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dc.contributor.authorSegarra-Moliner, José-Ramón
dc.contributor.authorBel-Oms, Inmaculada
dc.date.accessioned2024-05-22T15:45:35Z
dc.date.available2024-05-22T15:45:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSEGARRA-MOLINER, J. R.; BEL-OMS, I. Virtual classroom acceptance and usage model in secondary schools. In: INTED2020 Proceedings. IATED, 2020. p. 7754-7763ca_CA
dc.identifier.isbn9788409179398
dc.identifier.issn2340-1079
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/207485
dc.description.abstractThe main goal of this study was to examine technological tool acceptance (such as the virtual classroom) among students of three secondary schools, using a model based on the Technology Acceptance Model (TAM). A survey instrument was used to test the hypotheses proposed in the research model. Data were collected using questionnaires answered by a sample of students enrolled on the Superior Grade Formative Course on Administration and Finance. Questionnaires were structured in two categories consisting of “assessment questions” and “classification questions”. The assessment questions included six variables: intention, attitude, usefulness, enjoyment, concentration, and usage of virtual classroom. Classification questions included gender, age, and other demographics. The final sample consisted of 103 completed questionnaires, because students did not answer all questions; hence, some questionnaires were removed from the final analysis. The methodology used in this study was based on a partial least squares (PLS) estimation technique of structural equation modelling (SEM) oriented to the prediction (rather than confirmation) of cause/effect relationships. The PLS-SEM analysis corroborated the reliability of the proposed model. The findings suggested that students think the virtual classroom is easy to use, because it shares similarities with other technological tools. Moreover, students believed this platform motivated them to use it. This means that concentration and enjoyment were positively affected by usefulness (Hypotheses 1 and 2). Over time, these positive perceptions (concentration and enjoyment) develop attitude and intention; consequently, verifying the proposed model (Hypotheses 3, 4, and 5). The results indicated that intention, a previous step to behaviour, together with past experience, would enable us to predict the amount of time that students would use the virtual classroom during the Superior Grade Formative Course. This research has theoretical implications. First, the implementation of this technological tool should be a long-term and meticulous process, to improve several aspects of this platform. The mechanism should be attractive, easy to use, and visual to attract the student’s attention and motivate them towards utilisation. Second, teachers of secondary schools should be trained to use such technological tools in general terms, and in particular on the central platforms they use, so that ultimately, they can transmit this knowledge to their students. The value of this study is to reveal student perceptions about use and acceptance of such tools in the virtual classroom. In this sense, this research has contributed to extending studies based on the TAM.ca_CA
dc.description.abstractEl objetivo principal de este estudio es examinar la aceptación de la herramienta tecnológica, como el aula virtual en los estudiantes de tres escuelas secundarias, utilizando un modelo basado en TAM (Modelo de Aceptación de Tecnología). Se utilizó un instrumento de encuesta para contrastar las hipótesis propuestas en el modelo de investigación. Los datos fueron recolectados de una muestra de cuestionarios respondidos por los estudiantes de Curso Formativo de Grado Superior sobre Administración y Finanzas. Estos cuestionarios se estructuraron en dos categorías con preguntas de evaluación y "clasificación". Las preguntas de evaluación incluyeron seis variables como intención, actitud, utilidad, disfrute, concentración y uso de aula virtual. La segunda categoría se integró por cuestiones de clasificación como el sexo, la edad, entre otras. Por lo tanto, la muestra final de este estudio se integró por 103 cuestionarios debido al hecho de que los estudiantes no respondieron a todas las preguntas, y por lo tanto, eliminamos estos cuestionarios. La metodología utilizada en este estudio se basa en cuadrados menores parciales (PLS), técnica de estimación de un modelado de ecuación estructural (SEM) orientado a la predicción en lugar de confirmación de relaciones causa/efecto. El análisis de PLS-SEM corroboró la confiabilidad del modelo propuesto. Los hallazgos obtenidos proporcionan evidencia de que los estudiantes consideran que el aula virtual presenta facilidad de uso debido a que tiene similitudes con otras herramientas tecnológicas. Además, los estudiantes consideran que esta plataforma los motiva a usarla. Esto significa que la concentración y el disfrute repercuten positivamente con la utilidad (Higuones 1 y 2). Con el tiempo, estas percepciones positivas de los estudiantes (concentración y disfrute) desarrollan la actitud y la intención, en consecuencia se verifica el modelo propuesto (Hypoteses 3, 4 y 5). Los resultados son que la intención, paso previo al comportamiento en las decisiones sobre repetidos en el apoyo a largo plazo con experiencia pasada, nos permite predecir el tiempo que los estudiantes usarán el aula virtual en el Curso Formativo de Grado Superior. Esta investigación también tiene implicaciones teóricas. En primer lugar, la aplicación de esta herramienta tecnológica debería ser un proceso a largo plazo y meticuloso, para mejorar varios aspectos de esta plataforma. Este mecanismo debe ser atractivo, fácil y visual para atraer la atención de los estudiantes y motivarlos hacia la utilización. En segundo lugar, los profesores de las escuelas secundarias deben estar formando en herramientas tecnológicas en términos generales y en particular en las plataformas del centro tiene, y en última instancia, deben transmitir este conocimiento a los estudiantes. El valor de este estudio es revelar la percepción de los estudiantes sobre el uso y el aula virtual de la aceptación. En este sentido, esta investigación ha contribuido a ampliar los estudios basados en el TAMca_CA
dc.format.extent10 P.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherIATED - International Academy of Technology, Education and Developmentca_CA
dc.relation.isPartOfINTED2020 Proceedings. IATED, 2020. p. 7754-7763ca_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ca_CA
dc.subjectTechnology Acceptance Model (TAM)ca_CA
dc.subjectStructural Equation Modelling (SEM)ca_CA
dc.subjectvirtual classroomca_CA
dc.subjectModelo de Aceptación Tecnológica (TAM)ca_CA
dc.subjectModelado de Ecuaciones Estructurales (SEM)ca_CA
dc.subjectaula virtualca_CA
dc.titleVirtual classroom acceptance and usage model in secondary schoolsca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21125/inted.2020.2119
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://library.iated.org/view/SEGARRAMOLINER2020VIR?re=downloadnotallowedca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


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