Moodle E-learning Platform as a Complementary Tool in ICLHE Contexts
comunitat-uji-handle:10234/9
comunitat-uji-handle2:10234/8015
comunitat-uji-handle3:10234/8621
comunitat-uji-handle4:
INVESTIGACIONMetadatos
Título
Moodle E-learning Platform as a Complementary Tool in ICLHE ContextsFecha de publicación
2022Editor
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones; Universidad de Las Palmas de Gran Canaria: Departamento de Filología Moderna, Traducción e InterpretaciónISSN
1133-1127Cita bibliográfica
RUIZ-GARRIDO, Miguel Francisco; FORTANET-GÓMEZ, Inmaculada. Moodle e-learning platform as a complementary tool in ICLHE contexts. LFE: Revista de lenguas para fines específicos, 2022, vol. 28, núm. 1, p. 13-26Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/articleVersión de la editorial
https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/LFE/indexVersión
info:eu-repo/semantics/publishedVersionPalabras clave / Materias
Resumen
Integrating Content and Language in Higher Education (ICLHE
2
), or Engl ish Medium Instruction (EMI), is the current focus of
interest for many researchers nowadays.
Some of theses studies aim at exploring ... [+]
Integrating Content and Language in Higher Education (ICLHE
2
), or Engl ish Medium Instruction (EMI), is the current focus of
interest for many researchers nowadays.
Some of theses studies aim at exploring learning and teaching processes and beliefs
(Fortanet-
Gómez, 2013, Jiménez
-Muñoz & Lahuerta
-Martínez, 2019) or at the
effectiveness and satisfaction of Course
Management Systems (CMS) (
Chung & Ackerman, 2015;
Damnjanovic, Jednak, & Mijatovic, 2015
) but, as far as we know, no
research to date involves the use of the activities and resources provided by Moodle in face to fa
ce ICLHE contexts.
In classrooms
today, teachers deal with both digital and traditional genres that have been digitalized and shared through diverse channels to reach
their prospective audience. The main concern of this study is to analyse how ICLHE teache
rs in business
-related degrees use
Moodle. Our results may be conditioned by the fact that the research took place during the coronavirus crisis. Despite that,
we
hypothesize that ICLHE teachers may use the e
-learning platform in a different way as compare
d to teaching in the students’ L1
(Spanish/Valencian). We have analysed the Moodle platforms of 5 subjects (4 EMI and 1 English for Specific Purposes (ESP)) in
business
-related degrees, following our own taxonomy in order to classify the different resource
s and activities on the platform,
and to define their purpose and use during the course. In this analysis, we have observed how teachers use the Moodle platfor
m
considering that these subjects are taught in English as an additional language. The analysis h
as been complemented by interviews
with the teachers. [-]
Hoy
en
día,
integrar
contenido
y lengua
en
la educación
superior
o inglés
como
medio
de
enseñanza
(Integrating
Conten
t and
Language
in Higher
Education
(ICLHE)
... [+]
Hoy
en
día,
integrar
contenido
y lengua
en
la educación
superior
o inglés
como
medio
de
enseñanza
(Integrating
Conten
t and
Language
in Higher
Education
(ICLHE)
o EMI
(English
Medium
Instruction))
es el principal
tema
de
interés
para
muchos
investigadores.
Algunos
de
estos
estudios
se centran
en
estudiar
los
procesos
y las
creencias
de
su enseñanza
y aprendizaje
(Fortanet-
Gómez,
2013,
Jiménez
-Muñoz
& Lahuerta
-Martínez,
2019)
o en
la efectividad
y satisfacción
de
Sistemas
de
Gestión
de
Cursos
(SGC)
(Chung
& Ackerman,
2015;
Damnjanovic,
Jednak,
& Mijatovic,
2015),
pero
hasta
donde
sabemos,
ninguna
investigación
implica
el uso de
actividades
y recursos
incluidos
en
Moodle
en
contextos
ICLHE
de
docencia
presencial.
Hoy
en
día,
los
docentes
trabajan
tanto
con
géneros
digitales
como
con
géneros
tradicionales
que
se han
digitalizado
y usan
diversos
canales
para
hacerlos
llegar
a su público
potencial.
El principal
objetivo
de
este
estudio
es analizar
cómo
los
docentes
de
lengua
y contenido
en
inglés
en
carreras
afines
a la empresa
utilizan
Moodle.
Nuestros
resultados
pueden
estar
condicionados
porque
el estudio
se realizó
durante
la crisis
del
coronavirus.
A pesar
de
esto,
nuestra
hipótesis
es que
los
docentes
de
lengua
y contenido
en
inglés
pueden
usar
la
plataforma
de
aprendizaje
electrónico
de
distinta
manera
a la que
lo harían
si
estuvieran
enseñando
en
la L1
de
los
estudiantes
(español/valenciano).
Hemos
analizado
la plataforma
Moodle
de
5 asignaturas
de
titulaciones
afines
a la empresa
(4 de
contenido
impartido
en
inglés
y una
asignatura
de
Inglés
para
Fines
Específicos
(IFE)),
siguiendo
nuestra
propia
taxonomía
para
clasificar
los
diferentes
recursos
y actividades
de
la plataforma,
así
como
definir
su finalidad
y uso
durante
el curso.
En
este
análisis,
hemos observado
cómo
los
docentes
utilizan
la
plataforma
Moodle
teniendo
en
cuenta
que
estas
asignaturas
se
imparten
en
inglés
c
omo
idioma
adicional.
El
análisis
se
ha
complementado
con
entrevistas
a
los
profesores. [-]
Publicado en
LFE: Revista de lenguas para fines específicos, 2022, vol. 28, núm. 1, p. 13-26Entidad financiadora
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades | Universitat Jaume I
Código del proyecto o subvención
PGC2018 - 094823 - B - I00 | UJI - B2020 - 09
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- ANG_Articles [309]