Pilar Calvo Rodero: trasvases entre escultura y escena durante el franquismo.
Impact
Scholar |
Other documents of the author: Monmeneu González, Mónica; Gaitán Salinas, Carmen; Murga Castro, Idoia
Metadata
Show full item recordcomunitat-uji-handle:10234/10
comunitat-uji-handle2:10234/158177
comunitat-uji-handle3:10234/606
comunitat-uji-handle4:10234/201761
REVISTESMetadata
Title
Pilar Calvo Rodero: trasvases entre escultura y escena durante el franquismo.Date
2022Publisher
Universitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i PublicacionsISSN
1132-8231; 2340-4795Type
info:eu-repo/semantics/articleVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersionSubject
Abstract
Pilar Calvo Rodero (1910-1974) embodies two aspects, largely ignored by traditional historiography, of artistic production during Francoism: woman-made art, and artistic production in non-pictorial mediums such as ... [+]
Pilar Calvo Rodero (1910-1974) embodies two aspects, largely ignored by traditional historiography, of artistic production during Francoism: woman-made art, and artistic production in non-pictorial mediums such as sculpture, and costume and stage design. Through a creative commitment aimed towards tridimensionality, this artist created an imaginary around herself rich in techniques and nuances. Supported on the study of unpublished documentation from public institutions, private collections, and the family archive, this article analyses the complex trajectory of Pilar Calvo Rodero to give prominence to her contributions in the context of feminine cultural production during Francoism, between the scultptural and the scenic arts. [-]
Pilar Calvo Rodero (1910-1974) representa dos aspectos —en gran parte ignorados por la historiografía tradicional— de la producción artística española durante el franquismo: el ... [+]
Pilar Calvo Rodero (1910-1974) representa dos aspectos —en gran parte ignorados por la historiografía tradicional— de la producción artística española durante el franquismo: el arte realizado por mujeres, y la producción en medios no pictóricos como la escultura, el figurinismo y la escenografía. A través de un empeño creativo orientado hacia la tridimensionalidad, esta artista creó en torno a sí un imaginario personal rico en técnicas y matices. Apoyado en el estudio de documentación inédita en instituciones públicas, colecciones particulares y el archivo familiar, este artículo analiza la compleja trayectoria de Pilar Calvo Rodero para poner de relieve sus contribuciones en el contexto de la producción cultural femenina durante el franquismo, entre lo escultórico y lo escénico. [-]
Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess