La expresión corporal como herramienta para visibilizar injusticias y desigualdades: percepciones del profesorado en formación
Ver/ Abrir
Impacto
Scholar |
Otros documentos de la autoría: Maravé-Vivas, María; Valverde Esteve, Teresa; Salvador-Garcia, Celina
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/174799
comunitat-uji-handle3:10234/174811
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
La expresión corporal como herramienta para visibilizar injusticias y desigualdades: percepciones del profesorado en formaciónFecha de publicación
2022Editor
OctaedroISBN
978-84-19506-73-3Cita bibliográfica
MARAVÉ VIVAS, María, ESTEVE VALVERDE, Teresa, ; SALVADOR GARCÍA, Celina. 2022. "La expresión corporal como herramienta para visibilizar injusticias y desigualdades: percepciones del profesorado en formación". En Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Octaedro, 2022. pp. 746-757.Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bookPartVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Pre-service teachers’ awareness towards social injustice should be promoted transversally in all
areas, including Body Expression. The contents related to social justice provide the opportunity to connect
learning ... [+]
Pre-service teachers’ awareness towards social injustice should be promoted transversally in all
areas, including Body Expression. The contents related to social justice provide the opportunity to connect
learning with the closest social community. Thus, students are enabled to be conscious of the injustices that
dominate their everyday life. This paper presents a pedagogical experience joining project-based learning,
critical pedagogy and Body Expression, in which pre-service teachers had to design projects tackling social
justice. We analyzed the experiences of university students (n=48) of the Degree in Early Childhood Education. We gathered information through the portfolios they completed for the subject in order to understand their
views regarding the use of Body Expression as a means to wrestle social injustices. The findings show that the
participants consider that the experience allowed them to promote empathy and improve socio-affective relationships. In addition, according to their opinion, they can contribute to social transformation in issues related
to poverty, social exclusion or environmental improvement. We may conclude that the pre-service teachers
view Body Expression related to social justice as a great opportunity to include critical and conscious dialogue
in teacher education. [-]
Publicado en
Esteve Faubel, José María, et al (eds.). Transformando la educación a través del conocimiento. Barcelona: Octaedro, 2022. ISBN 978-84-19506-73-3, 1353 p.Entidad financiadora
Universitat de València
Código del proyecto o subvención
UV-SFPIE_PID1638998
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- PDCSLL_Articles [311]
- EDE_Capítols de llibre [49]
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: © Del texto: Las autoras y autores
© De esta edición:
Ediciones OCTAEDRO, S.L.
Esta publicación está sujeta a la Licencia Internacional Pública de Atribución/Reconocimiento-NoComercial 4.0 de Creative
Commons. Puede consultar las condiciones de esta licencia si accede a: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.