Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorNieto-Carracedo, Ana
dc.contributor.authorSánchez-Rosas, Javier
dc.contributor.authorGómez-Íñiguez, Consolación
dc.date.accessioned2024-02-19T20:03:24Z
dc.date.available2024-02-19T20:03:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationNIETO, Ana; SÁNCHEZ-ROSAS, Javier; GÓMEZ-IÑIGUEZ, Consuelo. Identifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university students. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 2024, vol. 29, núm. 1, pp. 47-56ca_CA
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/205947
dc.description.abstractEmotional skills have been proposed as distal determinants of achievement emotions. However, the specific role they play in such emotions and their effects on learning has not been defined. The purpose of this comparative study is to provide an ex post facto assessment of emotional intelligence (EI) as a predictor of the enjoyment and anger expressed while studying and as a mediator and/or moderator of its effects on the use of deep learning strategies. A sample comprising 603 university students (85.7% women; Mage = 25.16, SDage = 8.42) completed the Trait Meta-Mood State 24 to assess perceived EI, the Achievement Emotions Questionnaire-AEQ for enjoyment and anger, and the Deep Learning Strategies Questionnaire. The stepwise regression, multiple mediation, and moderation analyses conducted showed that EI explains enjoyment and anger, although its different skills predict them differently. Enjoyment increases the use of deep learning strategies, an effect that is partially mediated by emotional repair. In anger there is less use of these strategies, and this effect is partially mediated by high emotional attention with little emotional clarity and repair. Similarly, a medium and high level of EI moderates the negative effect of anger on the use of deep learning strategies. These results show the benefits of being emotionally intelligent since it mitigates the negative consequences of negative emotions, stressing the need to teach emotional skills or promote EI in educational and cognitive contexts.ca_CA
dc.description.abstractLas competencias emocionales han sido propuestas como determinantes distales de las emociones de logro. Sin embargo, su específico rol en esas emociones y en sus efectos sobre el aprendizaje no ha sido determinado. El propósito de este estudio comparativo ex post facto es evaluar la inteligencia emocional (IE) como predictora del disfrute y enfado experimentados durante el estudio y como mediadora y/o moderadora de sus efectos en el uso de estrategias de aprendizaje profundo. Una muestra de 603 estudiantes universitarios (el 85.7% mujeres; Medad = 25.16, DTedad = 8.42) ha completado el Trait Meta-Mood State 24 para evaluar la IE percibida, el Cuestionario de Emociones de Logro-AEQ para el disfrute y el enfado y el Cuestionario de Estrategias Profundas de Aprendizaje. Los análisis de regresión por pasos, mediación múltiple y moderación realizados muestran que la IE explica el disfrute y el enfado, aunque sus distintas habilidades las predicen diferentemente. El disfrute incrementa el uso de las estrategias de aprendizaje profundo, efecto que es mediado parcialmente por la reparación emocional. En el enfado se da un menor uso de esas estrategias, y este efecto es mediado parcialmente por una alta atención emocional con escasa claridad y reparación emocional. Asimismo, un nivel medio y alto de IE moderan el negativo efecto que el enfado tiene en el uso de las estrategias de aprendizaje profundo. Estos resultados revelan el beneficio de ser emocionalmente inteligente, ya que atenúa las negativas consecuencias de las emociones negativas y enfatizan la necesidad de enseñar habilidades emocionales o promover la IE en contextos educativos y cognitivos.ca_CA
dc.format.extent10 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversidad del País Vascoca_CA
dc.relation.isPartOfNIETO, Ana; SÁNCHEZ-ROSAS, Javier; GÓMEZ-IÑIGUEZ, Consuelo. Identifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university students. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 2024, vol. 29. núm.1, pp. 47-56ca_CA
dc.rights© 2023 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons. org/licenses/by-nc-nd/4.0/).ca_CA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ca_CA
dc.subjectemotional skillsca_CA
dc.subjectenjoymentca_CA
dc.subjectangerca_CA
dc.subjectmediationca_CA
dc.subjectmoderationca_CA
dc.subjectdeep learning strategiesca_CA
dc.subjectcompetencias emocionalesca_CA
dc.subjectdisfruteca_CA
dc.subjectenfadoca_CA
dc.subjectmediaciónca_CA
dc.subjectmoderaciónca_CA
dc.subjectestrategias de aprendizaje profundoca_CA
dc.titleIdentifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university studentsca_CA
dc.title.alternativeIdentificando el rol de la inteligencia emocional en las emociones de logro y en sus efectos sobre las estrategias de aprendizaje profundo en estudiantes universitariosca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_CA
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.psicoe.2023.11.003
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA
dc.relation.publisherVersionhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2530380523000199ca_CA
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_CA


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

© 2023 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U.

This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons.
org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: © 2023 Universidad de País Vasco. Published by Elsevier España, S.L.U. This is an open access article under the CC BY-NC-ND license (http://creativecommons. org/licenses/by-nc-nd/4.0/).