Entorns escolars: Espais urbans per a la coeducació
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/107338
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
Entorns escolars: Espais urbans per a la coeducacióAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Lozano Estivalis, María; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaFecha de publicación
2022-10-19Editor
Universitat Jaume IResumen
El present Treball Final de Màster té l’objectiu d’indagar sobre com els aspectes de
l’espai urbà incideixen en l’educació, en especial d’infants i adolescents, i detectar els
distints aprenentatges que obtenen xics ... [+]
El present Treball Final de Màster té l’objectiu d’indagar sobre com els aspectes de
l’espai urbà incideixen en l’educació, en especial d’infants i adolescents, i detectar els
distints aprenentatges que obtenen xics i xiques. Es tracta d’assenyalar quins aspectes
comuniquen sexisme o reforcen diferències basades en el gènere que provoquen
desigualtat; i quins altres contribueixen a reconèixer la diversitat i a promoure una
vivència en igualtat d’oportunitats.
El marc teòric sobre perspectiva de gènere facilita arguments que, aplicats a l’anàlisi
de l’espai urbà, ajuden a esbrinar quins factors de la configuració de l’espai, del
disseny i la planificació urbana, tenen impacte en l’educació de manera desigual, o
quins altres afavoreixen la coeducació.
El plantejament metodològic és el d’un estudi de cas, centrat en un espai d’ús quotidià,
i prou utilitzat per la infància i l’adolescència: els entorns urbans de centres educatius,
en concret, del municipi de Meliana. Amb l’objectiu de conèixer les realitats diverses en
funció del gènere i l’edat, i de fer confluir sabers tècnics i sabers locals, s’utilitzen eines
per implicar els principals agents de la comunitat educativa que fan ús d’aquests
espais. Els resultats ajuden a identificar aquells factors que més allunyen les
experiències de vida de xiques i xics, i d’adults i infància. Un d’aquests és l’hegemonia
de la mobilitat amb cotxe, que condiciona el disseny de tota la ciutat, però és
especialment crític en els carrers que envolten les escoles. Altre factor és la ubicació
d’aquests equipaments en entorns poc vitals, cosa que influeix en la percepció de
seguretat d’infants i adults. Aquests factors dificulten una experiència de gaudi
d’aquest paisatge quotidià, on ha de ser prioritari caminar en companyia, cuidar,
trobar-se o jugar. Els desplaçaments a l’escola es realitzen doncs condicionats a
aquests factors, i esdevenen pràctiques que reforcen rols i estereotips de gènere, que
limiten la llibertat d’ús i el dret a la ciutat.
D’altra banda, l’anàlisi d’alguns espais públics, com places i parcs, desvetlla la
necessitat d’un disseny que desperte la creativitat, facilite l’apropiació per part d’infants
i adolescents, i evite l’exclusió. Per a això, es manifesta imprescindible que les
decisions sobre el disseny i construcció de la ciutat, es facen de manera participada, i
que compten amb tota la ciutadania sense excepció.
Amb els resultats d’aquest treball es vol incidir en els processos de transformació i
regeneració urbana, en pro d’eixa coeducació i igualtat. Es proposa partir dels entorns
dels centres educatius, com fragments de ciutat amb potencial co-educador, per
després fer-se extensible a altres entorns i que contagien eixa millora a la resta
d’espais de la ciutat. S’espera que el treball tinga una finalitat pràctica i aporte
continguts d’utilitat per al disseny d’eines diverses: per a la comunitat educativa
(perquè s’active la capacitat d’agència en la transformació del seu entorn), per al
planejament urbà (perquè que partisca de la premissa de ser un planejament
corresponsable) i per a ser incorporat en plans municipals d’igualtat (perquè aborden
accions sobre l’espai urbà, que és clau per al desenvolupament de la vida quotidiana). [-]
Palabras clave / Materias
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
![](/xmlui/themes/Mirage2/images/uji/materia_peq.png)
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/masterThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess