The interface between proficiency and pragmatics: A study on compliment responses
comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
The interface between proficiency and pragmatics: A study on compliment responsesFecha de publicación
2023Editor
Asociación Española de Lingüística Aplicada, AESLAISSN
1885-9089Cita bibliográfica
BOTEY-RIAZA, Athenea; BARÓN, Júlia; MARTÍNEZ-FLOR, Alicia. The interface between proficiency and pragmatics: A study on compliment responses. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 2023, vol. 22, núm. 1, p. 181-203Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://rael.aesla.org.es/index.php/RAEL/article/view/592Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
This study investigates the interface between second language pragmatics and proficiency by
focusing on pragmatic awareness of compliment responses (CRs). The participants were
Spanish learners of English as a foreign ... [+]
This study investigates the interface between second language pragmatics and proficiency by
focusing on pragmatic awareness of compliment responses (CRs). The participants were
Spanish learners of English as a foreign language. Their perceptive pragmatic knowledge was
tested via a pragmatic awareness video elicitation task where they had to rate the
appropriateness of 15 CRs from 1 (inappropriate) to 6 (very appropriate). Learners were
divided into high and low proficiency groups according to their vocabulary sizes to check in
what ways their responses to the task differed. Their ratings were then compared to a native
speaker benchmark to obtain a sameness score and results indicate a moderate inverse
correlation between proficiency level and near-nativeness. Findings suggest that the first
language plays an important role in pragmatic awareness and that proficiency alone is not a
determining factor to acquire pragmatic knowledge, as there are other factors that may
influence pragmatic development. [-]
Este estudio investiga la relación entre la pragmática de una segunda lengua y la competencia
lingüística en la conciencia pragmática sobre las respuestas a cumplidos (RCs). Los
participantes fueron estudiantes ... [+]
Este estudio investiga la relación entre la pragmática de una segunda lengua y la competencia
lingüística en la conciencia pragmática sobre las respuestas a cumplidos (RCs). Los
participantes fueron estudiantes españoles de inglés como lengua extranjera. Su conocimiento
pragmático perceptivo se evaluó mediante una tarea audiovisual donde se debía indicar el nivel
de adecuación de 15 RCs (de 1, inapropiado a 6, muy apropiado). Los alumnos se dividieron
en grupos de alto y bajo nivel de competencia de acuerdo con el tamaño de su vocabulario.
Luego, sus respuestas fueron comparadas con la evaluación de hablantes nativos. Los
resultados indican una correlación inversa moderada entre el nivel de lengua y la valoración
de los nativos. Los resultados sugieren que la competencia lingüística por sí sola no es un
factor determinante para adquirir conocimiento pragmático, ya que existen otros factores que
pueden influir en el desarrollo pragmático. [-]
Publicado en
Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 2023, vol. 22, núm. 1, pp.181-203Entidad financiadora
Generalitat Valenciana | Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Código del proyecto o subvención
PID2020-117959GB-I00 | AICO/2021/310 | 47310/23
Proyecto de investigación
info:eu-repo/grantAgreement/MICIN/AEI/10.13039/501100011033Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [312]