El procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura a una zona rural guatemalenca dintre del “Programa d’Intercanvi d’Experiències Educatives” d’Escoles Solidàries. Un estudi de cas
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71345
comunitat-uji-handle3:10234/111361
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMMetadatos
Título
El procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura a una zona rural guatemalenca dintre del “Programa d’Intercanvi d’Experiències Educatives” d’Escoles Solidàries. Un estudi de casAutoría
Tutor/Supervisor; Universidad.Departamento
Marzà, Anna; Universitat Jaume I. Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la LiteraturaFecha de publicación
2020-11-27Editor
Universitat Jaume IResumen
El present estudi de cas s’insereix dintre del “Programa d’Intercanvi d’Experiències
Educatives” d’Escola Solidàries, una ONG valenciana, i busca conèixer què entenen les
docents d’una zona rural guatemalenca, on ... [+]
El present estudi de cas s’insereix dintre del “Programa d’Intercanvi d’Experiències
Educatives” d’Escola Solidàries, una ONG valenciana, i busca conèixer què entenen les
docents d’una zona rural guatemalenca, on es realitza l’estada d’un mes, per llegir i escriure;
així com, com es trasllada aquesta concepció a les activitats d’ensenyament aprenentatge a
l’aula; ja que les docents han sol·licitat formació en l’àmbit de l’ensenyament de la lectura i
l’escriptura. A més, aquesta investigació vol apreciar la transcendència en el pensament docent
de la perspectiva lectora i escriptora presentada en la formació, i conèixer quin és el tractament
que es fa envers les llengües indígenes a l’escola i si s’empren estratègies per incloure-les.
Després de realitzar un repàs per la teoria envers l’ensenyament aprenentatge de la lectura i
l’escriptura, el tractament de les llengües en contextos multilingües i la influència de les
concepcions teòriques docents en la pràctica educativa, i la seua evolució; l’estudi analitza i
contrasta la legislació educativa vigent amb les dades recollides a les entrevistes a docents, als
diaris de camp escolar, i a l’avaluació de la sessió de formació, prèviament dissenyada.
I conclou que l’aproximació metodològica sintètica és la imperant cap a l’ensenyament de
la lectura i l’escriptura dels docents de la zona guatemalenca analitzada, i que està molt
relacionada amb la llengua d’instrucció i la situació de minorització que pateixen les llengües
indígenes en l’àmbit escolar, tot i comptar una legislació educativa que promou el bilingüisme
i la interculturalitat. No obstant això, les docents mostren un pensament no resolt envers
l’ensenyament aprenentatge de la lectura i l’escriptura, i demanden formació per tal de
contextualitzar i donar sentit a les seues pràctiques educatives, i també donar resposta a les
dificultats derivades de l’ensenyament en el context multilingüe en què conviuen. [-]
This case study is part of the "Educational Experience Exchange Program" of Escola
Solidaries, a Valencian NGO, and seeks to know what teachers understand in a rural area of
Guatemala, where the stay of 'a month, ... [+]
This case study is part of the "Educational Experience Exchange Program" of Escola
Solidaries, a Valencian NGO, and seeks to know what teachers understand in a rural area of
Guatemala, where the stay of 'a month, to read and write; as well as, how this conception is
transferred to the teaching-learning activities in their classrooms; as teachers have requested
training in the field of reading and writing instruction. In addition, this research aims to
appreciate the importance in teaching thinking of the reading and writing perspective presented
in the training, and to know what is the treatment of indigenous languages in school and
whether strategies are used to include them.
After reviewing the theory of teaching and learning to read and write, the treatment of
languages in multilingual contexts and the influence of theoretical teaching conceptions on
educational practice, and their evolution; the study analyzes and contrasts the current
educational legislation with the data collected in interviews with teachers, in school field diary,
and in the evaluation of the training session, previously designed.
And it concludes that the synthetic methodological approach is the prevailing one towards
the teaching of the reading and the writing of the teachers of the analyzed Guatemalan zone,
and that it is very related to the language of instruction and the situation of minority that suffers
the indigenous languages in the school environment, despite having educational legislation that
promotes bilingualism and interculturality. However, teachers show an unresolved thinking
towards teaching and learning to read and write, and demand training in order to contextualize
and give meaning to their educational practices, as well as respond to the difficulties arising
from the teaching in the multilingual context in which they coexist. [-]
Palabras clave / Materias
Màster Universitari en Comunicació Intercultural i Ensenyament de Llengües | Máster Universitario en Comunicación Intercultural y Enseñanza de Lenguas | Master's Degree in Intercultural Communication and Language Teaching | ensenyament aprenentatge de la lectura i escriptura | tractament de llengües | llengües indígenes | teaching learning to read and write | language treatment | indigenous languages
Descripción
Treball Final de Màster en Comunicació Intercultural i d'Ensenyament de Llengües. Codi: SBC042. Curs acadèmic: 2019/2020
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/masterThesisDerechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: