Mostrar el registro sencillo del ítem
Influence of the modality of presentation of irony in autistic children
dc.contributor.author | Patiño Martínez, Madelyne Daniela | |
dc.contributor.other | Garcia Molina, Irene | |
dc.contributor.other | Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia | |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T06:33:32Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T06:33:32Z | |
dc.date.issued | 2024-07-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10234/208198 | |
dc.description | Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2023/2024 | ca_CA |
dc.description.abstract | Autism spectrum disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition that according to the DSM-5 (5th ed.; DSM-5; American Psychiatric Association [APA], 2013) presents difficulties in social skills, integration of verbal and non-verbal communication, and Theory of Mind (ToM). ToM has 4 levels and it is in level 3 (7-9 years) where, according to Serrano (2012), the understanding of ironies begins. Ironies are used to express the opposite of the literal meaning or to say something indirectly. This can interfere with the understanding of the message in autistic children, as they tend to be quite literal. The purposes of their use include criticism, a more negative tone, or humorous comments, a more positive/humorous tone (García, 2021). A study by Pexman and his team (2011) suggested that the comprehension of ironies in autistic people improves when the task includes fewer verbal demands or has visual support. Another research by Garcia and Clemente (2019) on the comprehension of autistic and faux pas according to the modality presented, revealed that the best method is the mixed method (image, audio and text). In this research we aim to find out which presentation modality is best for autistic people to understand ironies. Different irony tasks (visual, verbal and mixed modality) were administered to a Spanish sample of 60 children aged 7-12 years (ASD = 30 and neurotypical/NT = 30). Results indicated that NTs detect ironies better than ASD in all modalities. The best type of presentation was found to be verbal, followed by mixed and finally visual. The purpose of the study is that its practical implications can be used to improve the presentation of ToM tasks, more specifically, ironies. | ca_CA |
dc.description.abstract | El trastorno del espectro autista (TEA) es una condición del neurodesarrollo que según el DSM-5 (5ª ed.; DSM-5; American Psychiatric Association [APA], 2013) presenta dificultades en habilidades sociales, integración de la comunicación verbal y no verbal, y Teoría de la Mente (ToM). La ToM tiene 4 niveles y es en el 3 (7-9 años) donde según Serrano (2012) comienza la comprensión de las ironías. Estas se emplean para expresar lo contrario al sentido literal o decir algo indirectamente. Esto puede interferir en la comprensión del mensaje en los autistas, ya que suelen ser bastante literales. Entre los propósitos de su uso encontramos la crítica, tono más negativo, o comentarios graciosos, tono más positivo/humorístico. (García, 2021) Un estudio de Pexman y su equipo (2011) sugirió que la comprensión de las ironías en los autistas mejora cuando la tarea incluye menos demandas verbales o tiene apoyo visual. Otra investigación de Garcia y Clemente (2019) sobre la comprensión de los autistas y los faux pas según la modalidad presentada, reveló que el mejor método es el mixto (imagen, audio y texto). En esta investigación se pretende averiguar qué modalidad de presentación es mejor para que los autistas comprendan las ironías. Se administraron distintas tareas de ironías (modalidad visual, verbal y mixta) a una muestra española de 60 niños de 7 a 12 años (TEA = 30 y neurotípicos/NT = 30). Los resultados indicaron que los NT detectan mejor las ironías que los TEA en todas las modalidades. Y se observó que el mejor tipo de presentación es la verbal, seguida de la mixta y finalmente la visual. El propósito del estudio es que sus implicaciones prácticas sirvan para mejorar la presentación de tareas ToM, más en concreto, las ironías. | ca_CA |
dc.format.extent | 4 p. | ca_CA |
dc.format.mimetype | application/pdf | ca_CA |
dc.language.iso | eng | ca_CA |
dc.publisher | Universitat Jaume I | ca_CA |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | ca_CA |
dc.subject | Grau en Psicologia | ca_CA |
dc.subject | Grado en Psicología | ca_CA |
dc.subject | Bachelor's Degree in Psychology | ca_CA |
dc.subject | autism | ca_CA |
dc.subject | theory of mind | ca_CA |
dc.subject | irony and presentation modality | ca_CA |
dc.subject | autismo | ca_CA |
dc.subject | teoría de la mente | ca_CA |
dc.subject | ironía y modalidad de presentación | ca_CA |
dc.title | Influence of the modality of presentation of irony in autistic children | ca_CA |
dc.title.alternative | Influencia de la modalidad de presentación de la ironía en los niños autistas | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | ca_CA |
dc.educationLevel | Estudios de Grado | ca_CA |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_CA |
Ficheros en el ítem
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Grau en Psicologia [1100]
PS1048