Identifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university students
Ver/ Abrir
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Nieto-Carracedo, Ana; Sánchez-Rosas, Javier; Gómez-Íñiguez, Consolación
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8033
comunitat-uji-handle3:10234/8636
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Identifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university studentsFecha de publicación
2024Editor
Universidad del País VascoISSN
1136-1034Cita bibliográfica
NIETO, Ana; SÁNCHEZ-ROSAS, Javier; GÓMEZ-IÑIGUEZ, Consuelo. Identifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university students. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 2024, vol. 29, núm. 1, pp. 47-56Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2530380523000199Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Emotional skills have been proposed as distal determinants of achievement emotions. However, the specific role they play in such emotions and their effects on learning has not been defined. The purpose of this compa ... [+]
Emotional skills have been proposed as distal determinants of achievement emotions. However, the specific role they play in such emotions and their effects on learning has not been defined. The purpose of this comparative study is to provide an ex post facto assessment of emotional intelligence (EI) as a predictor of the enjoyment and anger expressed while studying and as a mediator and/or moderator of its effects on the use of deep learning strategies. A sample comprising 603 university students (85.7% women; Mage = 25.16, SDage = 8.42) completed the Trait Meta-Mood State 24 to assess perceived EI, the Achievement Emotions Questionnaire-AEQ for enjoyment and anger, and the Deep Learning Strategies Questionnaire. The stepwise regression, multiple mediation, and moderation analyses conducted showed that EI explains enjoyment and anger, although its different skills predict them differently. Enjoyment increases the use of deep learning strategies, an effect that is partially mediated by emotional repair. In anger there is less use of these strategies, and this effect is partially mediated by high emotional attention with little emotional clarity and repair. Similarly, a medium and high level of EI moderates the negative effect of anger on the use of deep learning strategies. These results show the benefits of being emotionally intelligent since it mitigates the negative consequences of negative emotions, stressing the need to teach emotional skills or promote EI in educational and cognitive contexts. [-]
Las competencias emocionales han sido propuestas como determinantes distales de las emociones de logro. Sin embargo, su específico rol en esas emociones y en sus efectos sobre el aprendizaje no ha sido determinado. ... [+]
Las competencias emocionales han sido propuestas como determinantes distales de las emociones de logro. Sin embargo, su específico rol en esas emociones y en sus efectos sobre el aprendizaje no ha sido determinado. El propósito de este estudio comparativo ex post facto es evaluar la inteligencia emocional (IE) como predictora del disfrute y enfado experimentados durante el estudio y como mediadora y/o moderadora de sus efectos en el uso de estrategias de aprendizaje profundo. Una muestra de 603 estudiantes universitarios (el 85.7% mujeres; Medad = 25.16, DTedad = 8.42) ha completado el Trait Meta-Mood State 24 para evaluar la IE percibida, el Cuestionario de Emociones de Logro-AEQ para el disfrute y el enfado y el Cuestionario de Estrategias Profundas de Aprendizaje. Los análisis de regresión por pasos, mediación múltiple y moderación realizados muestran que la IE explica el disfrute y el enfado, aunque sus distintas habilidades las predicen diferentemente. El disfrute incrementa el uso de las estrategias de aprendizaje profundo, efecto que es mediado parcialmente por la reparación emocional. En el enfado se da un menor uso de esas estrategias, y este efecto es mediado parcialmente por una alta atención emocional con escasa claridad y reparación emocional. Asimismo, un nivel medio y alto de IE moderan el negativo efecto que el enfado tiene en el uso de las estrategias de aprendizaje profundo. Estos resultados revelan el beneficio de ser emocionalmente inteligente, ya que atenúa las negativas consecuencias de las emociones negativas y enfatizan la necesidad de enseñar habilidades emocionales o promover la IE en contextos educativos y cognitivos. [-]
Publicado en
NIETO, Ana; SÁNCHEZ-ROSAS, Javier; GÓMEZ-IÑIGUEZ, Consuelo. Identifying the role of emotional intelligence in achievement emotions and their effects on deep learning strategies in university students. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 2024, vol. 29. núm.1, pp. 47-56Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- PSB_Articles [1315]