INTERVENTION PROJECT: RESTORE LOVE BOND IN FAMILIES WITH MINORS AT PSYCHOSOCIAL RISK WITH FAMILY PRESERVATION MEASURES
Visualitza/
Metadades
Mostra el registre complet de l'elementcomunitat-uji-handle:10234/158176
comunitat-uji-handle2:10234/71324
comunitat-uji-handle3:10234/97314
comunitat-uji-handle4:
TFG-TFMAquest recurs és restringit
Metadades
Títol
INTERVENTION PROJECT: RESTORE LOVE BOND IN FAMILIES WITH MINORS AT PSYCHOSOCIAL RISK WITH FAMILY PRESERVATION MEASURESAutoria
Tutor/Supervisor; Universitat.Departament
Serrano Font, Maria; Universitat Jaume I. Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i MetodologiaData de publicació
2020-07-07Editor
Universitat Jaume IResum
This work is based on the realization of an intervention project aimed at families who use day
centers for minors at psychosocial risk under family preservation measures. After reviewing the
literature, we see that ... [+]
This work is based on the realization of an intervention project aimed at families who use day
centers for minors at psychosocial risk under family preservation measures. After reviewing the
literature, we see that one of the main factors that influences a good quality of life for minors is
receiving affection from their parents and / or caregivers (Manfred Max-Neef, 1996). Most of
the interventions are focused on the training of parents (Hidalgo, Menéndez, Sánchez, Lorence
and Jiménez, 2009), leaving aside the importance of minors in the family context, therefore, in
this, they will also participate. To plan the project The Logical Framework Approach (Camacho,
Cámara, Cascante and Sainz, 2001) has been used, the main objective of the intervention is to
restore love bond in the family and the specific objectives are: to increase family cohesion,
improve parental-filial bond and promote democratic educational practices in parents, to
achieve these objectives weekly activities will be held for three months, each session will be 2
and a half hours long and the activities that will be carried out will be family play,
psychoeducation , role playing and support groups, from a participatory approach. For this it will
be necessary to have several professionals (psychologists and educators), a place where to carry
out the intervention and infrastructure and material for the different types of activities. After
these three months, the families will be monitored for 6 months to verify that the objectives of
the intervention are met and maintained. Finally, for the evaluation of the intervention, surveys
and interviews will be carried out. To carry out both the intervention and the follow-up,
collaboration and coordination with the day minors’ centre and Social Services will be important. [-]
Este trabajo se basa en la realización de un proyecto de intervención dirigido a las familias
usuarias de los centros de día para menores en riesgo psicosocial bajo medidas de preservación
familiar. Tras la revisión ... [+]
Este trabajo se basa en la realización de un proyecto de intervención dirigido a las familias
usuarias de los centros de día para menores en riesgo psicosocial bajo medidas de preservación
familiar. Tras la revisión bibliográfica, vemos que, uno de los principales factores que influye en
una buena calidad de vida de los menores es recibir afecto por parte de sus progenitores y/o
cuidadores (Manfred Max-Neef, 1996). La mayoría de las intervenciones se centran en la
formación de los progenitores (Hidalgo, Menéndez, Sánchez, Lorence y Jiménez, 2009), dejando
de lado la importancia de los menores en el contexto familiar, por ello, en esta, también
participarán ellos. Para planificar el proyecto se ha utilizado el Enfoque del Marco Lógico
(Camacho, Cámara, Cascante y Sainz, 2001), el objetivo principal de la intervención es restaurar
el amor en la familia y los objetivos específicos son: aumentar la cohesión familiar, mejorar el
vínculo paterno-filial y potenciar las prácticas educativas democráticas en los progenitores, para
alcanzar estos objetivos se realizarán actividades semanales durante tres meses, cada sesión
será de 2 horas y media de duración y las actividades que se realizarán serán el juego en familia,
la psicoeducación, el role playing y grupos de apoyo, desde un enfoque participativo. Para ello
será necesario contar con varios profesionales (psicólogos y educadores), un lugar en el que
realizar la intervención e infraestructura y material para los diferentes tipos de actividades. Tras
estos tres meses, se realizará un seguimiento de las familias durante 6 meses para comprobar
que los objetivos de la intervención se cumplen y se mantienen. Finalmente, para la evaluación
de la intervención se llevarán a cabo encuestas y entrevistas. Para poder llevar a cabo tanto la
intervención como el seguimiento, será importante la colaboración y coordinación con el centro
de menores y los Servicios Sociales. [-]
Paraules clau / Matèries
Descripció
Treball Final de Grau en Psicologia. Codi: PS1048. Curs: 2019/2020
Tipus de document
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisDrets d'accés
http://rightsstatements.org/vocab/CNE/1.0/
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Apareix a les col.leccions
- Grau en Psicologia [1092]