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dc.contributor.authorAlmeida Diniz Da Graca, Larissa
dc.contributor.otherMoreno Sandoval, Alejandro
dc.contributor.otherUniversitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia
dc.date.accessioned2022-07-22T06:58:27Z
dc.date.available2022-07-22T06:58:27Z
dc.date.issued2022-07-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/198635
dc.descriptionTreball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2021/2022ca_CA
dc.description.abstractINTRODUCTION: In recent years fanaticism has experienced a rise in popularity and it is interesting to study how this phenomenon, which does not have much literature, affects people both in a group sense (sense of community) and on a more personal level such as self-esteem. Fanaticism is a universal phenomenon that many people perceive as destructive or negative, but according to some authors such as Marimaa, K. (2011), they can be positive since they are related to many human daily activities and to certain personality traits. METHOD: The 123 people participated in this study, with an average age of 24.04 years, completed the Brief Questionnaire on sense of community (BCS, 2008) adapted to the topic and the Self-Esteem Scale of Rosenberg (1965). This is a quantitative study analyzed by the Jamovi program. RESULTS: The fans of musical groups obtained a mean of 3.73 in sense of community and 2.54 in self-esteem. The football fans obtained a mean of 3.51 in sense of community and 2.94 in self-esteem. The religious groups obtained a mean of 4.25 in sense of community and 2.61 in self-esteem. The results show that, in general, men present a higher level of sense of community than women. Women belonging to religious groups have the lowest self-esteem in the entire study. The Pearson correlation (r=-0.059) shows that there is no linear correlation between the variables sense of community and self-esteem. DISCUSSION: It is concluded that religious groups have a strong sense of community respect to other groups, football fans present a higher self-esteem and fans of musical groups are found at an intermediate level.ca_CA
dc.description.abstractINTRODUCCIÓN: En los últimos años, el fanatismo ha experimentado un cierto auge y resulta interesante estudiar cómo este fenómeno tan poco investigado afecta a los individuos, tanto en un sentido grupal (sentido de comunidad), como a un nivel más personal (como puede ser la autoestima). El fanatismo se trata de un fenómeno universal que muchas personas perciben como destructivo o negativo, pero según autores como Marimaa, K. (2011) pueden resultar positivos, debido a que están relacionados con varias actividades diarias humanas y con ciertos rasgos de personalidad. MÉTODO: 123 personas participaron en el estudio, con una media de 24,04 años de edad, cumplimentando el cuestionario Breve de sentido de comunidad (BCS, 2008) adaptado a la temática y la escala de autoestima de Rosenberg (1965). Se trata de un estudio cuantitativo analizado por el programa matemático Jamovi. RESULTADOS: Los fans de grupos musicales obtuvieron una media de 3,73 en sentido de comunidad y 2,54 en autoestima. Los fans del fútbol obtuvieron una media de 3,51 en sentido de comunidad y 2,94 en autoestima. Los grupos religiosos obtuvieron una media de 4,25 en sentido de comunidad y un 2,61 en autoestima. Los resultados indican que, en general, los hombres presentan un nivel de sentido de comunidad más alto que las mujeres. Las mujeres pertenecientes a grupos religiosos presentan la autoestima más baja de todo el estudio. El resultado de la correlación de Pearson (r= -0,059) demuestra que no existe correlación lineal entre las variables sentido de comunidad y autoestima. DISCUSIÓN: Se concluye que los grupos religiosos presentan un fuerte sentido de comunidad con respecto a los demás grupos, los fans del fútbol presentan una mayor autoestima y los fans de grupos musicales se encuentran en un nivel intermedio.ca_CA
dc.format.extent3 p.ca_CA
dc.format.mimetypeapplication/pdfca_CA
dc.language.isoengca_CA
dc.publisherUniversitat Jaume Ica_CA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ca_CA
dc.subjectGrau en Psicologiaca_CA
dc.subjectGrado en Psicologíaca_CA
dc.subjectBachelor's Degree in Psychologyca_CA
dc.subjectfanaticismca_CA
dc.subjectsense of communityca_CA
dc.subjectself-esteemca_CA
dc.subjectreligionca_CA
dc.subjectfootballca_CA
dc.subjectmusicca_CA
dc.subjectfanatismoca_CA
dc.subjectsentido de comunidadca_CA
dc.subjectautoestimaca_CA
dc.subjectreligiónca_CA
dc.subjectfútbolca_CA
dc.subjectmúsicaca_CA
dc.titleSense of community and self-esteem in fanatic groupsca_CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_CA
dc.educationLevelEstudios de Gradoca_CA
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_CA


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