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dc.contributor.authorJiménez Amores, Javier
dc.contributor.authorFrías Vázquez, Maximiliano
dc.contributor.authorSanchez-Holgado, Patricia
dc.contributor.authorBlanco-Herrero, David
dc.date.accessioned2022-01-30
dc.date.accessioned2022-04-06T14:27:04Z
dc.date.available2022-04-06T14:27:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2174-0992
dc.identifier.issn2254-2728
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10234/197266
dc.description.abstractNews media, both digital natives and printed newspapers, are increasingly active on social networks, which allow real interaction with their readers, now also prosumers. However, the accounts of these media continue to be the ones through which users mostly find out about current political news. In this context, it is surprising that, although many authors analyse the activity of politicians on Twitter, few study the way the media uses this network when covering political events. This is the objective of the present work, which has been achieved by analysing the tweets and interactions of the five main Spanish print and digital media around the 10N General Elections. For that, we downloaded all the tweets posted or retweeted by the official accounts of the main printed and digital media in Spain two weeks before and after the 10N to analyse the attention they paid to political information. In summary, the results confirm that the print media are the ones with the highest activity on their Twitter accounts, although the digital media pay more attention to political information and generate the most interaction. Of the analysed political parties, PSOE and VOX are the ones with the greatest presence in the sample at a general level. The two parties that finally formed the government —PSOE and UP— experimented an increase in the number of tweets that mentioned them after the elections, while PP and VOX experienced the opposite phenomenon. Interactions were higher after the election, both at a general level and in tweets with political content.en_US
dc.description.abstractLos medios informativos, tanto los nativos digitales como los todavía impresos, son cada vez más activos en redes sociales, ya que permiten una interacción real con sus lectores, ahora también prosumidores. Los internautas siguen informándose mayoritariamente de la actualidad política a través de las cuentas de esos medios. En este contexto sorprende que, aunque muchos autores analizan la actividad de los políticos en Twitter, son pocos los que estudian los usos que hacen de esta red los propios medios a la hora de cubrir eventos políticos. Este es el objetivo del presente trabajo, en el cual se analizan los tuits e interacciones de los cinco principales medios impresos y digitales españoles en torno a las Elecciones Generales del 10N de 2019. Para ello, se descargaron todos los tuits publicados o retuiteados por las cuentas oficiales de los principales medios impresos y digitales en España las dos semanas antes y después del 10N para analizar la atención que prestaban a la información política. Los resultados confirman que los medios impresos son los que presentan una mayor actividad en sus cuentas de Twitter aunque los medios digitales prestan mayor atención a la información política, y generan mayor interacción. De los partidos políticos analizados, PSOE y VOX son los que tienen mayor presencia en la muestra a nivel general. Los dos partidos que finalmente formaron gobierno —PSOE y UP— vieron incrementada la cantidad de tuits que les mencionaban tras las elecciones, mientras que PP y VOX experimentaron el fenómeno contrario. Las interacciones fueron mayores tras la jornada electoral, tanto a nivel general como en los tuits de contenido político.es_ES
dc.format.extent301-328
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversitat Jaume I amb el suport del Servei de Comunicació i Publicacions
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectTwitter
dc.subjectmedios
dc.subjectprensa
dc.subjectelecciones generales
dc.subjectcomunicación política
dc.subjectpartidos políticos
dc.titleAnálisis comparativo de la información política publicada en Twitter por los principales medios impresos y digitales en torno a las elecciones generales del 10N de 2019es_ES
dc.title.alternativeComparative analysis of the political information published on Twitter by the main print and digital media around the general elections of 10N 2019en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6035/adcomunica.6274
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.ispartofadComunica
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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