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dc.contributor.authorBel-Oms, Inmaculada
dc.contributor.authorSegarra-Moliner, José-Ramón
dc.date.accessioned2024-05-21T15:56:38Z
dc.date.available2024-05-21T15:56:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationI. Bel-Oms, JR Segarra-Moliner (2021). Moodle's technology acceptance model in higher education: analysis of predictive validity and heterogeneity. Actes INTED2021, pàg. 4049-4057ca_CA
dc.identifier.isbn9788409276660
dc.identifier.issn2340-1079
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/207473
dc.descriptionPonència presentada al 15th International Technology, Education and Development Conference. Online Conference. 8-9 de marzo de 2021.ca_CA
dc.description.abstractGlobalization and the development of internet technologies have encouraged the use of information and communications technology (ICT) in higher education institutions, leading to significant change in educational models and teachers’ skills. Universities have adapted new technologies and built and maintained their e-learning systems. The most popular learning platforms in higher education are Moodle and Blackboard. Moodle is a free and open access learning platform or course management system. Despite its importance in an educational context, universities are facing problems with limited Moodle usage among teachers and students. The main goal of this experimental study is to analyse students' acceptance of Moodle’s web-based resources, such as virtual activities, educational videos and assessment questionnaires, using the technology acceptance model (TAM). A face-to-face survey method was used to collect research data from 403 participants. The questionnaire was composed of five variables and 36 questions. The data was tested using the partial least squares (PLS) method, a form of structural equation modelling (SEM) oriented to the prediction, instead of confirmation, of cause/effect relationships. The analysis of the PLS‐SEM corroborated the reliability of the proposed model. The results indicated that the students considered Moodle to be an easy-to-use tool due to sharing similarities with other technological tools. The findings suggest that the Moodle TAM has predictive validity and that heterogeneity should be considered in a higher education institution context. This research applies new PLS developments focused on the benefit of fit, as well as on the predictive performance of the model. Moreover, unobserved heterogeneity was accounted for by measuring invariance testing, which is a fundamental requirement for a subsequent comparison of parameters across groups by means of a multigroup analysis. The study offers valuable information for policymakers, researchers and teachers in understanding the factors that influence the implementation of Moodle. The outcomes obtained in this research encourage a variety of lines of investigation focused on the usage of TIC in the classroom.ca_CA
dc.description.abstractLa globalización y el desarrollo de las tecnologías de Internet han alentado el uso de la tecnología de la información y las comunicaciones (TIC) en las instituciones de enseñanza superior, lo que ha dado lugar a cambios significativos en los modelos educativos y en las aptitudes de los maestros. Las universidades han adaptado las nuevas tecnologías y construido y mantenido sus sistemas de aprendizaje electrónico. Las plataformas de aprendizaje más populares en educación superior son Moodle y Blackboard. Moodle es una plataforma de aprendizaje de acceso libre y abierta o un sistema de gestión de cursos. A pesar de su importancia en un contexto educativo, las universidades se enfrentan a problemas con el uso limitado de Moodle entre maestros y estudiantes. El objetivo principal de este estudio experimental es analizar la aceptación por los estudiantes de los recursos basados en la web de Moodle, como actividades virtuales, videos educativos y cuestionarios de evaluación, utilizando el modelo de aceptación tecnológica (TAM). Se utilizó un método de encuesta presencial para recopilar datos de la investigación de 403 participantes. El cuestionario se componía de cinco variables y 36 preguntas. Los datos se probaron utilizando el método parcial de los cuadrados menos (PLS), una forma de modelado de ecuaciones estructurales (SEM) orientada a la predicción, en lugar de confirmación, de relaciones causa/efecto. El análisis del PLS-SEM corroboró la confiabilidad del modelo propuesto. Los resultados indicaron que los estudiantes consideraban que Moodle era una herramienta fácil de usar debido a compartir similitudes con otras herramientas tecnológicas. Los hallazgos sugieren que el Moodle TAM tiene validez predictiva y que la heterogeneidad debe ser considerada en un contexto de institución de educación superior. Esta investigación aplica nuevos desarrollos de PLS enfocados en el beneficio de ajuste, así como en el rendimiento predictivo del modelo. Además, se tuvo en cuenta la heterogeneidad no observada mediante la medición de las pruebas de invarianza, que es un requisito fundamental para una comparación posterior de los parámetros entre grupos mediante un análisis multigrupo. El estudio ofrece información valiosa para los encargados de formular políticas, investigadores y profesores en la comprensión de los factores que influyen en la implementación de Moodle. Los resultados obtenidos en esta investigación fomentan una variedad de líneas de investigación enfocadas al uso de TIC en el aula.ca_CA
dc.format.extent9 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherIATED - International Academy of Technology, Education and Developmentca_CA
dc.relation.isPartOfINTED2021 Proceedings. IATED, 2021. p. 4049-4057ca_CA
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ca_CA
dc.subjectMoodleca_CA
dc.subjectTechnology Acceptance Model (TAM)ca_CA
dc.subjectStructural Equation Model (SEM)ca_CA
dc.subjectuniversitiesca_CA
dc.subjectuniversidadesca_CA
dc.titleMoodle's technology acceptance model in higher education: analysis of predictive validity and heterogeneityca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21125/inted.2021.0829
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://library.iated.org/view/BELOMS2021MOOca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


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