-5 (5ª ed.; DSM-5; American Psychiatric Association [APA], 2013)
presenta dificultades en habilidades sociales, integración ... [+]
El trastorno del espectro autista (TEA) es una condición del neurodesarrollo que
según el DSM-5 (5ª ed.; DSM-5; American Psychiatric Association [APA], 2013)
presenta dificultades en habilidades sociales, integración de la comunicación
verbal y no verbal, y Teoría de la Mente (ToM).
La ToM tiene 4 niveles y es en el 3 (7-9 años) donde según Serrano (2012)
comienza la comprensión de las ironías. Estas se emplean para expresar lo
contrario al sentido literal o decir algo indirectamente. Esto puede interferir en la
comprensión del mensaje en los autistas, ya que suelen ser bastante literales.
Entre los propósitos de su uso encontramos la crítica, tono más negativo, o
comentarios graciosos, tono más positivo/humorístico. (García, 2021)
Un estudio de Pexman y su equipo (2011) sugirió que la comprensión de las
ironías en los autistas mejora cuando la tarea incluye menos demandas verbales
o tiene apoyo visual. Otra investigación de Garcia y Clemente (2019) sobre la
comprensión de los autistas y los faux pas según la modalidad presentada,
reveló que el mejor método es el mixto (imagen, audio y texto).
En esta investigación se pretende averiguar qué modalidad de presentación es
mejor para que los autistas comprendan las ironías. Se administraron distintas
tareas de ironías (modalidad visual, verbal y mixta) a una muestra española de
60 niños de 7 a 12 años (TEA = 30 y neurotípicos/NT = 30).
Los resultados indicaron que los NT detectan mejor las ironías que los TEA en
todas las modalidades. Y se observó que el mejor tipo de presentación es la
verbal, seguida de la mixta y finalmente la visual.
El propósito del estudio es que sus implicaciones prácticas sirvan para mejorar
la presentación de tareas ToM, más en concreto, las ironías. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2023/2024
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
info:eu-repo/semantics/openAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1100]