An autism spectrum disorder case study: A novel approach from the ICF framework
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Título
An autism spectrum disorder case study: A novel approach from the ICF frameworkAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Moro Ipola, Micaela; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i PsicobiologiaFecha de publicación
2021-06-21Editor
Universitat Jaume IResumen
Autism Spectrum Disorder (ASD) involves a heterogeneous group of neurodevelopmental disorders
characterized by deficits in communication and social interaction, as well as repetitive and restricted
patterns of ... [+]
Autism Spectrum Disorder (ASD) involves a heterogeneous group of neurodevelopmental disorders
characterized by deficits in communication and social interaction, as well as repetitive and restricted
patterns of behavior, activities and interests (DSM-5, 2013). These deficits result in significant participation
restrictions and activity limitations impacting on their functioning. Therefore, the aim is to conduct a case
study of a child with ASD using the parameters of the ICF, specifically the “Core set” for autism. A
contribution to improve the quality of life of people with autism is the planning of the intervention
considering clinical, functional and personal outcomes (Tamarit, 2005). For this reason, the ECADI
(Evaluation of Capability and Performance in Childhood), the children's version of the BECAD (Moro &
Mezquita, 2013), were used 3 out of the 12 scales that comprise learning, communication and self-care.
These scales have the purpose of analyzing the divergences between the scores obtained in performance
and ability in the activities, in order to detect the barriers and facilitators that intervene in the environment.
The ECADI was managed in different sessions through classroom observations, interviews with
professionals and tasks to be solved by the child. From the results obtained, the ECADI achieves the purpose
of analysing the divergences between performance and capacity in order to detect the barriers and
facilitators that intervene in the environment. However, difficulties are found that coincide with other
studies based on the use of the ICF, such as understanding the limits of each item and how to proceed with
its scoring, leading to the need to develop instruments such as the ECADI if the ICF is to be used as an
assessment tool. [-]
El Trastorno del Espectro Autista (TEA) engloba un grupo heterogéneo de trastornos del neurodesarrollo
caracterizados por la presencia de déficits en la comunicación e interacción social, así como patrones
repetitivos ... [+]
El Trastorno del Espectro Autista (TEA) engloba un grupo heterogéneo de trastornos del neurodesarrollo
caracterizados por la presencia de déficits en la comunicación e interacción social, así como patrones
repetitivos y restringidos de conducta, actividades e intereses (DSM-5, 2013). Estos déficits suponen una
notable restricción en la participación y limitaciones en la actividad que impactan en el funcionamiento. El
principal objetivo es realizar un estudio de caso de una menor con TEA mediante los parámetros de la CIF,
en concreto el conjunto básico para autismo (Core sets). Una aportación para mejorar la calidad de vida de
las personas con Autismo sería la planificación de la intervención teniendo en cuenta los resultados clínicos,
funcionales y personales (Tamarit, 2005). Por ello, para este estudio de caso se hace uso de la ECADI
(Evaluación de la Capacidad y el Desempeño en la Infancia), la versión infantil de la BECAD (Moro &
Mezquita, 2013), utilizando para esta investigación 3 de las 12 escalas que la conforman (aprendizaje,
comunicación y autocuidado). Cada una de las escalas tiene el propósito de analizar las divergencias entre
las puntuaciones obtenidas entre desempeño y capacidad de cada una de las actividades, para detectar así
las barreras y facilitadores que intervienen en el entorno. La administración de la ECADI se realizó
mediante diferentes sesiones por medio de observaciones dentro del aula, entrevistas a los profesionales
que la acompañan y tareas a resolver por la niña. Mediante los resultados obtenidos, la ECADI logra el
propósito de analizar las divergencias entre desempeño y capacidad para detectar tanto las barreras como
los facilitadores que intervienen en el entorno. No obstante, se encuentran dificultades que coinciden con
otros estudios basados en la utilización de la CIF como el entender los límites de cada ítem y como proceder
a su puntuación, llevando a afirmar la necesidad de desarrollar instrumentos como la ECADI si se pretende
utilizar la CIF como instrumento de evaluación. [-]
Palabras clave / Materias
Grau en Psicologia | Grado en Psicología | Bachelor's Degree in Psychology | Autism | Case study | Quality of life | ECADI | Performance | Ability | Core set | Functioning | ICF | WHO | autismo | estudio de caso | calidad de vida | ECADI | desempeño | capacidad | conjunto básico | funcionamiento | CIF | OMS
Descripción
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2020/2021
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
- Grau en Psicologia [1080]